CAPITOLUL II.
PRINCIPII DE ORGANIZARE ȘI FINALITĂȚI ALE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI
Art. 5. Principiile care stau la baza prezentului regulament sunt următoarele:
(1)
Principiul legalității - în baza căruia
sunt respectate Constituția, legile și toate actele normative de către
toate persoanele care își desfășoară activitatea în cadrul şcolii
27;
(2) Principiul calității
- în baza căruia activitățile de învățământ se raportează la standarde de referință și la bune practici naționale și internaționale;
(3)
Principiul eficienței - în baza căruia se urmărește
obținerea de rezultate
educaționale maxime, pringestionarea resurselor existente;
(4) Principiul garantării identității culturale a tuturor cetățenilor,
(5) Principiul asumării, promovării și păstrării
identității naționale și a valorilor
culturale ale poporului român;
(6) Principiul centrării educației pe
beneficiarii acesteia;
(7) Principiul participării și responsabilității părinților;
(8)
Principiul promovării educației pentru sănătate, inclusiv
prin educația fizică și prin practicarea activitățilorsportive;
(9) Principiul respectării dreptului la opinie al elevului ca beneficiar direct al sistemului deînvățământ.
(10) Principiul respectarea demnităţii persoanei, a principiilor morale şi etice.
(11)
Non-violența este un alt principiu
important al școlii. Chiar dacă suntem diferiți, provenim din medii și culturi diferite, ne respectăm unii pe
alții și dacă opiniile noastre diferă, găsim modalitați de comunicare, mediere și rezolvare, astfel încît să nu
se ajungă la violență. Obiectivul pentru fiecare an școlar este să fim Școală cu
toleranță zero la violență!
Art. 6. Viziunea școlii promovează un învățământ orientat pe valori,
creativitate, capacități cognitive, capacități volitive și capacități acționale, cunoștințe, competențe.
(1)
Cultura organizațională este
structurată în jurul unor valori: muncă, grijă, calitate, curaj,
responsabilitate, eficiență,
transparență, sprijinirea gândirii critice, respectarea demnității tuturor
membrilor comunității școlare, deschiderea instituțională pentru schimbări constructive.
(2)
Școala Gimnazială nr.27 se așteaptă
că toți membrii comunității sale să se trateze reciproc într-un mod civilizat și cu respect pentru diferențe.
Instituția urmărește să ofere tuturor elevilor un mediu de învățare sigur, bazat pe valorile: respect, toleranță,
grijă și curaj. Acest deziderat face
parte integrantă din eforturile noastre de a oferi leadership, de a promova
învățarea, de a oferi
elevilor abilitățile, cunoștințele și strategiile necesare
dezvoltării
personale și de a preveni și elimina toate formele de agresiune și alte
comportamente dăunătoare și perturbatoare
care pot împiedica procesul de învățare.
Art. 7. Educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a
adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu
multifuncțional și transferabil de cunoștințe,deprinderi/abilități și aptitudini, necesare
pentru:
a)
împlinirea și dezvoltarea
personală, prin realizarea propriilor obiective în viață, conform intereselor
și aspirațiilor fiecăruia și dorinței de a învăța pe
tot parcursul vieții;
b) integrarea socială
și participarea cetățenească activă în societate;
c) ocuparea unui loc de muncă și participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;
d)
formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile
umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea
dialogului intercultural;
e)
educarea în spiritul demnității, toleranței și respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;
f)
cultivarea sensibilității față de problematica umană,
față de valorile moral-civice și a respectului pentrunatură și mediul înconjurător natural, social și cultural.
CAPITOLUL III. ORGANIZAREA UNITĂȚII
DE ÎNVĂȚĂMÂNT
Secțiunea 1. Organizarea programului școlar
Art. 8. (1) Anul școlar începe la 1 septembrie și se încheie la 31 august din anul calendaristic următor.
(2)
Structura anului școlar, respectiv
perioadele de desfășurare a cursurilor, a vacanțelor și a sesiunilor de evaluări,
examene și concursuri naționale se stabilesc prin ordin al ministrului educației.
(3)
În situații obiective, cum ar fi
epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, cursurile școlare față în
față pot fi suspendate pe o perioadă
determinată, potrivit reglementărilor aplicabile.
(4)
Suspendarea cursurilor cu prezență fizică
se poate face,
după caz:
a)
la nivelul unor formațiuni de
studiu — clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ — la cererea directorului,
în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea inspectorului școlar general/al
municipiului București, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației;
b)
la
nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ/municipiul București — la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului;
c)
la
nivel regional sau național, prin ordin al ministrului educației, ca urmare a hotărârii comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență,
respectiv Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CJSU/CNSU), după caz.
(5)
Suspendarea cursurilor cu prezență
fizică la nivel individual se realizează cu respectarea legislației și acordul
consiliului de administrație.
(6)
Suspendarea cursurilor este urmată
de măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative stabilite
de consiliul de administrație al unității
de învățământ.
(7)
În situații excepționale, ministrul
educației poate emite instrucțiuni și cu alte măsuri specifice în vederea continuării procesului educațional.
(8)
Reluarea activităților didactice care presupun prezența
fizică a elevilor
în unitățile de învățământ preuniversitar se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(9)
În
situații excepționale, inclusiv
pe perioada declarării stării de urgență/alertă, Ministerul Educației elaborează și aprobă, prin ordin al
ministrului, metodologia-cadru de organizare și desfășurare a activităților prin intermediul tehnologiei și al internetului.
Art. 9. (1) Programul de funcţionare al instituţiei noastre de învăţământ este
între orele 8,00 - 19.00; cursurile se desfăşoară
în două schimburi de luni pânã vineri, după
cum urmează:
·
pentru clasele
de primar cursurile încep la ora 8.00 şi se termină
la ora 11.45 sau 12.45 după orar.
·
pentru clasele gimnaziale cursurile se desfăşoară între 12-19, conform
propriului orar.
(2) Elevii se prezintã cu cel puţin 10 minute
înainte de începerea
programului; intrarea elevilor
se face pe poarta elevilor, pe baza carnetului de elev.
(3)
Personalul didactic auxiliar, administrativ, personalul de îngrijire
şi de pazã, lucrează conform unui program întocmit de comun
acord cu şefii de
compartimente şi avizat de conducerea şcolii.
-
Secretariat-Arhivă îşi desfăşoară „programul cu publicul şi cu elevii”
zilnic, între orele 11.20-13.30, cu excepţia zilei de vineri;
- Personalul de îngrijire lucrează
între orele 6.30-14.30 (schimbul 1) şi
13.30-21.30 (schimbul 2);
- Biblioteca
funcţionează între orele 8.00-16.00;
- Cabinetul medical:
luni, miercuri, joi 7.00-16.00; marṭi
10.00-19.00, vineri 8.00-16.00.
- Cabinetul dentar:
luni, marți, miercuri:
7.00-14.45; joi 11.30 – 19.15 şi vineri: rotaṭie
În funcţie de nevoile şcolii,
programul personalului de întreţinere şi de îngrijire poate fi modificat; se va stabili
un program adecvat,
cu respectarea legislaţiei în vigoare.
(4) Ieşirea elevilor
din şcoală este permisă numai după încheierea orelor de curs.
Art.10. Stuctura anului școlar
(1) Anul
școlar 2023—2024 începe la data de 1 septembrie 2023, se încheie la data de 31
august 2024 și are o durată de 36 de
săptămâni de cursuri. Cursurile anului școlar 2023—2024 încep pe 11 septembrie
2023 și se încheie pe 21 iunie 2024.
(2) Prin
excepție de la prevederile alin. (1), se stabilesc următoarele: pentru clasa a
VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 14 iunie 2024;
Art. 11. Anul școlar
2023—2024 se structurează astfel:
cursuri - de luni, 11 septembrie 2023, până vineri,
27 octombrie 2023;
vacanță - de sâmbătă, 28 octombrie 2023, până duminică,
5 noiembrie 2023;
cursuri - de luni, 6 noiembrie 2023, până vineri,
22 decembrie 2023;
vacanță - de sâmbătă, 23 decembrie 2023, până duminică,
7 ianuarie 2024;
cursuri -de luni, 8
ianuarie 2024, până vineri,
16 februarie 2024;
vacanță - de sâmbătă,
17 februarie 2024, până duminică,
25 februarie 2024;
cursuri - de luni, 26 februarie 2024, până vineri, 26 aprilie 2024;
vacanță - de sâmbătă, 27 aprilie 2024, până marți, 7 mai 2024;
cursuri - de miercuri,
8 mai 2024, până vineri, 21 iunie 2024;
vacanță - de sâmbătă,
22 iunie 2024, până duminică, 8 septembrie 2024.
Art. 12. În ziua de 5 octombrie
— Ziua internațională a educației
și în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de
lege și de contractul colectiv
de muncă aplicabil
nu se organizează cursuri.
Art. 13. (1) Programul național „Școala altfel”
se desfășoară în perioada 22-26 aprilie 2024 iar Programul
„Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 6-10 noiembrie 2023; cele două săptămâni vor avea program
specific.
(2) Tipurile
de activități care se organizează în săptămânile menționate la alin. (1),
modalitățile de organizare și
responsabilitățile se stabilesc în cadrul Consiliului Profesoral, cu aprobarea
Consiliului de Administrație al Şcolii Gimnaziale nr.27 şi se aduc la cunoștință părinților.
(3) În
perioada stabilita de ME se organizează etapele naționale ale olimpiadelor
școlare pe discipline de învățământ și, după
caz, ale concursurilor școlare.
(4) Elevii
au obligația de a participa la activitățile propuse de către școală, absențele
fiind înregistrate în catalog.
Secțiunea 2. Stuctura
și formațiunile de studiu
Art. 14. (1) Cursurile se organizează în Școala 27 pe
următoarele niveluri:
a) învățământul primar, care cuprinde
clasa pregătitoare și clasele I-IV;
b) învățământul gimnazial, care cuprinde clasele
V-VIII;
(2) În anul școlar 2022-2023
Școala 27 funcționează cu 27 clase de învățămînt primar și
22 de gimnaziu.
Art. 15. (1) Formaţiunile de studiu cuprind
clase şi se constituie, la propunerea directorului, prin hotărâre a consiliului de administraţie, conform
prevederilor legale.
(2) În situaţii excepţionale, pe baza unei justificări corespunzătoare
din partea consiliului de administraţie al unităţii
de învăţământ, unităţile de învăţământ pot organiza formaţiuni de studiu, peste
efectivul maxim, în limita prevăzută
de excepţia legală, cu aprobarea consiliului de administraţie al
inspectoratului şcolar. În vederea
luării deciziei, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ are
posibilitatea de a consulta şi consiliul clasei.
Secțiunea 3. Siguranţa şcolară
şi climatul şcolar
optim.
Drepturi, reguli, măsuri
și sancțiuni pentru
siguranţă și un climat școlar
optim
Art. 16. Şcoala Gimnazială nr. 27, ca unitate de învățământ, funcţionează şi
aplică în mod activ prevederile regulamentului
de organizare și funcționare şi are dreptul să aplice sancţiuni în conformitate
cu prevederile acestuia.
Art. 17. Reguli şcolare
generale pentru siguranță
și climat optim: (vezi detalierea lor la cap. ELEVII)
(1) Atât
personalul şcolii, cât şi elevii şi părinţii acestora, vor contribui la
asigurarea unui climat şcolar de ordine,
de confort şi siguranţă, la crearea unui climat sigur şi pozitiv în unitatea de
învăţământ, bazat pe respectarea
persoanei, nediscriminare, motivarea pentru învăţare şi asigurarea stării de
bine a elevului în unitatea de învăţământ;
(2) Activităţile
de prevenire a violenţei psihologice - bullying se realizează în funcţie de
specificul fiecărei unităţii prin:
(a)
implementarea, la nivelul unităţii
a unui plan şcolar de prevenire şi combatere a violenţei, a unor programe/proiecte/campanii cu scopul de
creştere a coeziunii grupului de copii şi a comunităţii copii-adulţi, conştientizarea consecinţelor violenţei
psihologice - bullying, eliminarea cauzelor/riscurilor/vulnerabilităţilor care ar
putea determina producerea de astfel de comportamente;
(b)
desfăşurarea unor activităţi de
informare şi conştientizare, în colaborare cu alte instituţii sau specialişti
cu competenţe în domeniu;
(c)
promovarea unui climat educaţional
care încurajează atitudinile pozitive, nonviolente şi suportive între membrii comunităţii de elevi şi adulţi,
învăţarea şi exersarea empatiei, a interacţiunilor între aceştia, de tip câştig reciproc, implicarea participării
elevilor de toate vârstele la toate deciziile care îi privesc şi promovarea acţiunilor de la egal la egal între
preşcolari/elevi;
(d)
promovarea relaţiilor democratice între copii şi adulţi,
prin toleranţă, respect,
incluziune şi solidaritate;
(e)
implementarea de măsuri
administrativ-organizatorice, care să contribuie la crearea unui mediu
securizant din punct de vedere fizic
şi emoţional pentru copii, în unitatea de învăţământ, precum montarea de camere
de luat vederi, profesori de
serviciu, asigurarea pazei spaţiilor educaţionale, dispunerea mobilierului în
clasă în scopul facilitării
colaborării între copii, promovarea lucrului în echipă, constituirea
formaţiunilor de studiu, conform prevederilor legale;
(f)
formarea cadrelor didactice
în sensul dezvoltării personale şi al utilizării metodelor
de disciplină pozitivă.
(3) Comportamentul elevilor
va fi întotdeauna corect, politicos, atât în relaţiile
cu ceilalţi elevi și cu personalul
şcolii, dar şi cu restul cetăţenilor, pentru a contribui la bunul renume al
Şcolii Gimnaziale nr. 27 în comunitate;
(4) Deţinerea, păstrarea şi/sau utilizarea instrumentelor prin care o altă
persoana poate fi vătămată, alcool,
droguri şi/sau brichete
este interzisă în şcoală;
(5) Insultarea şi/sau
hărţuirea persoanelor este interzisă în şcoală;
(6) Fumatul este interzis
în incinta şcolii;
(7) În
interiorul şcolii este interzisă utilizarea mijloacelor sonore (de exemplu,
Walkman etc), iar înregistrarea prin
orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui
care o conduce. Multiplicarea, sub
orice formă, a înregistrării activității didactice de către elevi sau de către
alte persoane este permisă numai cu acordul
cadrului didactic respectiv;
(8) Elevii trebuie
să respecte ţinuta vestimentară impusă de şcoală,
în urma consultării partenerilor educaționali;
(9) Elevii poartă
răspunderea pentru bunurile
lor pe parcursul întregii zile şcolare.
Art. 18. Măsuri pentru siguranță și climat școlar optim:
(1) Învăţătorii supraveghează elevii până la venirea prof. de
religie, ed. fizică şi engleză;
(2)
Dacă siguranţa personalului sau/şi
a elevilor devine o problemă,
conducerea școlii va transmite această
informaţie poliţiei, părinţilor/tutorilor, inspectoratului;
(3)
În
cazul posesiei de arme, droguri,
alcool, artificii interzise,
şcoala va acţiona conform legilor
în vigoare, va informa
poliția și, în funcţie de circumstanţe, va întocmi un raport adresat
poliţiei;
(4) Diriginții informează părinţii/tutorii elevilor în cazul în care aceştia
au încălcat regulamentul şcolar;
(5) Comisia
pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi
discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii asigură gestionarea cazurilor
în care există
încălcări ale regulamentului;
(6) Personalul din învăţământ are obligaţia să sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de asistență
socială/educațională specializată, direcţia generală de asistență
socială şi protecția copilului în legătură cu
aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică
a elevului/copilului;
(7) Personalului
din învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze
imaginea publică a elevului, viața intimă, privată
şi familială a acestuia;
(8) Personalului
din învăţământ îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum şi să
agreseze verbal, fizic sau emoțional
elevii și/sau colegii;
(9) Școala
Gimnazială nr.27 susține obligativitatea unei comunicări empatice,
non-violente, aceea a adoptării unui comportament/limbaj lipsit de etichete/
umilitor;
(10) Orice
situaţie de violenţă psihologică - bullying sau suspiciune de violenţă
psihologică - bullying face obiectul
unei sesizări din partea oricărei persoane care se află în anturajul elevului,
respectiv părintele, un membru al
familiei, un alt copil sau un adult
sau de către victima însăşi, către un
cadru didactic de referinţă din unitatea
de învăţământ: educator/învăţător/diriginte/profesor/consilier şcolar/director sau personal auxiliar.
(11) Responsabilul
Comisiei de prevenire şi combatere a violenței va întocmi periodic rapoarte
către poliţie referitoare la faptele
sancţionabile şi va oferi şi datele personale ale persoanelor implicate. De
asemenea, se va raporta la cine şi
ce fel de obiecte și/sau bunuri au fost identificate, precum şi modul în care
şcoala a intrat în posesia acestor bunuri.
Art. 19. Măsuri disciplinare:
(1)
Elevului care nu dă curs regulilor
aplicabile în şcoală i se pot aplica măsuri disciplinare. Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine
exclusiv conducerii şcolii, profesorilor/învățătorilor,
consiliului profesoral al şcolii şi consiliului de administraţie al şcolii
cu informarea părinţii/tutorii elevilor.
(2)
Personalul
administrativ/auxiliar/nedidactic nu este autorizat să aplice o sancţiune, dar
are dreptul să pună în discuţie
comportamentul unui elev;
(3)
Dacă un elev este de părere că a fost sancţionat în mod nedrept,
el poate înainta aceasta obiecţie pentru luarea unei decizii dirigintelui, conducerii
şcolii;
(4) Măsuri disciplinare care pot fi aplicate:
- curățarea mizeriei
făcute;
- observație individuală (în afara clasei)/avertisment/mustrare;
- transferul elevului
într-o clasă paralelă
(5)
În ceea ce priveşte stabilirea unei
măsuri disciplinare, trebuie să existe o relaţie de proporţionalitate între cauza care a dus la stabilirea măsurii
şi severitatea măsurii.
Evaluarea acesteia rămâne la latitudinea conducerii şcolii și se va face pe baza declarațiilor date de
cei implicați și a rapoartelor întocmite de Consiliul clasei/Comisiile care analizează faptele.
(6)
Elevul care împiedică desfăşurarea
în bune condiţii a orei, ori o întrerupe, este consemnat în Caietul de disciplină al clasei. Faptele vor fi aduse
la cunoștință dirigintelui și Comisiei de disciplină. Părinții vor fi invitați
la școală pentru a lua la cunoștință despre abaterile elevului.
Art.
20. Înregistrarea incidentelor care afectează siguranța
și climatul școlar
(1) Vor
fi înregistrate toate incidentele care se produc în şcoală ori în vecinătatea
acesteia. Sunt definite drept incidente toate comportamentele care pot avea urmări juridice penale, aşa cum se prevede prin codul penal.
(2) Pentru
fiecare incident se vor menţiona măsurile corespunzătoare, precum şi
sancţiunile. Aceste măsuri şi sancţiuni
sunt emise prin procedurile elaborate la nivelul unității de învățământ.
Comisia de prevenire și combatere a
violenței va monitoriza, prin întocmirea de rapoarte și informări, aceste
incidente care vor fi prezentate
periodic C.A.
(3) În
cazul unor incidente se va realiza şi o raportare, iar informaţii despre elev
şi incident vor fi transmise şi schimbate între poliţie, jandarmerie şi, eventual, şcolile implicate.
(4) Părinții
elevilor care sunt implicați în incidente vor fi informați despre cele
întâmplate, în cadrul unei ședințe a
Comisiei de prevenire și combatere a violenței. În cadrul ședinței se vor
stabili și modalitățile de intervenție
și de monitorizare a cazului.
Art. 21. Prevederi legate
de ţinuta vestimentară pentru siguranță și climat școlar optim
(1) Şcoala prevede
un cod vestimentar obligatoriu pe motive de uzanţă
şi siguranţă.
(2) Fiecare elev se va îmbrăca în funcţie de prevederile ROF.
(3) Sunt interzise
textele discriminatorii imprimate
pe haine, iar vestimentaţia ofensatoare nu este permisă în interiorul şcolii.
(4) Elevii vor purta însemnul
școlii – insigna.
Art. 22. Activităţi şcolare
într-un climat de siguranță școlară
(1) Toate activităţile şcolare și extrașcolare (concursuri sportive, sărbători
şcolare etc.) aflate în responsabilitatea şcolii se desfășoară în conformitate cu regulile şcolii;
(2)
Toate activităţile şcolare organizate de şcoală ori care sunt în responsabilitatea şcolii vor fi aduse la cunoștința
părinţilor/tutorilor (direct și/sau prin blogul şcolii).
(3)
Invitarea persoanelor din afara şcolii la aceste activităţi, va fi permisă
pentru fiecare dintre
activităţile şcolare de către conducerea şcolii.
(4) În timpul activităţilor şcolare
sunt valabile regulile
standard de comportament impuse de regulament.
(5) Armele şi deţinerea de droguri, precum şi consumul
acestora, sunt interzise în permanenţă. Consumul
şi deţinerea de alcool
este interzisă.
Art. 23. Accesul
vizitatorilor și siguranța
școlară
(1) Şcoala permite
accesul numai personalului şi elevilor şcolii.
(2)
Toate persoanele care nu sunt înregistrate ca făcând parte din personalul școlii au acces conform procedurii emise de școală;
(3) Pentru părinţii
elevilor şcolii este, de asemenea,
valabilă procedura.
(4) Conducerea şcolii
poate interzice accesul
în şcoală celor
care nu și-au anunţat prezența.
(5) Dacă siguranţa
şcolii este periclitată, ceea ce urmează să fie apreciat de conducerea şcolii, atunci conducerea şcolii poate interzice accesul în interiorul şcolii pentru persoanele respective.
Art. 24. Lipsa de la ore, absenţele
şi întârziatul la ore.
Pentru
a preveni lipsa nepermisă de la ore, precum şi părăsirea şcolii înainte de
încheierea cursurilor, şcoala indică
modul în care se acţionează pentru a deţine controlul asupra absenţelor, pentru
a reduce numărul acestora şi/sau pentru a le preveni, astfel încât să se mențină
un climat de siguranță școlară
optim.
Art. 25. Libertatea de exprimare a opiniei și necesitatea de a asigura
un climat școlar
optim.
(1) Libertatea
de exprimare a opiniei prevăzută de Constituţie este respectată de toţi
cetăţenii. Aceasta nu înseamnă ca
oricine îşi poate exprima opinia în orice circumstanţe şi folosind un limbaj
vulgar şi ofensator fără a ţine cont de regulile
de politeţe.
(2) Persoana
care se simte ofensată de o altă persoană prin cuvintele, comportamentul ori
cele scrise de aceasta altei persoane,
poate înainta o sesizare dirigintelui și/sau conducerii școlii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu