CAPITOLUL VI. EVALUAREA
Secţiunea 1 – Evaluarea rezultatelor elevilor
Art. 91. (1) Scopul
evaluării este acela de a orienta şi de a optimiza învăţarea;
(2) La început de
an şcolar se elaborează teste iniţiale. Profesorul discută testele cu elevii şi
dă toate detaliile cu privire la modul de acordare a punctajului sau a modului
de corectare.Rezultatele vor fi analizate şi interpretate . Comisiile/
profesorii vor propune planuri de
remediere .Părinţi elevilor semnează testele iniţiale după ce au fost analizate
în cadrul sedinţei cu părinţii. Părinţii pot cere informații despre
itemi/bareme/note legate de aceste teste. Notele de la testele iniţiale sunt un
indiciu pentru elev, părinte şi profesor vis a vis de cunostinţele accumulate
de elev.
(3) Subiectele la lucrările scrise semestriale vor fi elaborate de fiecare
profesor pentru clasele la care predă; ele vor avea un nivel de dificultate
gradat şi vor avea înscris punctajul corespunzător fiecărei cerinţe..
(4) Evaluarea rezultatelor elevilor se realizează în mod ritmic pe
parcursul fiecărui semestru.
(5) Toate testele date de profesori trebuie să se regăsească în mapa
profesorului pentru a putea fi consultate în cazul unor contestaţii.
(6) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin calificative - foarte
bine, bine, suficient sau insuficient în învăţământul primar, respectiv prin
note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial.
(7) Numărul de calificative / note acordate fiecărui elev, la fiecare
disciplină de studiu, exclusiv nota de la teză trebuie să fie cel puţin egal cu
numărul de ore de curs pe saptămână prevăzut în planul de învăţământ. Fac
excepţie disciplinele cu o oră de curs pe săptămână la care numărul minim de
note/calificative este de două;
(8) La sfârşitul semestrului elevul poate solicita max. două note pentru
remedierea situaţiei şcolare.
(9) Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin o notă /
un calificativ în plus (în ultimele două saptămâni ale semestrului) faţă de
numărul prevăzut la alin. 7 al prezentului articol.
Art. 92. (1)Tezele se
susţin începând cu a doua jumătate a semestrului în perioada prevăzută de
structura anului şcolar;
(2) Notele la teză se analizează cu elevii într-o oră sau două.
(3)Tezele sunt documente oficiale şi se păstrează în şcoală. Părintele
poate solicita vizualizarea tezelor în ora de consultaţii fixată de profesorul
disciplinei în cauză.
Art. 93. (1) Evaluarea
rezultatelor la învăţătură se realizează în mod ritmic, pe parcursul
semestrelor sau în cazuri excepţionale în vacanţele şcolare, conform
prevederilor MEN.
(2) Funcţie de rezultatele evaluărilor, la sfârşitul anului şcolar elevii
sunt premiaţi după cum urmează:
a)
în învăţământul primar primesc diploma de excelenţă elevii din clasele I şi a II-a
care au toate calificativele obţinute pe parcursul anului şcolar şi toate
mediile de Foarte Bine (FB), precum şi elevii din clasele a III-a şi a IV-a
care au obţinut maxim 2-3 calificative de Bine (B ) pe parcursul anului şcolar
şi au toate mediile de Foarte Bine ( FB ). Ceilalţi elevi primesc diplome pe
domenii în funcţie de rezultatele obţinute la clasă şi în afara acesteia;
b)
în învăţământul gimnazial, funcţie de media generală anuală obţinută, elevii
sunt recompensaţi în ordine descrescătoare, cu premiul I, premiul al II-lea,
premiul al III-lea şi menţiune, cu condiţia ca acesti elevi să fi avut media
zece la purtare. Se acordă mai multe premii de aceeaşi valoare doar dacă elevii
respectivi au mediile generale egale.
c)
Şeful de promoţie va primi diploma de onoare a şcolii;
Art. 94. Instrumentele de
evaluare pot fi:
a) lucrări scrise
predictive/iniţiale (aplicate la începutul anului şcolar), formative (aplicate pe
parcursul semestrelor), sumative (aplicate la finalul unităţilor de învăţare),
sumative finale (aplicate la finalul semestrelor/anului şcolar);
b) activităţi practice;
c) referate ştiinţifice şi proiecte;
d) interviuri;
e) portofolii-
f) alte
instrumente de evaluare stabilite de catedrele/comisiile metodice şi aprobate
de director sau elaborate de MEN.
Art. 95. (1) Elevul sau,
după caz, reprezentantul său legal, are dreptul de a contesta rezultatele
evaluării.
(2) Contestaţia se adresează în scris conducerii şcolii, care are obligaţia
de a analiza situaţia pentru soluţionarea contestaţiei; directorul poate
desemna pentru reevaluare a competenţelor elevului un învăţător/ profesor de
specialitate care nu predă la clasa respectivă.
(3) Probele orale nu se contestă.
Art. 96. Elevii susţin în cadrul şcolii evaluare naţională:
a) la finalul clasei a II-a, se organizează şi realizează evaluarea
competenţelor fundamentale:
scris – citit şi matematică. Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învăţare ale
elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile individualizate se comunică
părinţilor/ elevilor şi constituie documente din portofoliul educaţional al
elevului;
b) la finalul clasei a VI-a, se organizează şi realizează evaluarea
elevilor prin două probe transdisciplinare: limbă şi comunicare (va cuprinde
limba română şi limba modernă 1 – limba engleză), matematică şi ştiinţe.
Rezultatele evaluărilor sunt folosite pentru elaborarea planurilor
individualizate de învăţare ale elevilor. Rezultatele evaluării şi planurile
individualizate se comunică părinţilor elevilor şi constituie documente din
portofoliul educaţional al elevului;
c) la finalul clasei a VIII-a, se realizează o evaluare naţională
obligatorie a tuturor elevilor având următoarele probe: o probă scrisă la limba
şi literatura română; o probă scrisă la matematică şi o probă scrisă şi orală
la o limbă de circulaţie internaţională (numai pentru acei elevi care doresc să
se înscrie în cadrul repartizării computerizate la licee cu predare bilingvă a
respectivei limbi moderne). Rezultatele evaluării naţionale se înscriu în
portofoliul educaţional al elevului.
d) Profesorii efectuează ore de pregătire suplimentară/consultaţii, pentru
aceste examene .
Art. 97. (1) Portofoliul educaţional al elevului cuprinde
totalitatea diplomelor, a certificatelor sau a altor înscrisuri obţinute în
urma evaluării competenţelor dobândite sau a participării la activităţi de
învăţare, în diferite contexte, precum şi produse sau rezultate ale acestor
activităţi în contexte de învăţare formale, nonformale şi informale;
(2) Portofoliul educaţional este elementul central al evaluării pe întregul
parcurs al educaţiei formale a elevului; formarea lui debutează începând cu
clasa pregătitoare şi reprezintă cartea de identitate educaţională a elevului.
Secţiunea 2 – Încheierea situaţiei şcolare
Art. 98. (1) La sfârşitul
fiecărui semestru şi la încheierea anului şcolar, învăţătorii şi profesorii au
obligaţia să încheie situaţia şcolară a elevilor care nu sunt declaraţi amânaţi
semestrial sau anului.
(2) La sfârşitul
fiecărui semestru învăţătorul/dirigintele consultă consiliul clasei pentru elaborarea
aprecierii asupra situaţiei şcolare a fiecărui elev;
(3)
Mediile semestriale şi anuale se calculează conform legislaţiei în vigoare.
Art. 99. (1)Părinţii elevilor scutiţi de efort fizic au obligaţia
de a anunţa în scris dirigintele clasei sau profesorul de educaţie fizică
despre acest lucru şi să transmită acestora actele doveditoare procurate de la
medicul specialist înainte de începerea orei de educaţie fizică;
(2) Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de
educaţie fizică şi sport. Acestor elevi nu li se acordă note şi nu li se
încheie media la această disciplină, în semestrul sau în anul în care sunt scutiţi
medical;
Pentru elevii scutiţi medical, profesorul de educaţie
fizică şi sport consemnează în catalog, la rubrica respectivă, "scutit
medical în semestrul. " sau "scutit medical în anul şcolar. ",
specificând totodată documentul medical, numărul şi data eliberării acestuia.
Documentul medical va fi ataşat la dosarul personal al elevului, aflat la
secretariat.
(3) Elevii scutiţi
medical semestrial sau anual nu sunt obligaţi să vină în echipament sportiv la
orele de educaţie fizică şi sport,având insă încălţăminte adecvată pentru sala
de sport. Absenţele lor de la aceste ore se
consemnează în catalog .
(4) Pentru integrarea în colectiv a elevilor scutiţi
medical, în timpul orei de educaţie fizică şi sport, cadrul didactic le poate
atribui sarcini organizatorice: arbitraj, cronometrare, măsurare, înregistrarea
unor elemente tehnice, ţinerea scorului etc.
Art. 128. (1) Sunt declaraţi
,,amânaţi’’elevii care au acumulat un număr mare
de absenţe motivate, dacă acestea depăşesc 50% din numărul de ore de curs
prevăzut într-un semestru la disciplinele respective.
Semestrial sau anual elevii cărora nu li se poate definitiva situaţia
şcolară la una sau la mai multe discipline de studiu/module din următoarele
motive:
a) au absentat, motivat și nemotivat, la cel puţin 50%
din numărul de ore de curs prevăzut într-un semestru la disciplinele/modulele
respective.
b) au fost scutiţi de
frecvenţă de către directorul unităţii de învăţământ în urma unor solicitări
oficiale, pentru perioada participării la festivaluri şi concursuri profesionale,
cultural-artistice şi sportive, interne şi internaţionale, cantonamente şi
pregătire specializată;
c) au beneficiat de
bursă de studiu în străinătate, recunoscută de ministerul educaţiei;
d) au urmat studiile,
pentru o perioadă determinată de timp, în alte ţări;
e) nu au un număr suficient de calificative/note,
necesar pentru încheierea mediei/mediilor sau nu au calificativele/mediile
semestriale ori anuale la disciplinele/modulele respective, consemnate în
catalog de către cadrul didactic, din alte motive decât cele de mai sus,
neimputabile personalului didactic de predare.
Art. 129 (1)
Elevii declaraţi amânaţi pe semestrul I îşi încheie situaţia şcolară în primele
patru săptămâni de la revenirea la şcoală.
(2) Încheierea
situaţiei şcolare a elevilor prevăzuţi la alin. (1) se face pe baza
calificativelor/notelor consemnate în rubrica semestrului I, datate la momentul
evaluării.
(3) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi pe
semestrul al doilea, a celor declarați amânați pe semestrul I care nu și-au
încheiat situația școlară conform prevederilor alin. (1) și (2) sau a celor
amânaţi anual se face înaintea sesiunii de corigenţe, într-o perioadă stabilită
de consiliul de administrație. Elevii amânaţi, care nu promovează la una sau
două discipline/module de studiu în sesiunea de examene de încheiere a
situaţiei şcolare a elevilor amânați, se pot prezenta la sesiunea de examene de
corigenţe.
(2) Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi se face într-o perioadă
stabilită de către conducerea şcolii, înaintea sesiunii de corigenţe;
(3) Sunt declaraţi ,,corigenţi’’ elevii care obţin medii anuale mai mici de
cinci/ calificativul insuficient la disciplina de studiu;
Art. 144 (1) Elevul corigent este declarat
promovat la disciplina/modulul de examen, dacă obţine cel puţin calificativul
"Suficient"/media 5,00.
(2) Sunt declaraţi promovaţi anual elevii care obţin,
la fiecare disciplină/modul la care susţin examenul de corigenţă, cel puţin
calificativul "Suficient"/media 5,00.
Art. 145 (1)
Elevii corigenţi sau amânaţi, care nu se pot prezenta la examene din motive
temeinice, dovedite cu acte, depuse în cel mult șapte zile lucrătoare de la
data examenului, sunt examinaţi la o dată ulterioară, stabilită de consiliul de
administrație, dar nu mai târziu de începerea cursurilor noului an şcolar.
(2) În situaţii excepţionale, respectiv internări în
spital, imobilizări la pat etc., dovedite cu acte, inspectoratul şcolar poate
aproba susţinerea examenului şi după începerea cursurilor noului an şcolar.
(3) Sunt declaraţi ,,repetenţi’’:
a) elevii care au obţinut medii anuale mai mici de cinci/insuficient la mai
mult de două discipline de învăţământ;
b) elevii care au obţinut la purtare media anuală mai mică de şase;
c) elevii corigenţi care nu au promovat examenele de corigenţă;
d) elevii amânaţi
care nu se prezintă la sesiunea de încheiere a situaţiei şcolare;
(4) în ciclul primar repetenţia apare numai după clasa a II-a.(este
introdusă începând cu clasa a II-a)
Art. 146 (1) Rezultatele obţinute la examenele
de încheiere a situaţiei şcolare, la examenele pentru elevii amânaţi şi la
examenele de corigenţă, inclusiv la cele de reexaminare, se consemnează în
catalogul de examen de către cadrele didactice examinatoare şi se trec în
catalogul clasei de către secretarul-șef/secretarul unității de învățământ, în
termen de maximum cinci zile de la afişarea rezultatelor, dar nu mai târziu de
data începerii cursurilor noului an şcolar, cu excepția situațiilor prevăzute
la art. 145 alin. (2), când rezultatele se consemnează în catalogul clasei în
termen de cinci zile de la afișare.
(2) Lucrările scrise şi
foile cu însemnările elevului la proba orală a examenului se păstrează în
arhiva unităţii de învăţământ timp de un an.
(3) Rezultatul la examenele de corigenţă şi la
examenele de încheiere a situaţiei pentru elevii amânaţi, precum şi situaţia
şcolară anuală a elevilor se afişează, la loc vizibil, a doua zi după
încheierea sesiunii de examen şi se consemnează în procesul-verbal al primei
şedinţe a consiliului profesoral.
Art. 101. (1) Consiliul
profesoral validează situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în cadrul
ședințelor de la finalul semestrului/anului școlar (promovaţi, corigenţi,
repetenţi, amânaţi, elevi cu note scăzute la purtare mai mici de şapte sau cu
un calificativ mai mic decât B (bine).
(2) Situaţia şcolară a
elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris părinţilor,
tutorilor sau susținătorilor legali sau, după caz, elevilor majori, de către
învățător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul
diriginte, în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor fiecărui semestru/an
şcolar.
(3) Pentru elevii
amânați sau corigenți, învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul
primar/profesorul diriginte comunică în scris părinților, tutorelui sau
susținătorului legal, programul de desfășurare a examenelor de corigență și
perioada de încheiere a situației școlare.
(4) Nu pot fi făcute publice, fără acordul părintelui,
tutorelui sau susținătorului legal sau al elevului/absolventului major,
documentele elevului, cu excepția situației prevăzute de Legea nr. 272/2004
privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată.
CAPITOLUL
VII -ELEVII
Secţiunea 1 -
Dobândirea calităţii de elev
Art. 102. (1) Înscrierea la Şcoala
Gimnazială Nr. 27 este necondiţionată de naţionalitate, gen, religie sau alt
criteriu discriminatoriu.
(2) În situația în care, pe durata clasei pregătitoare
ori a clasei I, elevul acumulează absențe ca urmare a unor probleme de sănătate
sau se observă, din cauza înscrierii anticipate din punctul de vedere al
vârstei, manifestări de oboseală sau de neadaptare școlară, părinții, tutorii
sau susținătorii legali pot depune la unitatea de învățământ o solicitare de
retragere a elevului în vederea reînscrierii în clasa pregătitoare, respectiv
în clasa I în următorul an școlar.
(3) În situația solicitării de retragere menționate la
alin. (2), unitățile de învățământ vor consilia părinții, tutorii sau
susținătorii legali privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al
elevului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în
situația în care evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă necesitatea
reînscrierii în clasa pregătitoare.
(4) Evaluarea dezvoltării psihosomatice a elevilor,
menționată la alin. (3), se efectuează sub coordonarea Centrului
județean/al municipiului București de resurse și asistență educațională.
(2) Calitatea de elev se dobândeşte prin:
a) depunerea la secretariat a cererii de înscriere completată de către părinte/
susţinătorul legal la nivelul
primar şi gimnazial;
b) completarea fişei de înscriere;
c) depunerea la
secretariatul şcolii a unei copii după certificatul de naştere al elevului;
d) depunerea la cabinetul medical al şcolii a fişei / dosarului medical al
elevului;
(3) Este aprobată înscrierea sau transferul la Şcoala Gimnazială Nr. 27
ţinând cont de următoarele:
- limita maximă a efectivelor la clase (respectând limita maximă admisă de
prezentul regulament a numărului de elevi la clasă), respectând prevederile LEN
și metodologiile elaborate de MEN
- respectarea perioadelor de înscriere/transfer (începând cu luna ianuarie
și se finalizează în momentul ocupării tuturor locurilor);
- situaţia şcolară a elevului să fie încheiată şi promovată la toate
disciplinele.
(4) La solicitarea
de transfer de la Şcoala Gimnazială Nr. 27 părinţii vor depune la secretariatul
şcolii cererea de transfer cu 30 de zile înainte de efectuarea propriu-zisă a
transferului şi se vor achita obligaţiile contractuale restante, dacă ele
există.
Secţiunea 2 -
Exercitare calităţii de elev
Art. 103. (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea
cursurilor şi prin participarea la toate activităţile şcolare şi extraşcolare
ale şcolii;
(2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către
fiecare învăţător/profesor care consemnează obligatoriu, fiecare absenţă în
catalogul clasei.
Art. 104. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor sau altor
cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motívate;
(2) Motivarea absenţelor se efectuează pe baza următoarelor acte:
a) adeverinţă eliberată de medicul de familie şi avizată de medicul şcolar;
b) adeverinţă sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în
cazul în care elevul a fost internat în spital, avizat(ă) de medicul şcolar;
c) cererea scrisă a părintelui/ tutorelui legal al elevului, adresată
directorului şi aprobată de acesta, în urma consultării cu
învăţătorul/dirigintele clasei. Părintele/tutorele legal poate solicita motivarea
absenţelor pentru cel mult 5 zile pe semestru.
(3) Motivarea absenţelor se face doar de către învăţător sau diriginte în
ziua prezentării actelor justificative de către parintele/tutorele legal.
(4) Părintele /tutorele legal are obligaţia de a prezenta personal învăţătorului/dirigintelui
actele justificative pentru absenţele copilului lor.
(5) Actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în
termen de maxim 7 zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate
de către învăţător, diriginte pe tot parcursul anului şcolar.
(6) Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza medicului de la
cabinetul şcolar care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale
elevilor.
(7) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. 5 din prezentul articol
atrage, de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.
(8) Elevii din învățământul preuniversitar, retrași,
se pot reînmatricula, la cerere, la începutul anului școlar la același
nivel/ciclu de învățământ și aceeași formă de învățământ, redobândind astfel
calitatea de elev.
(9) Directorul/dirigintele motivează absenţele elevilor care participă la
diverse competiţii sau concursuri şcolare prevăzute în Calendarul MEN.
Secţiunea 3- Drepturile elevilor
Art. 105. (1) Nicio activitate organizată de, sau în şcoală, nu
poate leza demnitatea sau personalitatea elevilor;
(2) În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică
şi medicală gratuită.
(3) Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate
de către şcoală,
(4) Elevii pot participa la concursurile școlare organizate de către
şcoală.
(5) Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, baza materială
şi didactică din şcoală.
(6) Elevii pot fi evidenţiaţi, au dreptul să primească premii şi recompense
pentru rezultatele deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi
pentru atitudine civică exemplară;
(7) Elevii pot redacta şi difuza publicaţii şcolare proprii; în cazul în
care acestea afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea,
moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, prestigiul şcolii,
directorul şcolii suspendă editarea şi difuzarea acestor publicaţii.
(8) În şcoală se constituie Consiliul reprezentativ al elevilor, format din
liderii elevilor de la fiecare clasă şi care funcţionează după un regulament
propriu avizat de conducerea școlii.
(9) Elevilor le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în
cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice,
care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de
directorul şcolii.
(10) Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot
fi susţinute în şcoală la
cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea directorului.
(11) În cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în şcoală
contravine principiilor statutare ale şcolii, directorul poate suspenda sau
interzice desfăşurarea acestor activităţi.
(12) Elevii au dreptul la o evaluare obiectivă şi corectă si
dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise;
*In vederea exercitării dreptului de a contesta rezultatele evaluării la
lucrările scrise, stipulat la alin.(i), pct. k), elevul sau, după caz,
părintele, tutorele sau susţinătorul legal al elevului, poate acţiona conform
Art 9 din OM.4742/10.08.2016.
Secţiunea 4 –
Îndatoririle elevilor
Art 106. (1) Elevii din Şcoala Gimnazială Nr. 27 au datoria de a
frecventa cursurile, de a se pregăti corespunzător pentru fiecare disciplină de
studiu, de a respecta recomandările primite pe parcursul orelor de la cadrele
didactice de specialitate şi de a-şi însuşi cunoştintele prevăzute de
programele şcolare.
(2)
Elevii au obligaţia de a avea la ore caiete, cărţi şi orice alt material de
lucru solicitat de profesor şi necesar desfăşurării în bune condiţii a actului
de predare învăţare; lipsa nejustificată repetată a acestor materiale necesare
orelor de curs se aduce la cunoştinţa părinţilor .
(3) Elevii au obligaţia de a intra la timp la ore şi de a nu părăsi clasa
fără permisiunea profesorului.
Art. 107. (1) Elevii au
obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, vizat pe anul în curs, să-l
prezinte profesorului/ învăţătorului pentru consemnarea notelor, precum şi
părinţilor pentru informare privind situaţia şcolară.
(2) Elevii au obligaţia de a prezenta părinţilor testele de evaluare
susţinute în cadrul orelor de curs pentru informarea acestora şi de a le
returna şcolii cu semnătura părinţilor.
Art. 108. Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
a) legile statului;
b) prezentul
regulament;
c) regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
d) normele de
tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor;
e) normele de protecţie civilă;
f) normele de protecţie a mediului;
g) legile interne
elaborate şi aprobate în cadrul Consiliului reprezentativ al Elevilor.
Art. 109. (1) Elevii trebuie
să aibă un comportament civilizat atât în şcoală, cât şi în afara ei şi o
ţinută şcolară decentă în timpul cursurilor.
(2) Elevii sunt obligaţi să poarte zilnic ţinuta obligatorie:
(3) Referitor la
vestimentaţia elevilor,ţinuta şcolară obligatorie este compusă,în funcţie de
anotimp, din:
a) vara:
-cămaşă/tricou alb(ă) , cu mânecă scurtă;
-băieţi: pantalon/
jeans (albastru,negru- lung).
-fete: fustă midi/pantalon într-o singură culoare din ţesătură tip stofă
sau jeans (albastru,negru)
b) iarna:
-cămaşă/tricou
alb(ă), , cu mânecă lungă;
-băieţi: pantalon/jeans( gri,albastru,negru- lung)
-fete: fustă midi/ pantalon într-o singură culoare din ţesătură tip stofă
sau jeans(gri albastru,negru)
- peste
cămaşă/tricou se poate purta un pulover/hanorac de culoare bleumarin sau alb .
(4) Încălţămintea elevilor trebuie să fie sobră, fără toc mai mare de 2 cm,
să nu aibă design strălucitor. Este exclusă încălţămintea tip papuc sau tip
sport cu role.
(5) Este interzis elevilor să poarte obiecte de podoabă (cercei la băieţi,
mai mulţi cercei sau cercei
voluminoşi la fete, gablonţuri), piercing-uri.
(6) Sunt interzise tatuajele corporale.
(7)Este interzisă oja pe unghii şi
fardul cosmetic la elevele claselor V-VIII .
(9)Este interzis ca elevii să poarte pantaloni
tip jeans cu tăieturi,crăpături,găuri
(10)Este interzisă purtarea de colanţi (consideraţi ca pantaloni).
(11)Este interzisă purtarea pantalonilor cu talie joasă (care expun la
vedere lenjeria).
(12)Este interzis elevilor să utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor
de curs, al examenelor şi al concursurilor; prin excepţie de la această
prevedere, este permisă utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs,
numai cu acordul cadrului didactic, în situaţia folosirii lor în procesul
educativ sau în situaţii de urgenţă(cf OM 4742/10.08.2016,art 15,pct G).
Art. 110. Elevii au obligația de a purta semnul distinctiv al
școlii – insigna.
Art. 111. Obligaţiile elevilor. Se interzice
elevilor:
a) să
deterioreze bunurile din patrimoniul şcolii (să trântească sau să forţeze uşile
claselor şi ale toaletelor, să distrugă tencuiala şi zugrăveala pereţilor, să
se urce pe scaune, să se urce pe bănci, să le mâzgălească sau să le producă
daune, să deterioreze perdelele etc.) , să distrugă materialele didactice;
b) să intervină în reţeaua electrică indiferent de tipul manevrei;
c) să alerge, să sară în clasă, pe coridor sau pe scările şcolii, să se
aplece peste geamuri atunci când acestea sunt deschise, să urce pe pervazuri;
d) să părăsească clasa fără permisiunea învăţătorului/profesorului;
e) să părăsească incinta instituției de învățămînt în timpul programului
şcolar, decât în situaţiile menţionat;
f) să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care, prin conţinutul lor
lezează moral sau contravin principiilor statutare ale şcolii – cărţi, reviste,
filme sau alte materiale neadecvate vârstei, materiale care cultivă violenţa şi
intoleranţa;
h) să blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;
i) să aducă în incinta şcolii orice tipuri de arme sau alte instrumente,
precum muniţie, petarde, obiecte tăioase, ascuţite sau materiale inflamabile,
jucării cu potenţial de rănire;
j) să adreseze cuvinte jignitoare elevilor,profesorilor, părinţilor sau
angajaţilor scolii;
k) să utilizeze un limbaj injurios în incinta instituţiei de învăţământ sau
în alte locaţii unde se organizează activităţi educative;
l) să aibă un comportament provocator şi indecent;
m) să insulte și/sau să hărțuiască colegii, cadrele didactice sau alte
persoane în incinta sau în afara perimetrului școlar;
n) să aibă o atitudine de amenințare pentru siguranța celorlalți elevi
și/sau personalului școlii;
o) să împingă sau să lovească vreun elev al şcolii sau orice altă persoană
aflată în instituţie;
p) să utilizeze bunuri ale colegilor
fără permisiunea acestora;
q) să organizeze acţiuni ce împiedică desfăşurarea activităţii şcolii sau
să producă panică în rândul elevilor şi cadrelor didactice;
r) să utilizeze telefoane celulare în timpul orelor;
s) să deranjeze bunul mers al procesului de învăţare prin comportamente
neadecvate;
t) să practice jocuri de noroc, să deţină şi să consume droguri, băuturi
alcoolice şi ţigări în perimetrul şcolii; în şcoală fumatul este interzis!
u) să distrugă documente şcolare precum cataloage, carnete de elev, foi
matricole, condica clasei, etc. Se interzice accesul elevilor la cataloage.
v) să introducă în instituţie
sprayuri colorante, lacrimogene, paralizante, materiale pirotehnice (petarde,
pocnitori, artificii), ş.a. care ar pune în pericol sănătatea celorlalţi;
w) este interzis
elevilor să aducă persoane străine în clasă sau în şcoală;
x) să lipsească de la efectuarea serviciului pe şcoală, conform
planificării;sunt exceptate situaţiile motivate medical.
Secţiunea 5–
Recompensarea elevilor
Art. 112. Elevii care obţin
rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară pot primi
următoarele recompense:
(a) evidenţierea în faţa colegilor clasei;
(b) evidenţierea în cadrul paginii web a şcolii;
(c) premii, diplome, medalii, cupe;
(d) elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi
extraşcolară vor fi recompensaţi conform R.O.F.U.I.P.;
(e) Se acordă titlul de şef de promoţie absolventului clasei a VIII-a cu
cea mai mare medie a tuturor anilor, cu condiţia să aibă media 10 (zece) la
purtare în toţi cei 4 ani de gimnaziu.
Secţiunea 6–
Sancţiunile aplicabile elevilor
Art. 113. În cadrul Şcolii Gimnaziale Nr.27 sanctionarea elevilor
nu este un scop în sine. Sanctionarea se va aplica pentru remedierea unor
comportamente defectuoase, acordîndu-se sansa celui sanctionat de a-şi remedia
comportamentul astfel dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune dă dovadă de
un comportament ireproșabil pe o perioada de cel puțin 8 săptămâni de şcoală,
până la încheierea semestrului/anului şcolar, prevederea privind scăderea notei
la purtare, asociată sancţiunii se poate anula sau dimnua la cererea
elevului/parintelui/tutorelui, având acordul celui care a aplicat sancţiunea și
aprobarea Consiliului Profesoral/Consiliului de Administratie.
Art. 114. (1) Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine
exclusiv conducerii şcolii, profesorilor, consiliului profesoral al şcolii şi
consiliului de administaţie al şcolii.
(2)
Personalul auxiliar şi nedidactic nu este autorizat să aplice o sancţiune, dar au dreptul să pună
în discuţie comportamentul unui elev .
(3)
Elevului care împiedica desfăşurarea în bune condiţii a
orei i se aplică măsurile art. 56. Elevul va lucra individual, după un plan
stabilit de profesor, care poate solicita: completarea caietului de clasă,
completarea caietului de teme, recuperarea lecţiilor pierdute, curățarea
mizeriei făcute, munca de întreţinere a curăţeniei obligatorie, munca în
folosul comunităţii şcolare. Nerespectarea acestor sarcini conduce către
sanctiuni mai grave, conform ROF.
(4)
Profesorul care a aplicat o măsură disciplinară va
întocmi în aceeaşi zi o informare pentru diriginte/director. Dirigintele va
informa părintele. La fiecare două abateri se scade un punct la purtare
elevului în cauză.
Art. 115. (1) Elevii Şcolii Gimnaziale Nr. 27 care săvârşesc
fapte prin care încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv R.O.F., vor fi
sancţionaţi în funcţie de gravitatea faptelor. Sancţiunile care se pot aplica
elevilor sunt următoarele:
a)
observaţia
individuală (constă în atentionarea elevului, insotita de
consilierea acestuia, urmarindu-se remedierea comportamentului; sancţiunea se
aplică de diriginte/prof invatamant primar/director și nu atrage şi alte măsuri
disciplinare);
b)
mustrare
scrisă (constă în atentionarea elevului, în scris, cu
mentionarea faptelor care au determinat sanctiunea. Sanctiunea este propusa
consilului clasei de profesorul la ora caruia s-au petrecut faptele, spre
validare. Sanctiunea se consemneaza in registrul de procese verbale al
consilului clasei si intr-un raport care va fi prezentat consilului profesoral,
la finalul semestrului. Documentul continand mustrarea scrisa e inmanat
elevului si parintelui/tutorelui legal. Sanctiunea se inregistraza in catalogul
clasei, precizandu-se numarul documentului. Sanctiunea poate fi insotita de
scaderea notei/calificativului la purtare.)
c)
retaragerea
temporara a bursei de merit, a bursei sociale (se aplica de
catre director, la propunerea consilului clasei, aprobata prin hotararea
consilului profesoral. Sanctiunea este insotita de scaderea notei la purtare,
aprobata prin consilul profesoral al scolii)
d)
mutarea
disciplinară la o clasa paralelă (se aplică prin înmânarea în
scris a sancţiunii de către diriginte/prof invatamant primar/ director
părintelui, sub semnătură; sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a
elevilor, în catalogul clasei şi în registrul matricol. Sanctiunea, insotita de
scaderea notei la purtare, se valideaza in consilul profesoral, la propunerea
consilului clasei. Aceasta sanctiune nu se aplica in invatamantul primar).
(2)
Elevii nu pot fi supusi unor sanctiuni colective.
(3)
Sanctionarea elevilor sub forma mustrarii in fata colectivului clasei sau al
scolii esta interzisa in orice context.
Art. 116. (1) Regulile
şcolii au la bază considerente legate de siguranţa individului, de respectul
acestuia pentru semeni şi proprietate; ele sunt stabilite împreună cu elevii,
explicate şi discutate cu aceştia, în scopul înţelegerii, acceptării şi
adoptării acestora.
(2) Orice sancţiune acordată elevului este proporţională cu greşeala
comisă. Elevul va fi întotdeauna informat cu privire la sancţiunea primită.
Sancţiunile sunt orientate către aspecte pozitive ale convieţuirii.
(3)
Nu este admisă în şcoală nicio formă de pedeapsă corporală. Violenţa fizică,
hărţuirea, furtul, minciuna sau limbajul vulgar nu sunt acceptate, indiferent
cine le produce: elev, părinte sau personal al şcolii.
(4) În situaţia în
care un elev este implicat într-un incident sau s-a observat în timp o deteriorare
generală a comportamentului, şcoala va informa şi invita imediat familia la o
discuţie de analiză. Se vor stabili de comun acord cu părinţii şi în
conformitate cu regulamentul şcolii, măsuri pentru ameliorarea situaţiei .
Art. 117. (1) Sancţiunile
însoțite de mustrare scrisă și scăderea notei la purtare se consemnează în
registrul de procese-verbale ale Consiliului Profesoral, în dosarul Consiliului
Clasei şi în catalogul clasei (cu precizarea documentului care a stat la baza
scăderii calificativului/notei la purtare).
(2) Sancţiunile vor fi aplicate de către diriginte/învăţător sau director,
după analizarea evenimentelor și stabilirea modalității de sancționare a
elevului/elevilor în cauză.
(3) În cazul distrugerii bazei materiale a şcolii, părinţii elevilor
vinovaţi vor suporta costurile
bunului deteriorat, iar în cazul în care vinovatul nu se cunoaşte,
răspunderea materială devine colectivă (revine întregii clase); elevii care
pierd cartea/cărţi împrumutate de la biblioteca şcolii, vor cumpăra cartea sau
vor plăti valoarea cărţiiei îşi pierd
dreptul de a împrumuta cărţi până la recuperarea celor pierdute.
Art. 118. Criterii de acordare a notelor la purtare:
(1) La fiecare 10
absenţe nejustificate pe semestru, din totalul orelor de studiu, sau la 10%
absenţe nejustificate din numărul de ore pe semestru la o disciplină, va fi
scăzută nota la purtare cu câte un punct.
(2) Dirigintele va înştiinţa printr-o adresă parintii/ tutorele legal si
forurile competente.
Art. 119. (1) Contestațiile
împotriva sancțiunilor se adresează în scris Consiliului de administrație al
unității de învățământ în termen de 5 zile de la aplicarea sancțiunii.
(2) Contestația se soluționează în termen de 30 de zile de la depunerea
acesteia la secretariatul unității de învățământ. Hotărârea Consiliului de
administrație este definitivă.
Secţiunea 7 –
Transferul elevilor:
Art. 120. Consiliul de
administraţie va aproba cererile de transfer ale elevilor care solicită să vină
în şcoală, conform prevederilor legale și ținând cont de locurile disponibile.
Secţiunea 8–
Încetarea calităţii de elev al Școlii Gimnaziale Nr 27
Art. 121. Calitatea de elev
încetează:
(1) la absolvirea clasei a VIII-a.
(2) în cazul abandonului şcolar;
(3) în cazul transferului către o altă unitate de învăţământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu