Art 83. Comisii din Școala 27
(1) La nivelul
școlii 27 funcţionează următoarele comisii:
1. cu caracter
permanent;
2. cu caracter
temporar;
3. cu caracter
ocazional.
(2) Comisiile cu caracter permanent sunt:
a)
comisia pentru curriculum;
b)
comisia de evaluare
şi asigurare a calităţii;
c)
comisia de
securitate şi sănătate în muncă
şi pentru situaţii de urgenţă;
d)
comisia pentru controlul managerial intern;
e) comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
f)
comisia pentru mentorat
didactic şi formare
în cariera didactică.
(3)
Comisiile cu caracter permanent îşi
desfăşoară activitatea pe tot parcursul anului şcolar, comisiile cu caracter temporar îşi desfăşoară
activitatea doar în anumite perioade ale anului şcolar, iar comisiile cu
caracter ocazional sunt înfiinţate
ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru
rezolvarea unor probleme specifice apărute
la nivelul unităţii
de învăţământ.
(4)
Comisiile cu caracter temporar
şi ocazional vor fi stabilite
de fiecare unitate
de învăţământ, prin regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.
Art. 84. (1) Comisiile de la nivelul unităţii de învăţământ îşi
desfăşoară activitatea pe baza deciziei de constituire emise de
directorul unităţii de învăţământ. În cadrul comisiilor prevăzute la art. 83 alin. (2) lit. b) şi
e) sunt cuprinşi şi
reprezentanţi ai elevilor şi ai părinţilor sau ai reprezentanţilor legali,
nominalizaţi de consiliul
şcolar al elevilor, respectiv consiliul reprezentativ al părinţilor şi
asociaţia de părinţi, acolo unde există.
(2) Activitatea
comisiilor din unitatea de învăţământ şi documentele elaborate de membrii
comisiei sunt reglementate prin acte normative sau prin regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.
(3) Fiecare
unitate de învăţământ îşi elaborează proceduri privind funcţionarea comisiilor
în funcţie de nevoile proprii.
(4)
Atribuţiile comisiei pentru mentorat didactic
şi formare în cariera
didactică sunt următoarele:
a)
asigură, la nivelul unităţii de
învăţământ, planificarea, organizarea şi desfăşurarea activităţilor din
domeniul formării în cariera didactică;
b) realizează diagnoza
de formare continuă
la nivelul unităţii
de învăţământ;
c)
asigură evaluarea stadiului de
îndeplinire a condiţiei de formare pentru personalul didactic şi validează, după evaluare, îndeplinirea condiţiei de formare
prin acumularea numărului
de credite profesionale transferabile legal prevăzut, inclusiv prin recunoaşterea şi
echivalarea în credite profesionale transferabile, a rezultatelor participării personalului didactic la programe
pentru dezvoltare profesională continuă şi pentru evoluţia în cariera
didactică;
d)
asigură monitorizarea impactului
formării cadrelor didactice asupra calităţii procesului de predare-învăţare- evaluare şi a progresului şcolar
al elevilor;
e)
organizează activităţi pentru
dezvoltare profesională continuă - acţiuni specifice unităţii de învăţământ, lecţii demonstrative, schimburi
de experienţă etc.;
f) implementează standardele de formare asociate
profilului profesional al cadrelor didactice;
g)
consiliază cadrele didactice în procesul de predare-învăţare-evaluare, inclusiv
în sistem blended
learning/online;
h)
realizează graficul activităţilor de practică pedagogică
şi monitorizează activitatea profesorilor mentori, în cazul în care
unitatea de învăţământ este şcoală de
aplicaţie;
i) asigură organizarea şi desfăşurarea activităţilor specifice de mentorat
didactic pentru cadrele
didactice debutante, în vederea susţinerii examenului naţional pentru definitivare în învăţământul preuniversitar;
j) realizează rapoarte
şi planuri anuale privind dezvoltarea profesională continuă şi evoluţia în cariera didactică
a personalului didactic încadrat
în unitatea de învăţământ;
k) orice alte atribuţii decurgând
din legislaţia în vigoare şi din regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ.
Art. 85. (1)La nivelul
Şcolii Gimnaziale nr. 27 se înfiinţează comisia pentru
prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor
de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii;
(2) Școala elaborează şi adoptă propria
strategie de prevenire
şi combatere a violenţei în mediul şcolar.
(3) Comisia pentru
prevenirea şi combaterea violenţei în mediul
şcolar este alcătuită
din 4-5 membri:
- 1-2 cadre didactice alese de consiliul profesoral;
- 1 reprezentant al părinţilor;
- 1 reprezentant al autorităţii locale
cu competențe în domeniul combaterii violenței în rândul tinerilor;
- 1 reprezentant al autorităţii judeţene.
(4)
Componenţa Comisiei pentru
prevenirea şi eliminarea violenţei în mediul şcolar se stabileşte prin decizia internă a directorului unităţii de
învăţământ preuniversitar, după discutarea şi aprobarea ei în consiliul de administraţie.
(5)
Comisia are obligaţia de a susţine
aplicarea ROF-ul unităţii, de a
colabora cu autorităţile municipiului Bucureşti şi cu cele locale
pentru a creşte siguranţa în unitatea de învăţământ preuniversitar.
(6)
Comisia elaborează un raport anual privind
asigurarea siguranţei elevilor în unitatea de învăţământ preuniversitar.
(7)
Comisia coordonează elaborarea,
revizuirea şi aplicarea Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar al unității, adoptat de
unitatea de învățământ pe baza unei evaluări a climatului şcolar, în colaborare cu reprezentanţii elevilor,
reprezentanţii părinţilor şi cu instituţiile locale abilitate, precum serviciul siguranţă şcolară, serviciul
public de asistenţă socială, direcţia
generală de asistenţă
socială şi protecţia copilului. Directorul aprobă şi
monitorizează aplicarea Planului de prevenire şi reducere a violenţei în mediul şcolar. Întreg personalul are obligaţia de
a contribui la prevenirea apariţiei, repetării sau agravării cazurilor de violenţă, la reducerea factorilor care au
condus la apariţia cazurilor de violenţă şi la îmbunătăţirea climatului şcolar.
(8)
Comisia analizează dacă situaţiile
de violenţă/situaţiile corelate petrecute au fost favorizate de factori precum:
-
cadre didactice cu abilităţi scăzute de management al clasei: impunerea drastică a regulilor sau, dimpotrivă, o toleranţă
ridicată la încălcarea regulamentului şcolar;
-
lipsa unei legături
bazate pe încredere a preşcolarilor și elevilor cu personalul didactic;
-
presiune copleşitoare pentru reuşita şcolară
sau participarea la competiţii;
-
promovarea exagerată a competitivităţii între
elevi;
-
tolerarea de către personalul unității a etichetării/discriminării/discursului instigator la ură şi microagresiunilor împotriva
elevilor din anumite
categorii sociale (elevi cu CES, romi, din familii defavorizate socioeconomic, imigranţi,
cu performanţe şcolare scăzute etc.);
-
condiţii materiale improprii: săli
de clasă mici, fără lumină corespunzătoare, număr mare de copii în clasă, desfăşurarea orelor în trei schimburi, serviciu
de pază inexistent sau ineficient, accesul facil al persoanelor străine în unității;
-
lipsa unor activităţi de prevenire şi reducere a violenţei la nivelul unității.
În
paralel cu managementul de caz, directorul
convoacă şi solicită CPEV să analizeze factorii care au condus la săvârşirea faptelor, să revizuiască
Planul de prevenire şi reducere a violenţei, dacă este cazul, şi să iniţieze activităţi de prevenire la nivelul unității.
(9)
Personalul școlii este obligat
să informeze preşcolarii, elevii, părinţii/reprezentanţii legali privind procedura de sesizare a suspiciunilor şi a
faptelor de violenţă, inclusiv metoda anonimă de sesizare, stabilită la nivelul
unității: pentru sesizarea
anonimă este amplasată
o cutie în care elevii,
părinții, profesorii sau personalul didactic
și auxiliar își vor depune eventualele
sesizări.
(10)
În situaţia în care fapta de
violenţă este sesizată de elevi, personalul școlii are obligaţia să îi asculte
cu răbdare, calm şi să îi protejeze împotriva oricărei forme de discriminare sau răzbunare din partea altor elevi sau adulţi. Personalul foloseşte un limbaj adecvat gradului de
maturitate şi gradului de vulnerabilitate al
persoanelor implicate.
Personalului școlii îi este interzisă folosirea unui limbaj/ton acuzator,
interogator, intimidant, umilitor,
care învinovăţeşte. Personalul școlii nu va întreprinde nicio acţiune care să
aducă atingere demnităţii persoanelor implicate.
La locul săvârşirii faptei,
personalul școlii are obligaţia să elimine riscurile, să apeleze numărul unic de urgenţă 112, dacă este necesar, să sesizeze personalul din
cabinetul medical al unității, acolo unde există, dacă este necesar, şi să le redea elevilor sentimentul de siguranţă fizică şi emoţională.
(11)
Pentru prevenirea revictimizării,
intervievarea repetată a victimei/victimelor este interzisă. În funcţie de gravitatea cazului, intervievarea
persoanelor implicate este realizată de reprezentanţii poliţiei, ai DGASPC sau ai unităţii de învăţământ.
Personalul școlii este obligat să
comunice cu părinţii/reprezentanţii legali despre situaţia de violenţă/corelată în absenţa preşcolarului și elevului, în prezenţa consilierului
şi/sau a mediatorului şcolar (dacă este cazul), într-un spaţiu care asigură confidenţialitatea celor implicaţi.
Personalul școlii este obligat să păstreze confidenţialitatea cu
privire la identitatea persoanelor implicate în situaţia de violenţă - autori şi victime, respectiv a celor
implicaţi în situaţiile corelate, faţă de toţi membrii comunităţii şcolare, cu excepţia persoanelor care au responsabilităţi sau constituie persoane-resursă în managementul cazului.
(12) Atribuţiile
Comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul
şcolar şi promovarea interculturalităţii sunt următoarele:
a)
gestionează sistemul de comunicare
între şcoală, autorităţi şi familie pentru identificarea, monitorizarea şi prevenirea actelor
de violenţă/infracţiunilor, prin implicarea tuturor factorilor educaţionali;
b)
sesizează conducerea şcolii şi comisia municipiului București pentru prevenirea
şi combaterea violenţei
în mediul şcolar în legătură
cu fenomenele şi actele de violenţă constatate;
c) analizează cauzele fenomenelor şi actelor de violenţă constatate;
d)
realizează planul operaţional
privind reducerea fenomenului violenţei în mediul şcolar, adaptat condiţiilor şcolii şi în concordanţă cu strategia
naţională pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar, cu planul comisiei
municipiului București şi cu planul managerial al directorului;
e)
urmăreşte modalităţile de aplicare a prevederilor legale, privind creşterea siguranţei la nivelul
şcolii;
f) evaluează şi monitorizează activităţile de prevenire şi combatere a violenţei în mediul şcolar propriu;
g)
elaborează semestrial un raport de activitate şi îl transmite
comisiei municipiului București
pentru prevenirea şi combaterea violenţei în mediul şcolar.
(13)
Activitatea Comisiei pentru
prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea
interculturalităţii se desfăşoară după un regulament propriu, discutat şi
aprobat în Consiliul de administraţie, conform
procedurii privind managementul cazurilor de violenţă
asupra preşcolarilor, elevilor
şi a personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii corelate
în mediul şcolar şi al suspiciunii de violenţă asupra copiilor
în afara mediului
şcolar.
Art. 86. Prevenirea bullyingului şi a cyberbullyingului
(1)
Școala Gimnazială nr. 27 este „şcoală cu toleranţă zero la violenţă”.
(2) În
cadrul școlii se implementează măsuri administrativ-organizatorice, care să
contribuie la crearea unui mediu
securizant din punct de vedere fizic şi emoţional pentru copii: reglementări
specifice pentru accesul în instituție,
montarea de camere de luat vederi, profesori de serviciu au sarcini de
monitorizare a situațiilpr deosebite, asigurarea pazei spaţiilor educaţionale, dispunerea mobilierului în clasă în scopul facilitării colaborării între copii, promovarea lucrului
în echipă..
(3)
Accesul în instituție se face conform
procedurii aprobate.
(4) Persoanele
care interacţionează cu elevii școlii au obligativitatea unei comunicări
empatice, non-violente, adoptării unui comportament/limbaj lipsit
de etichete/umilitor.
(5) La
nivelul școlii este înființat Grup de acţiune antibullying cu rol de prevenire,
identificare şi soluţionare a faptelor
de bullying, comise între elevi, prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale
şi/sau cibernetice, conform legislației
în vigoare (OMEC 4343/2020, anexa nr. 3 la normele
metodologice).
(6) Obiectivul
grupului de acțiune antibullying este să prevină, să identifice, să semnaleze
şi să intervină în echipă multidisciplinară, în situaţiile de
violenţă psihologică - bullying şi
cyberbullying. În identificarea situaţiei de violenţă psihologică - bullying, cadrele
didactice trebuie să facă diferenţa
între situaţiile accidentale, de mici şicane, abuz şi situaţiile violente
repetitive şi intenţionate.
(7)
Grupul de acţiune
antibullying are următoarele atribuţii:
a)
aplică legislaţia în vigoare cu
privire la prevenirea, identificarea şi raportarea situaţiilor de violenţă
asupra copilului şi de violenţă
în familie şi propune conducerii unităţii de învăţământ sesizarea autorităţilor competente în cazul comiterii unor acte de
violenţă psihologică - bullying sau a altor acte de violenţă gravă comise în unitatea
de învăţământ;
b)
întocmeşte şi implementează planul antibullying al unităţii de învăţământ;
c)
întocmeşte codul antibullying al
şcolii, care, pe lângă aspectele normative şi descrierea valorilor de respect, toleranţă, curaj şi grijă, asumate şi
revendicate de şcoală, va include şi măsurile educative ori disciplinare ce pot fi
aplicate în situaţiile de bullying şi responsabilităţile elevilor, ale cadrelor didactice
şi ale părinţilor;
d) primeşte
sesizări, în scris ori verbale, din partea cadrelor didactice, a elevilor,
părinţilor sau a personalului auxiliar
cu privire la situaţiile de bullying identificate şi procedează imediat la
investigarea lor, astfel încât procesul de evaluare şi stabilire a gravităţii faptelor să nu dureze mai
mult de 48 de ore;
e)
colaborează cu învăţătorii şi
profesorii diriginţi pentru soluţionarea problemelor raportate şi adoptarea măsurilor
adecvate protecţiei victimei şi corectării comportamentelor de
bullying ale autorului;
f) asigură
protecţia elevilor care au raportat situaţiile de bullying împotriva oricărei
forme de discriminare ori răzbunare
din partea elevilor ori a cadrelor didactice;
g)
aplică în activitatea sa
formularele, chestionarele, recomandările, regulile de investigaţie,
intervenţie şi monitorizare a cazurilor de bullying/cyberbullying din ghidurile specifice întocmite de Ministerul Educaţiei;
h)
realizează materiale de informare
şi le distribuie, direct ori online, atât elevilor şi cadrelor didactice, cât
şi părinţilor şi membrilor personalului nedidactic;
i)
ia legătura cu familiile victimelor
şi ale autorilor, în vederea gestionării situaţiilor de bullying, actelor de bullying/
cyberbullying;
j)
derulează programe de informare cu
elevii, părinţii şi cadrele didactice, prin colaborare cu comisiile pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, cu alte structuri
interne ale şcolii ori cu specialişti ai organizaţiilor neguvernamentale, pentru cunoaşterea
caracteristicilor fenomenului de bullying şi a riscurilor la care sunt supuşi elevii, pentru încurajarea
implicării lor în promovarea şi respectarea codului antibullying al şcolii, precum şi pentru prezentarea rolului
grupului de acţiune
antibullying;
k)
organizează şi coordonează, cu sprijinul cadrelor didactice şi al reprezentanţilor elevilor şi
părinţilor, sistemul de raportare al şcolii cu privire la actele de bullying între elevi, cu respectarea principiilor anonimităţii şi al confidenţialităţii;
l)
anual, evaluează, cu
participarea elevilor, dimensiunea fenomenului de bullying în şcoală şi
eficienţa intervenţiilor grupului
de acţiune antibullying;
m)
participă la evaluarea şi
îmbunătăţirea climatului şcolar, la promovarea valorilor şcolii şi la
organizarea de acţiuni în vederea
creşterii gradului de coeziune între elevi şi a comunicării pozitive între
aceştia şi cadrele didactice;
n)
colaborează cu responsabilul pentru
proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, în vederea organizării de activităţi extraşcolare, dezbateri
ori evenimente speciale de conştientizare a problematicii bullyingului/cyberbullyingului, în cadrul şcolii ori în comunitate, atât pentru elevi, cât şi pentru întreg personalul didactic
ori nedidactic al şcolii;
o)
organizează în şcoli sesiuni de
informare/dezbatere cu privire la responsabilităţile parentale în reducerea situaţiilor de bullying;
p)
pregăteşte şi coordonează elevii numiţi de către consiliile şcolare ca „ambasadori antibullying”;
q)
participă la întâlniri cu alte
grupuri de acţiune antibullying, la evenimente şi campanii organizate în acest domeniu
şi utilizează resursele
online avizate de Ministerul Educaţiei
(cum ar fi portalul www.scolifarabullying.ro şi www.oradenet.ro);
r)
îndeplineşte orice altă activitate
antibullying cerută de conducere ori de consiliul de administraţie al unităţii şcolare.
Art. 87. (1) La nivelul Școlii Gimnaziale nr. 27 se derulează activităţi de
prevenire a violenţei psihologice – bullying, conform documentelor specifice
întocmite și aprobate la nivelul
unității de învățământ.
(2)
Cadrele didactice din unitatea de învăţământ au în vedere:
a)
identificarea timpurie a elevilor vulnerabili la acţiuni de tip bullying;
b)
identificarea timpurie a elevilor
cu risc de dezvoltare a comportamentelor agresive, a elevilor cu potenţial violent şi a cauzelor care pot determina
manifestări de tip bullying; cadrul didactic/profesorul consilier şcolar din unitatea de învăţământ care a identificat situaţia de bullying
sau cyberbullying asupra copilului are responsabilitatea
de a iniţia intervenţia în reabilitarea victimei.
c)
valorificarea intereselor,
aptitudinilor şi a capacităţii elevilor, prin diferite activităţi şcolare şi
extraşcolare, pentru a preveni manifestări problematice de tip bullying;
d)
implicarea consiliului şcolar al
elevilor în proiectarea şi derularea de activităţi de prevenire şi reducere a manifestărilor de tip bullying;
e)
colaborarea cu părinţii şi, după
caz, cu asociaţia părinţilor şi informarea părinţilor cu privire la serviciile
pe care le poate oferi şcoala în
scopul prevenirii acţiunilor de tip bullying şi ameliorării relaţiilor
părinţi-copii şi copii-copii,
f) colaborarea
unităţii de învăţământ cu părinţii elevilor cu potenţial comportament agresiv,
implicaţi în acţiuni de tip bullying,
pentru a găsi şi aplica soluţii pentru prevenirea bullyingului;
g)
identificarea unor părinţi-resursă care să se implice în activităţile de prevenire;
h)
iniţierea unor programe destinate
părinţilor, centrate pe conştientizarea, informarea şi formarea cu privire la dificultăţile de adaptare a copiilor la
mediul şcolar şi la diferite aspecte ale acţiunilor de tip bullying, forme, cauze, modalităţi de prevenire, parteneri;
i)
semnalarea către autorităţile competente a cazurilor de familii cu un comportament abuziv faţă de copii;
j)
colaborarea unităţilor de
învăţământ cu autorităţi şi instituţii cu responsabilităţi în prevenirea şi
combaterea violenţei asupra
copilului, inclusiv a violenţei psihologice - bullying, precum Autoritatea
Naţională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii,
direcţiile generale de asistenţă socială
şi protecţia
copilului de la nivelul
fiecărui judeţ şi sector al municipiului Bucureşti, poliţie şi organizaţii nonguvernamentale;
k)
includerea, pe agenda întâlnirilor organizate la nivelul
școlii, în cadrul consiliului de administraţie, consiliului profesoral, consiliului şcolar
al elevilor, comitetului de părinţi sau asociaţiilor de părinţi, a unor teme legate de acţiunile de tip bullying
şi cyberbullying, care să aibă ca scop conştientizarea dimensiunii fenomenului şi analiza formelor,
a actorilor şi a cauzelor
situaţiilor de la nivelul instituţiei respective;
l)
iniţierea de programe care să
răspundă unor situaţii specifice, identificarea riscurilor, în contextul
concret al şcolii, care pot genera
situaţii de violenţă psihologică - bullying, cu implicarea activă a elevilor ca
actori şi ca parteneri-cheie;
m)
constituirea, la nivelul școlii, a
unor structuri cu rol de mediere, care să contribuie la identificarea surselor de conflict. Aceste structuri/grupuri de
iniţiativă ar trebui să fie formate dintr-un nucleu de elevi, cadre didactice şi părinţi;
n) dezbaterea,
în timpul orelor de consiliere şi dirigenţie, a situaţiilor de tip bullying şi
cyberbullying petrecute în şcoală
şi încurajarea exprimării opiniei elevilor privind aceste situaţii şi posibile
căi de soluţionare, precum şi încurajarea elevilor de a participa activ la toate deciziile care îi privesc;
o)
valorificarea temelor relevante
pentru problematica bullyingului şi a cyberbullyingului, care se regăsesc în curriculumul diferitelor discipline şcolare,
cuprinzând drepturile şi îndatoririle individului, libertate şi normă/regulă de comportament, empatia,
decizia şi consecinţele deciziei, abilităţile sociale, fără a se limita la acestea, prin utilizarea unor strategii
activ-participative, studiu de caz, joc de rol, analiză critică a mesajelor audiovizuale de tip bullying şi
cyberbullying, problematizare şi altele, care să conducă la conştientizarea şi dezvoltarea unei atitudini critice a elevilor
faţă de problematica
bullyingului;
p)
derularea unor programe şi
activităţi extraşcolare pe tema combaterii bullyingului: jocuri, concursuri, expoziţii tematice,
întâlniri cu specialişti care să prezinte
în mod interactiv teme legate de bullying
şi cyberbullying, la care să
participe elevi, cadre didactice şi părinţi;
q)
iniţierea unor programe de
sensibilizare a comunităţii privind fenomenul de bullying şcolar, cu aportul tuturor actorilor sociali;
r)
implicarea cadrelor didactice
în campanii şi programe în domeniu,
aflate în derulare la nivel
naţional.
(3)
Cadrele didactice participă la activităţi de formare în domeniul prevenirii, identificării şi combaterii violenţei psihologice - bullying, ca formă
a violenţei manifestate în mediul şcolar, prin programe de dezvoltare profesională.
Art. 88. (1) Orice situaţie de violenţă psihologică - bullying sau suspiciune de
violenţă psihologică - bullying face obiectul
unei sesizări către un cadru didactic de referinţă din unitatea de învăţământ (învăţător/diriginte/profesor/consilier şcolar/director sau personal auxiliar).
(2) Orice
elev care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă psihologică - bullying
asupra unui coleg are obligaţia de a sesiza un
cadru didactic de referinţă din unitatea de învăţământ.
(3) Cadrul
didactic/personalul auxiliar din unitatea şcolară sesizat cu situaţia de bullying este obligat să informeze
de îndată directorul unităţii de învăţământ, care are obligaţia de a convoca,
pentru analiza situaţiei grupul de acţiune antibullying.
(4) Personalul școlii este obligat
să informeze preşcolarii, elevii, părinţii/reprezentanţii legali privind procedura de sesizare a suspiciunilor şi a
faptelor de bullying, inclusiv metoda anonimă de sesizare, stabilită la nivelul
unității: pentru sesizarea
anonimă este amplasată
o cutie în care elevii,
părinții, profesorii sau personalul didactic
și auxiliar își vor depune eventualele
sesizări.
În identificarea cazurilor de bullying şi cyberbullying, personalul şi
elevii utilizează fişa de identificare (anexa
2), conform procedurii privind managementul cazurilor
de violenţă asupra preşcolarilor, elevilor
şi a personalului unităţii de învăţământ, precum şi al altor situaţii
corelate în mediul şcolar şi al suspiciunii de
violenţă asupra copiilor în afara mediului
şcolar.
Art. 89. Combaterea violenţei psihologice - bullying, ca oricare altă formă de violenţă asupra copilului în unitatea
de învăţământ, se realizează conform reglementărilor în vigoare,
prin;
a) identificarea situaţiilor de bullying;
b) semnalarea suspiciunilor sau a situaţiilor identificate de bullying;
c)
colaborarea proactivă a persoanelor responsabile din unitatea
de învăţământ în echipa multidisciplinară constituită pe caz pentru soluţionarea acestuia;
d) analiza şi soluţionarea cazului;
e)
luarea măsurilor de prevenire a reiterării cazurilor de violenţă psihologică - bullying împotriva aceleiaşi victime/asupra
altor victime.
Art. 90. (1) Identificarea situaţiilor de
bullying sau cyberbullying asupra
elevului se realizează de către cadrele didactice care interacţionează
direct cu elevul, pe baza propriilor evaluări şi a completării fișei de identificare.
(2) În
situaţia confirmării situaţiei de bullying, rezultatul este comunicat conducerii
unităţii de învăţământ, comisiei/
Grupului de acțiune antibullying şi părinţilor/reprezentantului legal al
elevului-victimă şi al elevului ce manifestă
un comportament agresiv.
(3) Dacă
situaţia sesizată nu a fost identificată ca bullying, dar se constată urmări
fizice/emoţionale asupra elevului, se
anunţă imediat atât părintele/reprezentantul legal al elevului-victimă, cât şi
Direcţia generală de asistenţă socială
şi protecţia copilului
(DGASPC), poliţia, Serviciul
Mobil de Urgenţă,
Reanimare şi Descarcerare, după caz.
(4) După
semnalarea situaţiei de violenţă psihologică - bullying, cadrele didactice sunt
integrate în echipa multidisciplinară
în procesul de management al cazului, de readaptare fizică, psihologică şi de
reintegrare socială a elevului-victimă, a elevului martor, precum şi a elevului cu comportament agresiv.
Art. 91. (1) Semnalarea situaţiei de violenţă
psihologică - bullying este procesul prin care o situaţie de violenţă
asupra unui copil este adusă la cunoştinţa autorităţilor în drept de către
cadrele didactice din unitatea de
învăţământ, DGASPC, Serviciul public de asistenţă socială/Direcţia de asistenţă
socială, abilitate să ia măsuri în
interesul elevului victimă, martor sau elevului cu comportament agresiv şi a
asigura/facilita accesul acestuia la servicii specializate în vederea reabilitării.
(2) Semnalarea suspiciunii sau a oricăror forme de violenţă, inclusiv a
violenţei psihologice - bullying se realizează
de către cadrele didactice/directorul unităţii de învăţământ, prin completarea
şi transmiterea către DGASPC a fişei pentru semnalarea obligatorie a situaţiei de violenţă
asupra copilului
Art. 92. În cazul confirmării actelor de bullying şi în funcţie de severitatea
lor, măsurile pe care grupul de acţiune
antibullying le poate propune conducerii unităţii de învăţământ, cu evitarea,
pe cât posibil, a mutării disciplinare la o altă
clasă şi a măsurii de
exmatriculare, sunt:
a) conştientizarea aspectelor
negative ale comportamentului raportat şi adoptarea unei atitudini corecte faţă de victimă;
b) medierea conflictului şi împăcarea;
c) evaluarea psihologică pentru elevii implicaţi
în actele de bullying/cyberbullying;
d) consilierea școlară
și/sau consilierea psihologică de specialitate, dacă este cazul;
e)
implicarea victimelor, agresorilor
şi martorilor în activităţi educative specifice, cu participarea acestora în roluri menite să stimuleze comunicarea
pozitivă, atitudinile şi comportamentele prosociale şi empatice între aceştia şi în relaţia lor cu ceilalţi
colegi;
f) aplicarea
unor practici restaurative şi soluţii de remediere în cazul pierderii ori
distrugerii de obiecte sau de împăcare;
g)
implicarea necondiţionată a părinţilor în soluţionarea situaţiei
de bullying şi prevenirea repetării
comportamentelor agresive (întâlniri între părinţi moderate
de directorul unităţii
şcolare, unul dintre membrii
grupului de acţiune antibullying ori de consilierul şcolar, monitorizarea comportamentelor copiilor lor, transmiterea de feedback etc.);
h) aplicarea măsurilor
prevăzute de statutul
elevilor şi de regulamentul de ordine interioară;
i) sesizarea organelor
de poliţie, a serviciilor de asistenţă socială
ori SMURD.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu