joi, 20 februarie 2014

IMPORTANTA INTRODUCERII CLASEI PREGATITOARE IN CICLUL PRIMAR


Introducerea clasei pregătitoare în cadrul învățământului obligatoriu a fost precedată de o serie de acte normative aprobate și promovate de Ministerul Educației și Cercetării,  precum și de implementarea unor proiecte care au vizat îmbunățirea calității și accesului la educație al tuturor copiilor, începând cu vârste timpurii.

Din perspectiva Legii Educatiei, clasa pregatitoare are rolul de a pregati un debut scolar de calitate prin educatie timpurie institutionalizata si prin crearea premiselor educationale pentru o integrare scolara cu indici redusi de parasire timpurie a scolii si cu sanse crescute de integrare viitoare pe piata muncii a generatiilor actuale de prescolari.

Clasa pregatitoare asigura trecerea gradata a copilului de la educatia din familie si gradinita la formarea initiala asigurata de scoala.Colaborarea dintre gradinita si scoala trebuie sa aiba la baza urmatoarele elemente:

-continuitatea curriculum-ului (programa, materiale didactice);

-metode similare de lucru;

-unitatea de management a grupului;

-relatii inter-institutionale de parteneriat.

Clasa pregatitoare are in vedere dezvoltarea fizica, socio-emotionala, cognitiva, a limbajului si comunicarii, precum si a capacitatilor si atitudinilor de invatare.

Clasa pregatitoare va avea un dublu rol: pe de o parte , de consolidare a cunostintelor deja dobandite si, pe de alta parte , de socializare si adaptare la schimbare.Continuitatea dintre invatamantul prescolar si primar se realizeaza prin obiective commune, prin continuturi si metode similare.

Continuturile clasei pregatitoare ar putea fi formate din activitati specifice grupei pregatitoare din gradinita si primele elemente din domeniul disciplinelor de invatamant ale clasei intai (exemplu: trecerea perioadei prealfabetare, de la limba si literatura romana; numeratia pana la 10, de la matematica; dezvoltarea curiozitatii elevilor prin angajarea lor in actiuni concrete de explorare simpla, de la cunoasterea mediului) care sa pregateasca elevii pentru invatamantul primar.

Recomandarile metodologice privind aplicarea curriculum-ului pentru clasa pegatitoare vizeaza urmatoarele aspecte:

-dezvoltarea integrala a elevului de varsta scolara mica necesita un mod integrat de abordare a activitatilor de predare-invatare-evaluare.Jocul didactic, modul firesc de a invata al elevului, reprezinta un exemplu concludent de activitate integrata, interdisciplinara;

-un alt mod de a integra experientele de invatare ale elevilor il constituie activitatile tematice.Proiectarea unor astfel de activitati constituie un sprijin pentru elev in intelegerea integrata a lumii inconjuratoare.

-invatarea bazata pe proiect reprezinta un mod de proiectare a unei activitati tematice si constituie o modalitate prin care elevul participa la o mare diversitate de experiente de invatare si care sprijina integrarea achizitiilor de diferite tipuri dobandite de copil.

-invatarea prin cooperare (utilizarea grupurilor mici de 3-5 elevi si a invatarii in pereche) reprezinta un mod natural prin care elevii clasei pregatitoare invata unii de la altii si prezinta un mare avantaj din punctual de vedere al dezvoltarii socioemotionale a elevului.

 

Material realizat de înv. Ana Maria Cepreaga

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu