CAPITOLUL IV – SIGURANŢA ŞCOLARĂ ŞI
CLIMATUL ŞCOLAR OPTIM.
Drepturi,
reguli, măsuri și sancțiuni pentru siguranţă și un climat școlar optim
Art.
53.
Şcoala Gimnazială Nr. 27, ca unitate de învățământ, funcţionează şi aplică în
mod activ prevederile regulamentului de ordine interioară şi are dreptul să
aplice sancţiuni în conformitate cu prevederile acestuia.
Art.
54. Reguli şcolare
generale pentru siguranță și
climat optim:(vezi detalierea lor la cap .ELEVII)
(1) Atât personalul
şcolii, cât şi elevii şi părinţii acestora, vor contribui la asigurarea unui
climat şcolar de ordine, de confort şi siguranţă;
(2) Clădirea
şcolii va fi menţinută în condiţii de curăţenie pentru menţinerea sănătăţii
elevilor;
(3)
Comportamentul elevilor va fi întotdeauna corect, politicos, atât în relaţiile
cu ceilalţi elevi și cu personalul şcolii, dar şi cu restul cetăţenilor, pentru
a contribui la bunul renume al Şcolii Gimnaziale Nr. 27. în comunitate;elevii
vor respecta in permanenta regulile si normele de siguranta si protectie in
incinta scolii;
(4) Deţinerea,
păstrarea şi/sau utilizarea instrumentelor prin care o altă persoana poate fi
vătămată, alcool, droguri şi/sau brichete este interzisă în şcoală;
(5) Insultarea
şi/sau hărţuirea persoanelor este interzisă în şcoală;
(6) Fumatul este
interzis în incinta şcolii;
(7) În interiorul şcolii este interzisă utilizarea
mijloacelor sonore (de exemplu, walkman, telefon mobil etc);
(8) Elevii trebuie să respecte ţinuta
vestimentară impusă de şcoală, în urma consultării partenerilor educaționali;
(9) Elevii poartă răspunderea pentru
bunurile lor pe parcursul întregii zile şcolare.
Art. 55. Măsuri pentru
siguranță
și climat școlar optim:
(1) Învăţătorii supraveghează
elevii până la venirea prof. de religie, ed. fizică şi engleză;
(2) Dacă
siguranţa personalului sau/şi a elevilor devine o problemă, conducerea școlii
va transmite această
informaţie
poliţiei, părinţilor/tutorilor, inspectoratului;
(3) În cazul
posesiunii de arme, droguri, alcool, artificii interzise, şcoala va acţiona
conform legilor în vigoare, va informa poliția și, în funcţie de circumstanţe, va
întocmi un raport adresat poliţiei;
(4) Diriginții informează
părinţii/tutorii elevilor în cazul în care aceştia au încălcat regulamentul
şcolar;
(5) Comisia de
disciplină și comisia de prevenire şi combatere a violenței asigură gestionarea
cazurilor în care există încălcări ale regulamentului intern;
(6) Responsabilul
Comisiei de prevenire şi combatere a violenței va întocmi periodic rapoarte
către poliţie referitoare la faptele sancţionabile şi va oferi şi datele
personale ale persoanelor implicate. De asemenea, se va raporta la cine şi ce
fel de obiecte și/sau bunuri au fost identificate, precum şi modul în care
şcoala a intrat în posesia acestor bunuri.
Art. 56. Măsuri disciplinare:
(1)
Elevului
care nu dă curs regulilor aplicabile în şcoală i se pot aplica măsuri
disciplinare. Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine exclusiv
conducerii şcolii, profesorilor/învățătorilor, consiliului profesoral al şcolii
şi consiliului de administraţie al şcolii cu informarea părinţii/tutorii
elevilor.
(2)
Personalul
administrativ/auxiliar/nedidactic nu este autorizat să aplice o sancţiune, dar are dreptul să pună
în discuţie comportamentul unui elev;
(3)
Dacă
un elev este de părere că a fost sancţionat în mod nedrept, el poate înainta
aceasta obiecţie pentru luarea unei decizii dirigintelui, conducerii şcolii;
(4 )Măsuri
disciplinare care pot fi aplicate:
- refacerea unor teme;
- curățarea
mizeriei făcute;
- activități gospodarești în școală;
- munca în folosul comunităţii şcolare;
-
avertisment/mustrare;
- transferul
elevului într-o clasă paralelă sau la o altă unitate de învățământ.
(5) În ceea ce
priveşte stabilirea unei măsuri disciplinare, trebuie să existe o relaţie de
proporţionalitate între cauza care a dus la stabilirea măsurii şi severitatea
măsurii. Evaluarea acesteia rămâne la latitudinea conducerii şcolii și se va face
pe baza declarațiilor date de cei implicați și a rapoartelor întocmite de
Consiliul clasei/Comisiile care analizează faptele.
(6) Elevul care
împiedică desfăşurarea în bune condiţii a orei, ori o întrerupe, este consemnat
în Caietul de disciplină al clasei. Faptele vor fi aduse la cunoștință
dirigintelui și Comisiei de disciplină. Părinții vor fi invitați la școală
pentru a lua la cunoștință despre abaterile elevului.
Art. 57. Înregistrarea incidentelor care
afectează siguranța și climatul școlar
(1) Vor fi
înregistrate toate incidentele care se produc în şcoală ori în vecinătatea
acesteia. Sunt definite drept incidente toate comportamentele care pot avea
urmări juridice penale, aşa cum se prevede prin codul penal.
(2) Pentru
fiecare incident se vor menţiona măsurile corespunzătoare, precum şi
sancţiunile. Aceste măsuri şi sancţiuni sunt emise prin procedurile elaborate
la nivelul unității de învățământ. Comisia de prevenire și combatere a
violenței va monitoriza, prin întocmirea de rapoarte și informări, aceste
incidente care vor fi prezentate periodic C.A.
(3) În cazul
unor incidente se va realiza şi o raportare, iar informaţii despre elev şi
incident vor fi transmise şi schimbate între poliţie, jandarmerie şi, eventual ,şcolile
implicate.
(4) Părinții
elevilor care sunt implicați în incidente vor fi informați despre cele
întâmplate, în cadrul unei ședințe a Comisiei de prevenire și combatere a
violenței. În cadrul ședinței se vor stabili și modalitățile de intervenție și
de monitorizare a cazului.
Art.
58. Prevederi legate
de ţinuta vestimentară pentru siguranță și climat școlar optim
(1) Şcoala prevede un cod vestimentar
obligatoriu pe motive de uzanţă şi siguranţă.
(2).Fiecare elev se va îmbrăca în
funcţie de prevederile ROF
(3 ) Sunt
interzise textele discriminatorii imprimate pe haine, iar vestimentaţia
ofensatoare nu este permisă în interiorul şcolii.
Art.
59. Activităţi
şcolare într-un climat de siguranță școlară
(1) Toate activităţile şcolare
(concursuri sportive, sărbători şcolare etc.) aflate în responsabilitatea
şcolii se desfășoară în conformitate cu regulile şcolii;
(2) Toate
activităţile şcolare organizate de şcoală ori care sunt în responsabilitatea
şcolii vor fi aduse la cunoștința părinţilor/tutorilor (direct și/sau prin
situl şcolii).
(3) Invitarea
persoanelor din afara şcolii la aceste activităţi, va fi permisă pentru fiecare
dintre activităţile şcolare de către conducerea şcolii.
(4) În timpul
activităţilor şcolare sunt valabile regulile standard de comportament impuse de
regulament.
(5) Armele şi
deţinerea de droguri, ca şi consumul acestora, sunt pe cale de consecinţă
interzise în permanenţă. Consumul şi deţinerea de alcool este interzisă
elevilor.
Art.
60. Accesul vizitatorilor și
siguranța
școlară
(1) Şcoala
permite accesul numai personalului şi elevilor şcolii.
(2) Toate
persoanele care nu sunt înregistrate ca făcând parte din personalul școlii, au
acces conform procedurii emise.
(3) Pentru
părinţii elevilor şcolii este, de asemenea, valabilă procedura.
(4) Conducerea
şcolii poate interzice accesul în şcoală celor care nu și-au anunţat prezența.
(5) Dacă
siguranţa şcolii este periclitată, ceea ce urmează să fie apreciat de conducerea şcolii, atunci
conducerea şcolii poate interzice accesul în interiorul şcolii pentru
persoanele respective.
Art.
61. Lipsa de la ore, absenţele şi întârziatul la ore.
Pentru a preveni
lipsa nepermisă de la ore, precum şi
parăsirea şcolii înainte de încheierea cursurilor, şcoala dispune de o politică
şi un Protocol absenţe. (vezi Cap. ELEVII) Protocolul indică modul în care se
acţionează pentru a deţine controlul asupra absenţelor, pentru a reduce numărul
acestora şi/sau pentru a le preveni, astfel încât să se mențină un climat de
siguranță școlară optim.
Art.
62. Libertatea de exprimare a opiniei și necesitatea de a asigura un climat
școlar optim.
(1) Libertatea de exprimare a opiniei
prevăzută de Constituţie este respectată de toţi cetăţenii. Aceasta nu înseamnă
ca oricine îşi poate exprima opinia în orice circumstanţe şi folosind un limbaj
vulgar şi ofensator fără a ţine cont de regulile de politeţe.
(2) Persoana
care se simte ofensată de o altă persoană prin cuvintele, comportamentul ori cele
scrise de aceasta altei persoane, poate înainta o sesizare dirigintelui și/sau
conducerii școlii.
CAPITOLUL V. Partenerii educaționali
Art.
63. Părintele/tutorele
legal al preșcolarului/elevului are dreptul să decidă referitor la unitatea de
învăţământ preuniversitar unde va studia preşcolarul/elevul.
Art.
64. (1)
Părintele/tutorele legal al elevului are dreptul să fie informat periodic
referitor la situaţia şcolară şi comportamentul propriului copil.
(2)
Părintele/tutorele
legal al elevului are dreptul să se intereseze numai referitor la situaţia
propriului copil și la activitățile derulatede școală.
Art. 65. (1) Părintele/tutorele legal al
elevului are acces în incinta unităţii de învăţământ preuniversitar numai în
unul din următoarele cazuri:
a)
a
fost solicitat/a fost programat pentru o discuţie cu un cadru didactic sau cu
directorul unităţii de învăţământ preuniversitar;
b)
desfăşoară
activităţi în comun cu cadrele didactice;
c)
depune
o cerere/alt document la secretariatul unităţii de învăţământ preuniversitar;
d)
participă
la întâlnirea lunară cu dirigintele clasei/profesorul pentru învățământ
preșcolar/primar.
(2)
Pentru
orice altă situaţie neprevăzută care necesită prezenţa părintelui, Consiliul de
administrație are obligaţia stabilirii procedurilor de acces a părinţilor în școală.
Art. 66. (1) Părinţii/tutorii legali au dreptul
să se constituie în asociaţii cu personalitate juridică, conform legislaţiei în
vigoare.
(2)
Asociaţia se organizează şi funcţionează în conformitate cu propriul
statut.
Art. 67. Părintele/tutorele legal al elevului are dreptul să
solicite rezolvarea unor stări conflictuale în care este implicat propriul
copil/elev, prin discuţii amiabile, cu respectarea următoarelor etape:
a)
discuţie amiabilă cu cadrul didactic implicat;
b)
discuţie amiabilă cu profesorul pentru învăţământul preşcolar/primar/diriginte;
c)
solicitarea către director a unei comisiei de mediere;
d)
discuţie amiabilă cu directorul școlii;
e)
cerere scrisă adresată conducerii Şcolii 27.
Art. 68.(1) Potrivit prevederilor legale părintele/tutorele legal are
obligația, de a asigura frecvenţa şcolară a elevului în învăţământul
obligatoriu și de a lua măsuri pentru şcolarizarea elevului, până la
finalizarea studiilor.
(2)
Părintele/reprezentantul legal al elevului are obligaţia ca, cel puţin o
dată pe lună, să ia legătura cu profesorul pentru învăţământul
preşcolar/profesorul pentru învăţământul primar/dirigintele pentru a cunoaşte
evoluţia copilului/elevului. Prezența părintelui/tutorelui legal va fi
consemnată în caietul dirigintelui/profesorului pentru învățământ
primar/preșcolar cu nume, dată și semnătură.
(3)
Părintele/tutorele legal al elevului răspunde material pentru distrugerile
bunurilor ce se constituie în patrimoniul şcolii, cauzate de elev.
(4) Părinţii sau reprezentanţii
legali ai elevilor au şi următoarele obligaţii:
a) prin semnarea declaraţiei prin care acceptă conţinutul prezentului
Regulament declară că au luat la cunoştinţă de regulile de disciplină ale
Şcolii Gimnaziale Nr. 27 şi îşi asumă
obligaţia de a supraveghea în mod activ asupra aplicării prezentelor norme de
către copiii lor.
b) se vor prezenta la fiecare
şedinţă cu părinţii sau discuţie cu învăţătorul/dirigintele, la care sunt
solicitaţi sau la consultaţii.
c) vor verifica cel puţin lunar
carnetul de note al copilului lor,
d) au obligaţia de a prezenta toate documentele solicitate de şcoală,
e) părinţii vor respecta
programul şcolii;
f) părinţii nu trebuie sa întrerupă programul şcolar, mesajele urgente se
vor transmite prin profesorul de serviciu atunci când profesorul/invăţătorul
responsabil al clasei este implicat în activitatea educaţională de la clasă;
g) părinţii vor folosi un limbaj formal, civilizat, în dialogul cu
personalul didactic şi nedidactic al şcolii;
g) Părintelui aflat în stare de ebrietate sau în orice altă stare fizică
care ar pericliteaza siguranţa fizică a elevilor nu i se va permite preluarea
elevului sau intrarea în şcoală.
Art. 69. (1) Se interzice oricăror părinţi/tutori legali agresarea
de orice fel (fizică, psihică, verbala etc.), a elevilor sau a personalului Şcolii
Gimnaziale Nr.27.
(2) Conducerea școlii îşi rezervă dreptul de a anunţa autorităţile
competente (Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului,
Autoritatea Tutelară a sectorului 2 sau Secția de poliţie), dacă un părinte nu
îşi exercită corect dreptul părintesc de creştere a elevului.
Art. 70. (1) Adunarea generală a părinţilor elevilor clasei este
constituită din toţi părinţii/tutorii legali ai elevilor.
(2)
Adunarea generală a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevilor clasei
are atribuţii de decizie referitor la activităţile de susţinere a cadrelor
didactice şi a echipei manageriale a școlii, în demersul de asigurare a
condiţiilor necesare educării copiilor .
(3)
În adunarea generală a părinţilor/tutorilor legali ai elevilor clasei se
discută problemele generale ale colectivului de elevi şi nu situaţia concretă a
unui elev. Situaţia unui elev se discută individual,în scopul
îndrumării/sprijinirii lui, de catre învățători/diriginți/consilierul școlar
numai în prezenţa părintelui/tutorelui legal al elevului respectiv.
Art. 71. Adunarea generală a părinţilor/tutorilor legali ai
elevilor clasei se convoacă de către profesorul pentru învăţământul
preşcolar/primar/diriginte împreună cu preşedintele comitetului de părinţi al
clasei, cel puţin de două ori pe semestru
sau ori de câte ori aceştia consideră necesar.
Art. 72. (1) În unităţile de învăţământ
preuniversitar, la nivelul fiecărei clase, se înfiinţează şi funcţionează
comitetul de părinţi/tutori legali al clasei.
(2)
Comitetul de părinţi al clasei se alege, prin majoritate simplă a
voturilor, în fiecare an, în adunarea generală a părinţilor elevilor clasei.
(3)
Convocarea adunării generale pentru alegerea comitetului de părinţi/tutori
legali al clasei are loc în primele 30 zile de la începerea cursurilor anului
şcolar.
(4)
Comitetul de părinţi al clasei se compune din trei persoane: un preşedinte
şi doi membri; în prima şedinţă de după alegere, membrii comitetului decid
responsabilităţile fiecăruia, pe care le comunică profesorului pentru
învăţământul preşcolar/primar/diriginte ;
(5)
Comitetul de părinţi al clasei reprezintă interesele părinţilor/tutorilor
legali ai elevilor clasei în adunarea generală a părinţilor la nivelul şcolii,
în consiliul reprezentativ al părinţilor/tutorilor legali, în consiliul
profesoral, în consiliul clasei şi în relaţiile cu echipa managerială.
Art. 73. Comitetul de părinţi al clasei are următoarele
atribuţii:
a) pune în practică deciziile
luate de către adunarea generală a părinţilor/tutorilor legali; deciziile se
iau în cadrul adunării generale a părinţilor/tutorilor legali, cu majoritatea
simplă a voturilor părinţilor/ tutorilor legali prezenţi;
b) sprijină profesorii pentru
învăţământul primar/diriginţii în organizarea şi desfăşurarea de proiecte,
programe și activităţi educative extraşcolare;
c) sprijină profesorii pentru
învăţământul primar/diriginţii în derularea programelor de prevenire și
combatere a absenteismului în mediul școlar;
d) atrage persoane fizice sau
juridice care, prin contribuţii financiare sau materiale, susţin programe de
modernizare a activităţii educative şi a bazei materiale din clasă şi din
şcoală;
e) sprijină conducerea unităţii de
învăţământ preuniversitar şi profesorii pentru învăţământul primar /diriginţii
şi se implică activ în întreţinerea, dezvoltarea şi modernizarea bazei
materiale a clasei şi a unităţii de învăţământ preuniversitar.
f)
sprijină unitatea de învăţământ preuniversitar şi diriginţii în activitatea
de consiliere şi de orientare socio-profesională;
g) se implică activ în asigurarea
securităţii elevilor pe durata orelor de curs, precum şi la activităţile
educative, extraşcolare şi extracurriculare;
h) prezintă semestrial, adunării
generale a părinţilor/tutorilor legali ai elevilor clasei, justificarea
utilizării fondurilor.
Art. 74. Preşedintele comitetului de părinţi al clasei reprezintă
părinţii/tutorii legali clasei în relaţiile cu conducerea unităţii de școlare
şi alte foruri, organisme şi organizaţii.
Art. 75. (1) Comitetul de părinţi al clasei poate decide să susțină,
inclusiv financiar, întreţinerea, dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a
clasei propunând în adunarea generală a clasei o sumă necesară acoperirii
acestor cheltuieli.
(2)
Sponsorizarea unei clase de către un agent economic se face cunoscută
comitetului de părinți ai clasei. Sponsorizarea clasei sau a unităţii de învăţământ
preuniversitar nu atrage după sine drepturi suplimentare pentru elevi.
(3)
Contribuţia prevăzută la alin. (1) nu este obligatorie, iar neachitarea
acesteia nu poate limita, în
nici un caz, exercitarea de către elevi a drepturilor prevăzute de prezentul regulament
şi de prevederile legale în vigoare. Informarea celor implicaţi cu privire la
conţinutul acestui articol este obligatorie.
(4)
Contribuţia prevăzută la alin. (1) se colectează şi se administrează numai
de către comitetul de părinţi al clasei, fără implicarea cadrelor didactice.
(5)
Este interzisă implicarea elevilor în strângerea fondurilor.
(6)
Se interzice iniţierea, de către unitatea de învățământ preuniversitar sau
de către părinţi, a oricărei discuţii cu elevii în vederea colectării şi
administrării fondurilor comitetului de părinţi.
Art.76. (1) La nivelul Școlii Gimnaziale Nr. 27 funcţionează
Asociația părinţilor elevilor Școlii Gimnaziale Nr. 27 .
(2)
Asociația părinţilor elevilor Școlii
Gimnaziale Nr. 27 este compusă din preşedinţii comitetelor de părinţi/tutori
legali ai fiecărei clase.
(3)
Asociațiile de părinți cu personalitate juridică își desfășoară activitatea
în conformitate cu propriul statut de înființare, organizare și funcționare.
Art. 77. (1) Asociația părinţilor elevilor Școlii Gimnaziale Nr. 27
îşi desemnează preşedintele şi 2 vicepreşedinţi ale căror atribuţii se
stabilesc imediat după desemnare, de comun acord între cei 3, şi se consemnează
în procesul-verbal al şedinţei.
(2)
Asociația părinţilor elevilor Școlii
Gimnaziale Nr. 27 desemnează reprezentanţii părinţilor în organismele de
conducere şi comisiile unităţii de învăţământ preuniversitar .
(3)
Asociația părinţilor elevilor Școlii Gimnaziale Nr. 27decide prin vot
deschis, cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
(4)
Asociația părinţilor elevilor Școlii
Gimnaziale Nr. 27 se organizează şi funcţionează în conformitate cu propriul
regulament intern; regulamentul este avizat de consiliul reprezentativ al
părinţilor/tutorilor legali, prin majoritatea voturilor membrilor prezenţi.
(5)
Preşedintele reprezintă consiliul reprezentativ al părinţilor în relaţia cu
alte instituţii.
(6)
Preşedintele prezintă, anual, raportul financiar consiliului reprezentativ
al părinţilor.
Art. 78. Asociația părinţilor elevilor
Școlii Gimnaziale Nr. 27 are următoarele atribuţii:
a) propune școlii discipline şi
domenii care să se studieze prin curriculumul la decizia şcolii;
b) identifică surse de finanţare
extrabugetară şi propune Consiliului de administraţie al școlii modul de
folosire a acestora;
c) sprijină parteneriatele
educaţionale dintre școală şi instituţiile/organizaţiile cu rol educativ din
comunitatea locală;
d) susţine școala în derularea
programelor de prevenire şi de combatere a absenteismului şi a violenței în
mediul şcolar;
e) promovează imaginea școlii în
comunitatea locală;
f)
se preocupă de conservarea, promovarea şi cunoaşterea tradiţiilor culturale
specifice minorităţilor în plan local, de dezvoltare a multiculturalităţii şi a
dialogului cultural;
g) susţine școala în organizarea
şi desfăşurarea tuturor activităţilor;
h) susţine conducerea școlii în
organizarea şi în desfăşurarea consultaţiilor cu părinţii, pe teme
educaţionale;
i)
colaborează cu Comisia de protecţie a copilului, cu organele de autoritate
tutelară sau cu organizaţiile nonguvernamentale cu atribuţii în acest sens, în
vederea soluţionării situaţiei elevilor care au nevoie de ocrotire;
j)
sprijină conducerea școlii în întreţinerea şi modernizarea bazei materiale;
k) susţine școala în activitatea
de consiliere şi orientare socio-profesională sau de integrare socială a
absolvenţilor;
l)
propune măsuri pentru şcolarizarea elevilor din învăţământul obligatoriu ;
m) se implică direct în derularea
activităţilor din cadrul parteneriatelor ce se derulează în unitatea de
învăţământ preuniversitar, la solicitarea cadrelor didactice.
n) sprijină conducerea școlii în
asigurarea sănătăţii şi securităţii elevilor;
o) are iniţiative şi se implică în
îmbunătăţirea calităţii vieţii şi a activităţii elevilor.
p) susţine conducerea școlii în organizarea şi în desfăşurarea de programului
„Școala după şcoală”.
Art. 79. (1) Asociaţia de părinţi a școlii poate atrage resurse
financiare extrabugetare, constând în contribuţii, donaţii, sponsorizări etc.,
din partea unor persoane fizice sau juridice din ţară şi străinătate, care vor
fi utilizate pentru:
a) modernizarea şi întreţinerea
patrimoniului unităţii de învăţământ preuniversitar, a bazei materiale şi
sportive;
b) acordarea de premii şi de burse
elevilor;
c) sprijinirea financiară a unor
activităţi extraşcolare;
d) acordarea de sprijin financiar
sau material copiilor care provin din familii cu situaţie materială precară;
e) alte activităţi care privesc
bunul mers al unităţii de învăţământ preuniversitar sau care sunt aprobate de
adunarea generală a părinţilor pe care îi reprezintă.
(2)
Fondurile colectate în condiţiile alin. (1) se cheltuiesc numai prin
decizia organizaţiilor părinţilor, din proprie iniţiativă sau în urma
solicitării consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ
preuniversitar.
Art. 80 (1) Şcoala Gimnazială Nr.27 încheie cu părinţii/tutorii
legali, în momentul înscrierii preşcolarilor sau a elevilor, în registrul unic
matricol, un contract educaţional, în care sunt înscrise drepturile şi
obligaţiile reciproce ale părţilor.
(2) Contractul educaţional este valabil pe toată perioada de şcolarizare în cadrul
școlii.
(3) Eventualele modificări se pot realiza printr-un act adiţional acceptat de
ambele părţi şi care se ataşază contractului educaţional.
Art. 81. Contractul educaţional se încheie în două exemplare în
original, câte unul pentru fiecare parte semnatară şi îşi produce efectele de
la data semnării.
Secțiunea 2. Şcoala şi
comunitatea.
Parteneriate/protocoale între Şcoala
Gimnazială Nr. 27 şi partenerii educaţionali
Art. 82. Autorităţile administraţiei publice locale, precum şi
reprezentanţi ai comunităţii locale colaborează cu consiliul de administraţie
şi cu directorul, în vederea optimizării activităţii şcolii.
Art. 83. Şcoala Gimnazială Nr.27 poate realiza, independent,
parteneriate cu asociaţii, fundaţii, instituţii de educaţie şi cultură,
organisme economice şi organizaţii guvernamentale şi nonguvernamentale sau alte
tipuri de organizaţii, în interesul beneficiarilor direcţi ai educaţiei.
Art. 84. Şcoala Gimnazială Nr.27, de sine stătător sau în
parteneriat cu autorităţile locale şi alte instituţii şi organisme publice şi
private: case de cultură, furnizori de formare continuă, parteneri sociali,
organizaţii nonguvernamentale şi altele asemenea, pot organiza la nivel local
centre comunitare de învăţare permanentă, pe baza unor oferte de servicii
educaţionale adaptate nevoilor specifice diferitelor grupuri-ţintă interesate.
Art. 85. Şcoala Gimnazială Nr. 27, în conformitate cu legislația
în vigoare, poate iniția, în parteneriat cu autorităţile publice locale şi cu
asociaţiile de părinţi, prin decizia consiliului de administraţie, activităţi
educative, recreative, de timp liber, pentru consolidarea competenţelor
dobândite sau de accelerare a învăţării, precum şi activităţi de învăţare
remedială cu elevii, prin programul "Şcoala după şcoală". Parteneriatul
se poate realiza și cu organizaţii nonguvernamentale, cu preocupări în domeniu.
Art. 86. (1) Parteneriatul cu autorităţile administraţiei publice
locale are ca obiectiv central derularea unor activităţi/programe educaţionale
care să favorizeze atingerea obiectivelor educaţionale stabilite de unitatea de
învăţământ preuniversitar.
(2)
Activităţile derulate în parteneriat nu pot avea conotaţii politice, de
propagandă electorală, de prozelitism religios sau care contravin moralei sau
legilor statului.
(3)
Autorităţile administraţiei publice locale asigură condiţiile şi fondurile
necesare implementării şi respectării normelor de Sănătate și Securitate în
Muncă şi pentru asigurarea securităţii elevilor şi a personalului în perimetrul
unităţii;
Art. 87.(1) Şcoala Gimnazială Nr. 27 încheie protocoale de
parteneriat cu ONG-uri, unităţi medicale, poliţie, jandarmerie, instituţii de
cultură, asociaţii confesionale, alte organisme, în vederea atingerii
obiectivelor educaţionale stabilite prin proiectul de dezvoltare
instituțională/planul de acțiune al școlii.
(2)
Protocolul conţine prevederi clare cu privire la responsabilităţile
părţilor implicate, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3)
În cazul derulării unor activităţi în afara perimetrului școlii, în
protocol se va specifica concret cărei părţi îi revine responsabilitatea
asigurării securităţii elevilor.
(4)
Bilanţul activităţilor realizate va fi făcut public, prin afişare la sediul
unităţii, pe site-ul şcolii, prin comunicate de presă şi prin alte mijloace de
informare
(5)
Reprezentanţii părinţilor se vor implica direct în buna derulare a
activităţilor din cadrul parteneriatelor ce se derulează în unitatea de
învăţământ preuniversitar .
Art. 88. (1) Respectarea prevederilor prezentului regulament este
obligatorie pentru reprezentanţii autorităţilor administraţiei publice locale
şi pentru orice alte persoane sau instituţii/organizaţii care intră în contact
cu instituţia de învăţământ preuniversitar.
Art. 89. (1) În cadrul sedinţei de la începutul fiecarui an
şcolar, profesorul diriginte/ învățătorul va prezenta Regulamentulde Organizare
şi Funcţionare a Unităţilor din Învăţământul Preuniversitar, şi cel târziu, la
a doua şedinţă din luna octombrie va prezenta şi ROF (după ce Regulamentul de
Organizare și Funcționare a fost aprobat în Consiliul Profesoral). Cu aceste
ocazii se va întocmi un proces-verbal de luare la cunostinţă, care va fi semnat
de către fiecare părinte .
(2) Profesorii diriginţi au
obligaţia organizării de şedinţe cu părinţii elevilor cel puțin de două ori pe
semestru, graficul de şedinţe va fi prezentat şi conducerii şcolii, directorul
având drept de a participa la aceste şedinţe. Dirigintele va anunţa agentul de
pază ori de câte ori organizează şedinţă şi îi va înmâna lista cu numele
părinţilor elevilor participanți ( cu scopul supravegherii identităţii
persoanelor care intră în şcoală în aceste situaţii). Procesele- verbale
încheiate cu această ocazie vor fi predate responsabilului Comisiei
diriginţilor.
(3) Conducerea școlii va organiza de minimum 2 ori pe an Şedinţa cu
părinţii pe şcoală, la care este obligatorie prezenţa Comitetului de părinţi al
fiecărei clase. Pentru aceasta, părinţii vor fi informaţi de către profesorii
diriginţi în scris/telefonic cu minimum 3 zile înainte.
(4) Diriginţii implică
în activităţile extracurriculare și pe părinţii elevilor.
Art. 90. (1)Cadrele didactice nu pot fi perturbate în timpul desfăşurării
activităţii didactice de niciun părinte;
(2) Părinţii pot asista la orele de curs numai pe baza invitaţiei transmise
de către învăţător/diriginte;
(3) Fotografierea/înregistrarea activităţii didactice şi a oricăror alte
activităţi desfăşurate în spaţiile şcolare ale şcolii poate fi făcută numai cu
acordul directorului şi al cadrului didactic care susţine activitatea respectivă.
CAPITOLUL VI. EVALUAREA
Secţiunea 1 – Evaluarea rezultatelor elevilor
Art. 91. (1) Scopul evaluării este
acela de a orienta şi de a optimiza învăţarea;
(2) La început de an şcolar se
elaborează teste iniţiale. Profesorul discută testele cu elevii şi dă toate
detaliile cu privire la modul de acordare a punctajului sau a modului de
corectare.Rezultatele vor fi analizate şi interpretate . Comisiile/
profesorii vor propune planuri de
remediere .Părinţi elevilor semnează testele iniţiale după ce au fost analizate
în cadrul sedinţei cu părinţii. Părinţii pot cere informații despre
itemi/bareme/note legate de aceste teste. Notele de la testele iniţiale sunt un
indiciu pentru elev, părinte şi profesor vis a vis de cunostinţele accumulate
de elev.
(3) Subiectele la lucrările scrise semestriale vor fi elaborate de fiecare
profesor pentru clasele la care predă; ele vor avea un nivel de dificultate
gradat şi vor avea înscris punctajul corespunzător fiecărei cerinţe..
(4) Evaluarea rezultatelor elevilor se realizează în mod ritmic pe
parcursul fiecărui semestru.
(5) Toate testele date de profesori trebuie să se regăsească în mapa
profesorului pentru a putea fi consultate în cazul unor contestaţii.
(6) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin calificative - foarte
bine, bine, suficient sau insuficient în învăţământul primar, respectiv prin
note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial.
(7) Numărul de calificative / note acordate fiecărui elev, la fiecare
disciplină de studiu, exclusiv nota de la teză trebuie să fie cel puţin egal cu
numărul de ore de curs pe saptămână prevăzut în planul de învăţământ. Fac
excepţie disciplinele cu o oră de curs pe săptămână la care numărul minim de
note/calificative este de două;
(8) La sfârşitul semestrului elevul poate solicita max. două note pentru
remedierea situaţiei şcolare.
(9) Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin o notă /
un calificativ în plus (în ultimele două saptămâni ale semestrului) faţă de
numărul prevăzut la alin. 7 al prezentului articol.
Art. 92. (1)Tezele se susţin începând
cu a doua jumătate a semestrului în perioada prevăzută de structura anului
şcolar;
(2) Notele la teză se analizează cu elevii într-o oră sau două.
(3)Tezele sunt documente oficiale şi se păstrează în şcoală. Părintele
poate solicita vizualizarea tezelor în ora de consultaţii fixată de profesorul
disciplinei în cauză.
Art. 93. (1) Evaluarea rezultatelor la
învăţătură se realizează în mod ritmic, pe parcursul semestrelor sau în cazuri
excepţionale în vacanţele şcolare, conform prevederilor MEN.
(2) Funcţie de rezultatele evaluărilor, la sfârşitul anului şcolar elevii
sunt premiaţi după cum urmează:
a) în
învăţământul primar primesc diploma de excelenţă elevii din clasele I şi a II-a
care au toate calificativele obţinute pe parcursul anului şcolar şi toate
mediile de Foarte Bine (FB), precum şi elevii din clasele a III-a şi a IV-a
care au obţinut maxim 2-3 calificative de Bine (B ) pe parcursul anului şcolar
şi au toate mediile de Foarte Bine ( FB ). Ceilalţi elevi primesc diplome pe
domenii în funcţie de rezultatele obţinute la clasă şi în afara acesteia;
b) în
învăţământul gimnazial, funcţie de media generală anuală obţinută, elevii sunt
recompensaţi în ordine descrescătoare, cu premiul I, premiul al II-lea, premiul
al III-lea şi menţiune, cu condiţia ca acesti elevi să fi avut media zece la
purtare. Se acordă mai multe premii de aceeaşi valoare doar dacă elevii
respectivi au mediile generale egale.
c) Şeful de
promoţie va primi diploma de onoare a şcolii;
Art. 94. Instrumentele de evaluare pot
fi:
a) lucrări scrise
predictive/iniţiale (aplicate la începutul anului şcolar), formative (aplicate pe
parcursul semestrelor), sumative (aplicate la finalul unităţilor de învăţare),
sumative finale (aplicate la finalul semestrelor/anului şcolar);
b) activităţi practice;
c) referate ştiinţifice şi proiecte;
d) interviuri;
e) portofolii-
f) alte instrumente
de evaluare stabilite de catedrele/comisiile metodice şi aprobate de director sau
elaborate de MEN.
Art. 95. (1) Elevul sau, după caz,
reprezentantul său legal, are dreptul de a contesta rezultatele evaluării.
(2) Contestaţia se adresează în scris conducerii şcolii, care are obligaţia
de a analiza situaţia pentru soluţionarea contestaţiei; directorul poate
desemna pentru reevaluare a competenţelor elevului un învăţător/ profesor de
specialitate care nu predă la clasa respectivă.
(3) Probele orale nu se contestă.
Art. 96. Elevii susţin în cadrul şcolii evaluare naţională:
a) la finalul clasei a II-a, se organizează şi realizează evaluarea
competenţelor fundamentale:
scris – citit şi matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale
elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate se comunică
părinţilor/ elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al
elevului;
b) la finalul clasei a VI-a, se organizează şi realizează evaluarea
elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare (va cuprinde
limba română şi limba modernă 1 – limba engleză), matematică şi ştiinţe.
Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor
individualizate de învăţare ale elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile
individualizate se comunică părinţilor elevilor şi constituie documente din
portofoliul educaţional al elevului;
c) la finalul clasei a VIII-a, se realizează o evaluare naţională
obligatorie a tuturor elevilor având următoarele probe: o probă scrisă la limba
şi literatura română; o probă scrisă la matematică şi o probă scrisă şi orală
la o limbă de circulaţie internaţională (numai pentru acei elevi care doresc să
se înscrie în cadrul repartizării computerizate la licee cu predare bilingvă a
respectivei limbi moderne). Rezultatele evaluării naţionale se înscriu în
portofoliul educaţional al elevului.
d) Profesorii efectuează ore de pregătire suplimentară/consultaţii, pentru
aceste examene .
Art. 97. (1) Portofoliul educaţional al elevului cuprinde totalitatea diplomelor, a
certificatelor sau a altor înscrisuri obţinute în urma evaluării competenţelor
dobândite sau a participării la activităţi de învăţare, în diferite contexte,
precum şi produse sau rezultate ale acestor activităţi în contexte de învăţare
formale, nonformale şi informale;
(2) Portofoliul educaţional este elementul central al evaluării pe întregul
parcurs al educaţiei formale a elevului; formarea lui debutează începând cu
clasa pregătitoare şi reprezintă cartea de identitate educaţională a elevului.
Secţiunea 2 – Încheierea situaţiei şcolare
Art. 98. (1) La sfârşitul fiecărui
semestru şi la încheierea anului şcolar, învăţătorii şi profesorii au obligaţia
să încheie situaţia şcolară a elevilor care nu sunt declaraţi amânaţi
semestrial sau anului.
(2) La sfârşitul fiecărui
semestru învăţătorul/dirigintele consultă consiliul clasei pentru elaborarea
aprecierii asupra situaţiei şcolare a fiecărui elev;
(3) Mediile
semestriale şi anuale se calculează conform legislaţiei în vigoare.
Art. 99. (1)Părinţii elevilor scutiţi de efort fizic au obligaţia
de a anunţa în scris dirigintele clasei sau profesorul de educaţie fizică
despre acest lucru şi să transmită acestora actele doveditoare procurate de la
medicul specialist înainte de începerea orei de educaţie fizică;
(2) Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de
educaţie fizică şi sport. Acestor elevi nu li se acordă note şi nu li se
încheie media la această disciplină, în semestrul sau în anul în care sunt scutiţi
medical;
(3) Elevii scutiţi medical nu sunt
obligaţi să vină în echipament sportiv la orele de educaţie fizică şi
sport,având insă încălţăminte adecvată pentru sala de sport. Absenţele lor
de la aceste ore se
consemnează în catalog .
Art. 100. (1) Sunt declaraţi ,,amânaţi’’
elevii care au acumulat un număr mare de absenţe motivate, dacă acestea
depăşesc 50% din numărul de ore de curs prevăzut într-un semestru la
disciplinele respective.
(2) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi se face într-o perioadă
stabilită de către conducerea şcolii, înaintea sesiunii de corigenţe;
(3) Sunt declaraţi ,,corigenţi’’ elevii care obţin medii anuale mai mici de
cinci/ calificativul insuficient la disciplina de studiu;
(4) Sunt declaraţi ,,repetenţi’’:
a) elevii care au obţinut medii anuale mai mici de cinci/insuficient la mai
mult de două discipline de învăţământ;
b) elevii care au obţinut la purtare media anuală mai mică de şase;
c) elevii corigenţi care nu au promovat examenele de corigenţă;
d) elevii amânaţi care nu se prezintă
la sesiunea de încheiere a situaţiei şcolare;
(5) în ciclul primar repetenţia apare numai după clasa a II-a.(este
introdusă începând cu clasa a II-a)
Art. 101. Consiliul profesoral validează
situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în cadrul ședințelor de la finalul
semestrului/anului școlar (promovaţi, corigenţi, repetenţi, amânaţi, elevi cu
note scăzute la purtare mai mici de şapte sau cu un calificativ mai mic decât B
(bine).
CAPITOLUL VII
-ELEVII
Secţiunea 1 - Dobândirea
calităţii de elev
Art. 102. (1) Înscrierea la Şcoala
Gimnazială Nr. 27 este necondiţionată de naţionalitate, gen, religie sau alt
criteriu discriminatoriu.
(2) Calitatea de elev se dobândeşte prin:
a) depunerea la secretariat a cererii de înscriere completată de către
părinte/ susţinătorul legal la nivelul
primar şi gimnazial;
b) completarea fişei de înscriere;
c) depunerea la secretariatul
şcolii a unei copii după certificatul de naştere al elevului;
d) depunerea la cabinetul medical al şcolii a fişei / dosarului medical al
elevului;
(3) Este aprobată înscrierea sau transferul la Şcoala Gimnazială Nr. 27
ţinând cont de următoarele:
- limita maximă a efectivelor la clase (respectând limita maximă admisă de
prezentul regulament a numărului de elevi la clasă), respectând prevederile LEN
și metodologiile elaborate deMECȘ
- respectarea perioadelor de înscriere/transfer (începând cu luna ianuarie
și se finalizează în momentul ocupării tuturor locurilor);
- situaţia şcolară a elevului să fie încheiată şi promovată la toate
disciplinele.
(4) La solicitarea de transfer
de la Şcoala Gimnazială Nr. 27 părinţii vor depune la secretariatul şcolii
cererea de transfer cu 30 de zile înainte de efectuarea propriu-zisă a
transferului şi se vor achita obligaţiile contractuale restante, dacă ele
există.
Secţiunea 2 - Exercitare
calităţii de elev
Art. 103. (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin
participarea la toate activităţile şcolare şi extraşcolare ale şcolii;
(2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către
fiecare învăţător/profesor care consemnează obligatoriu, fiecare absenţă în
catalogul clasei.
Art. 104. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor sau altor cazuri de forţă
majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motívate;
(2) Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:
a) adeverinţă eliberată de medicul de familie şi avizată de medicul şcolar;
b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în
cazul în care elevul a fost internat în spital, avizat(ă) de medicul şcolar;
c) cererea scrisă a părintelui/ tutorelui legal al elevului, adresată
directorului şi aprobată de acesta, în urma consultării cu
învăţătorul/dirigintele clasei. Părintele/tutorele legal poate solicita motivarea
absenţelor pentru cel mult 5 zile pe semestru.
(3) Motivarea absenţelor se face doar de către învăţător sau diriginte în
ziua prezentării actelor justificative de către parintele/tutorele legal.
(4) Părintele /tutorele legal are obligaţia de a prezenta personal învăţătorului/dirigintelui
actele justificative pentru absenţele copilului lor.
(5) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în
termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate
de către învăţător, diriginte pe tot parcursul anului şcolar.
(6) Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza medicului de la
cabinetul şcolar care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale
elevilor.
(7) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. 5 din prezentul articol
atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.
(8) Directorul/dirigintele motivează absenţele elevilor care participă la
diverse competiţii sau concursuri şcolare prevăzute în Calendarul MEN.
Secţiunea 3- Drepturile elevilor
Art. 105. (1) Nicio activitate organizată de, sau în şcoală, nu poate leza
demnitatea sau personalitatea elevilor;
(2) În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică
şi medicală gratuită.
(3) Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate
de către şcoală,
(4) Elevii pot participa la concursurile școlare organizate de către
şcoală.
(5) Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, baza materială
şi didactică din şcoală.
(6) Elevii pot fi evidenţiaţi, au dreptul să primească premii şi recompense
pentru rezultatele deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi
pentru atitudine civică exemplară;
(7) Elevii pot redacta şi difuza publicaţii şcolare proprii; în cazul în
care acestea afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea,
moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, prestigiul şcolii,
directorul şcolii suspendă editarea şi difuzarea acestor publicaţii.
(8) În şcoală se constituie Consiliul reprezentativ al elevilor, format din
liderii elevilor de la fiecare clasă şi care funcţionează după un regulament
propriu avizat de conducerea școlii.
(9) Elevilor le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în
cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice,
care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de
directorul şcolii.
(10) Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar
activităţile pot fi susţinute în şcoală la
cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea directorului.
(11) În cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în şcoală
contravine principiilor statutare ale şcolii, directorul poate suspenda sau
interzice desfăşurarea acestor activităţi.
Secţiunea 4 – Îndatoririle
elevilor
Art 106. (1) Elevii din Şcoala Gimnazială Nr. 27 au datoria de a
frecventa cursurile, de a se pregăti corespunzător pentru fiecare disciplină de
studiu, de a respecta recomandările primite pe parcursul orelor de la cadrele
didactice de specialitate şi de a-şi însuşi cunoştintele prevăzute de
programele şcolare.
(2) Elevii au
obligaţia de a avea la ore caiete, cărţi şi orice alt material de lucru
solicitat de profesor şi necesar desfăşurării în bune condiţii a actului de
predare învăţare; lipsa nejustificată repetată a acestor materiale necesare
orelor de curs se aduce la cunoştinţa părinţilor .
(3) Elevii au obligaţia de a intra la timp la ore şi de a nu părăsi clasa
fără permisiunea profesorului.
Art. 107. (1) Elevii au obligaţia să
poarte asupra lor carnetul de elev, vizat pe anul în curs, să-l prezinte profesorului/
învăţătorului pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor pentru informare
privind situaţia şcolară.
(2) Elevii au obligaţia de a prezenta părinţilor testele de evaluare
susţinute în cadrul orelor de curs pentru informarea acestora şi de a le
returna şcolii cu semnătura părinţilor.
Art. 108. Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
a) legile statului;
b) prezentul regulament;
c) regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
d) normele de tehnica
securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor;
e) normele de protecţie civilă;
f) normele de protecţie a mediului;
g) legile interne elaborate şi
aprobate în cadrul Consiliului reprezentativ al Elevilor.
Art. 109. (1) Elevii trebuie să aibă un
comportament civilizat atât în şcoală, cât şi în afara ei şi o ţinută şcolară
decentă în timpul cursurilor.
(2) Elevii sunt obligaţi să poarte zilnic ţinuta obligatorie:
(3) Referitor la vestimentaţia
elevilor,ţinuta şcolară obligatorie este compusă,în funcţie de anotimp, din:
a) vara:
-cămaşă/tricou alb(ă) , cu mânecă scurtă;
-băieţi: pantalon/ jeans
(albastru,negru- lung).
-fete: fustă midi/pantalon într-o singură culoare din ţesătură tip stofă
sau jeans (albastru,negru)
b) iarna:
-cămaşă/tricou alb(ă), , cu
mânecă lungă;
-băieţi: pantalon/jeans( gri,albastru,negru- lung)
-fete: fustă midi/ pantalon într-o singură culoare din ţesătură tip stofă
sau jeans(gri albastru,negru)
- peste cămaşă/tricou se poate
purta un pulover/hanorac de culoare bleumarin sau alb .
(4) Încălţămintea elevilor trebuie să fie sobră, fără toc mai mare de 2 cm,
să nu aibă design strălucitor. Este exclusă încălţămintea tip papuc sau tip
sport cu role.
(5) Este interzis elevilor să poarte obiecte de podoabă (cercei la băieţi,
mai mulţi cercei sau cercei
voluminoşi la fete, gablonţuri), piercing-uri.
(6) Sunt interzise tatuajele corporale.
(7)Este interzisă oja pe unghii şi
fardul cosmetic la elevele claselor V-VIII .
(9)Este interzis ca elevii să poarte pantaloni
tip jeans cu tăieturi,crăpături,găuri
(10)Este interzisă purtarea de colanţi (consideraţi ca pantaloni).
(11)Este interzisă purtarea pantalonilor cu talie joasă (care expun la
vedere lenjeria).
Art. 110. Referitor la efectuarea serviciului pe şcoală,elevii au următoarele
obligaţii:
a.să ia temele de la colegi în ziua în care au fost de serviciu şi să se
pregătească pentru cursurile de a doua zi;
b.să vină la serviciul pe
şcoală cu 10-15 minute înainte de începerea cursurilor;
c. să poarte ţinuta vestimentară regulamentară;
d. să completeze tabelului
zilnic cu absenţii fiecărei clase,
e. să informeze profesorul de serviciu sau
directorul asupra unor nereguli care ar putea afecta desfăşurarea
cursurilor.
f. elevii de serviciu nu au voie să dispună măsuri proprii şi nici nu
poartă răspunderea în cazul unor situaţii speciale, ei fiind doar observatori
cu rolul de a ţine legătura permanent cu profesorii, agentii de pază şi
conducerea şcolii; Punctul de serviciu
pentru elevi este situat la parter .
g. elevii de serviciu nu au voie să părăsească postul fără acordul
profesorului de serviciu;
Art. 111. Obligaţiile elevilor. Se interzice elevilor:
a) să
deterioreze bunurile din patrimoniul şcolii (să trântească sau să forţeze uşile
claselor şi ale toaletelor, să distrugă tencuiala şi zugrăveala pereţilor, să
se urce pe scaune, să se urce pe bănci, să le mâzgălească sau să le producă
daune, să deterioreze perdelele etc.) , să distrugă materialele didactice;
b) să intervină în reţeaua electrică indiferent de tipul manevrei;
c) să alerge, să sară în clasă, pe coridor sau pe scările şcolii, să se
aplece peste geamuri atunci când acestea sunt deschise, să urce pe pervazuri;
d) să părăsească clasa fără permisiunea învăţătorului/profesorului;
e) să părăsească incinta instituției de învățămînt în timpul programului
şcolar, decât în situaţiile menţionat;
f) să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care, prin conţinutul lor
lezează moral sau contravin principiilor statutare ale şcolii – cărţi, reviste,
filme sau alte materiale neadecvate vârstei, materiale care cultivă violenţa şi
intoleranţa;
h) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;
i) să aducă în incinta şcolii orice tipuri de arme sau alte instrumente,
precum muniţie, petarde, obiecte tăioase, ascuţite sau materiale inflamabile,
jucării cu potenţial de rănire;
j) să adreseze cuvinte jignitoare elevilor,profesorilor, părinţilor sau
angajaţilor scolii;
k) să utilizeze un limbaj injurios în incinta instituţiei de învăţământ sau
în alte locaţii unde se organizează activităţi educative;
l) să aibă un comportament provocator şi indecent;
m) să insulte și/sau să hărțuiască colegii, cadrele didactice sau alte
persoane în incinta sau în afara perimetrului școlar;
n) să aibă o atitudine de amenințare pentru siguranța celorlalți elevi
și/sau personalului școlii;
o) să împingă sau să lovească vreun elev al şcolii sau orice altă persoană
aflată în instituţie;
p) să utilizeze bunuri ale colegilor
fără permisiunea acestora;
q) să organizeze acţiuni ce împiedică desfăşurarea activităţii şcolii sau
să producă panică în rândul elevilor şi cadrelor didactice;
r) să utilizeze telefoane celulare în timpul orelor;
s) să deranjeze bunul mers al procesului de învăţare prin comportamente
neadecvate;
t) să practice jocuri de noroc, să deţină şi să consume droguri, băuturi
alcoolice şi ţigări în perimetrul şcolii; în şcoală fumatul este interzis!
u) să distrugă documente şcolare precum cataloage, carnete de elev, foi
matricole, condica clasei, etc. Se interzice accesul elevilor la cataloage.
v) să introducă în instituţie
sprayuri colorante, lacrimogene, paralizante, materiale pirotehnice (petarde,
pocnitori, artificii), ş.a. care ar pune în pericol sănătatea celorlalţi;
w) este interzis elevilor să
aducă persoane străine în clasă sau în şcoală;
x) să lipsească de la efectuarea serviciului pe şcoală, conform
planificării;sunt exceptate situaţiile motivate medical.
Secţiunea 5– Recompensarea
elevilor
Art. 112. Elevii care obţin rezultate remarcabile
în activitatea şcolară şi extraşcolară pot primi următoarele recompense:
(a) evidenţierea în faţa colegilor clasei;
(b) evidenţierea în cadrul paginii web a şcolii;
(c) premii, diplome, medalii, cupe;
(d) elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi
extraşcolară vor fi recompensaţi conform R.O.F.U.I.P.;
(e) Se acordă titlul de şef de promoţie absolventului clasei a VIII-a cu
cea mai mare medie a tuturor anilor, cu condiţia să aibă media 10 (zece) la
purtare în toţi cei 4 ani de gimnaziu.
Secţiunea 6– Sancţiunile
aplicabile elevilor
Art.
113. În cadrul Şcolii Gimnaziale Nr.27 sanctionarea elevilor nu este un scop
în sine. Sanctionarea se va aplica pentru remedierea unor comportamente
defectuoase, acordîndu-se sansa celui sanctionat de a-şi remedia comportamentul
astfel dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune dă dovadă de un
comportament ireproșabil pe o perioada de cel puțin 8 săptămâni de şcoală, până
la încheierea semestrului/anului şcolar, prevederea privind scăderea notei la
purtare, asociată sancţiunii se poate anula sau dimnua la cererea
elevului/parintelui/tutorelui, având acordul celui care a aplicat sancţiunea și
aprobarea Consiliului Profesoral/Consiliului de Administratie.
Art.
114. (1) Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine
exclusiv conducerii şcolii, profesorilor, consiliului profesoral al şcolii şi
consiliului de administaţie al şcolii.
(2) Personalul auxiliar şi
nedidactic nu este autorizat să aplice o
sancţiune, dar au dreptul să pună în discuţie comportamentul unui elev .
(3) Elevului care împiedica desfăşurarea
în bune condiţii a orei i se aplică măsurile art. 56. Elevul va lucra individual,
după un plan stabilit de profesor, care poate solicita: completarea caietului
de clasă, completarea caietului de teme, recuperarea lecţiilor pierdute, curățarea
mizeriei făcute, munca de întreţinere a curăţeniei obligatorie, munca în
folosul comunităţii şcolare. Nerespectarea acestor sarcini conduce către
sanctiuni mai grave, conform ROF.
(4) Profesorul care a aplicat o
măsură disciplinară va întocmi în aceeaşi zi o informare pentru
diriginte/director. Dirigintele va informa părintele. La fiecare două abateri
se scade un punct la purtare elevului în cauză.
Art.
115. Elevii Şcolii Gimnaziale Nr. 27. care săvârşesc fapte prin care încalcă
dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv R.O.F., vor fi sancţionaţi în funcţie
de gravitatea faptelor. Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt
următoarele:
a)
observaţia
individuală (constă în dojenirea elevului; sancţiunea se aplică de
diriginte/director și nu atrage şi alte măsuri disciplinare);
b)
mustrare în
faţa clasei şi/sau în faţa Consiliului clasei/ Consiliului
profesoral/Consiliului de administraţie (constă în dojenirea elevului şi sfătuirea acestuia să se
poarte în aşa fel încât să dea dovadă de îndreptare, atragându-i-se totodată
atenţia că, dacă nu îşi schimbă comportamentul, i se va aplica o sancţiune mai
severă; sancţiunea se aplica la propunerea învăţătorului/profesorului diriginte
sau directorului şi este însoţită de scăderea notei la purtare);
c)
mustrare
scrisă (constă în dojenirea elevului, în scris, la propunerea
Consiliului clasei sau a directorului, de către profesorul diriginte/învăţător
şi director şi înmânarea documentului părinţilor/tutorilor legali, personal,
sub semnătură; sancţiunea se înregistrează în catalogul clasei, precizându-se
numărul documentului; sancţiunea se consemnează în raportul Consiliului clasei
prezentat consiliului profesoral la sfârşitul semestrului sau al anului şcolar
şi este însoţită de scăderea notei la purtare).
d)
mutarea
disciplinară la o clasa paralelă (se aplică prin înmânarea în scris a sancţiunii de către
diriginte/învăţător şi director părintelui sub semnătură; sancţiunea se
consemnează în registrul de evidenţă a elevilor, în catalogul clasei şi în
registrul matricol).
e)
mutarea disciplinară
la altă şcoală.
Art. 116. (1) Regulile şcolii au la bază
considerente legate de siguranţa individului, de respectul acestuia pentru
semeni şi proprietate; ele sunt stabilite împreună cu elevii, explicate şi
discutate cu aceştia, în scopul înţelegerii, acceptării şi adoptării acestora.
(2) Orice sancţiune acordată elevului este proporţională cu greşeala
comisă. Elevul va fi întotdeauna informat cu privire la sancţiunea primită.
Sancţiunile sunt orientate către aspecte pozitive ale convieţuirii.
(3) Nu este admisă
în şcoală nicio formă de pedeapsă corporală. Violenţa fizică, hărţuirea,
furtul, minciuna sau limbajul vulgar nu sunt acceptate, indiferent cine le
produce: elev, părinte sau personal al şcolii.
(4) În situaţia în care un elev
este implicat într-un incident sau s-a observat în timp o deteriorare generală
a comportamentului, şcoala va informa şi invita imediat familia la o discuţie
de analiză. Se vor stabili de comun acord cu părinţii şi în conformitate cu
regulamentul şcolii, măsuri pentru ameliorarea situaţiei .
Art. 117. (1) Sancţiunile însoțite de
mustrare scrisă și scăderea notei la purtare se consemnează în registrul de
procese-verbale ale Consiliului Profesoral, în dosarul Consiliului Clasei şi în
catalogul clasei (cu precizarea documentului care a stat la baza scăderii
calificativului/notei la purtare).
(2) Sancţiunile vor fi aplicate de către diriginte/învăţător sau director,
după analizarea evenimentelor și stabilirea modalității de sancționare a
elevului/elevilor în cauză.
(3) În cazul distrugerii bazei materiale a şcolii, părinţii elevilor
vinovaţi vor suporta costurile
bunului deteriorat, iar în cazul în care vinovatul nu se cunoaşte,
răspunderea materială devine colectivă (revine întregii clase); elevii care
pierd cartea/cărţi împrumutate de la biblioteca şcolii, vor cumpăra cartea sau
vor plăti valoarea cărţiiei îşi pierd
dreptul de a împrumuta cărţi până la recuperarea celor pierdute.
Art. 118. Criterii de acordare a notelor la purtare:
Pentru învăţământul clasele V-VIII:
Pentru toţi elevii,
la fiecare 10 absenţe nejustificate pe semestru, din totalul orelor de studiu
,sau la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe semestru la o
disciplină, va fi scăzută nota la purtare cu câte un punct.
- între 10-19 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 9 şi mustrare scrisă
- între 20-29 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 8 şi mustrare scrisă
- între 30-39 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 7 şi mustrare scrisă
- între 40-49 absenţ nemotivate=media
la purtare va fi 6 şi mustrare scrisă
- între 50-59 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 5 . mustrare scrisă
- între 60-69 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 4 mustrare scrisă
- între 70-99 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 3 .Dirigintele va înştiinţa printr-o adresă
Circa de Poliţie prin care se va comunica faptul că minorul nu se prezintă la
şcoală, pentru a fi luate măsurile legale asupra elevului şi tutorelui
acestuia;
- între 100-109 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 2 Dirigintele va înştiinţa printr-o adresă
Circa de Poliţie şi Autoritatea
tutelară a sectorului 2, prin care se va comunica faptul că minorul nu se
prezintă la şcoală, pentru a fi luate măsurile legale asupra elevului şi
tutorelui acestuia.
- peste 110 absenţe
nemotivate=media la purtare va fi 1.
Art. 119. (1) Contestațiile împotriva sancțiunilor
se adresează în scris Consiliului de administrație al unității de învățământ în
termen de 5 zile de la aplicarea sancțiunii.
(2) Contestația se soluționează în termen de 30 de zile de la depunerea
acesteia la secretariatul unității de învățământ.. Hotărârea Consiliului de
administrație este definitivă.
Secţiunea 7 – Transferul
elevilor:
Art. 120. Consiliul de administraţie va aproba
cererile de transfer ale elevilor care solicită să vină în şcoală, conform
prevederilor legale și ținând cont de locurile disponibile.
Secţiunea 8– Încetarea
calităţii de elev al Școlii Gimnaziale Nr 27
Art. 121. Calitatea de elev încetează:
(1) la absolvirea clasei a VIII-a.
(2) în cazul abandonului şcolar;
(3) în cazul transferului către o altă unitate de învăţământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu