Introducerea clasei pregătitoare în cadrul învățământului
obligatoriu a fost precedată de o serie de acte normative aprobate și promovate
de Ministerul Educației și Cercetării, precum și de implementarea unor proiecte care
au vizat îmbunățirea calității și accesului la educație al tuturor copiilor,
începând cu vârste timpurii.
Din perspectiva Legii Educatiei, clasa
pregatitoare are rolul de a pregati un debut scolar de calitate prin educatie
timpurie institutionalizata si prin crearea premiselor educationale pentru o
integrare scolara cu indici redusi de parasire timpurie a scolii si cu sanse
crescute de integrare viitoare pe piata muncii a generatiilor actuale de
prescolari.
Clasa pregatitoare asigura trecerea gradata a
copilului de la educatia din familie si gradinita la formarea initiala
asigurata de scoala.Colaborarea dintre gradinita si scoala trebuie sa aiba la
baza urmatoarele elemente:
-continuitatea
curriculum-ului (programa, materiale didactice);
-metode
similare de lucru;
-unitatea de
management a grupului;
-relatii inter-institutionale
de parteneriat.
Clasa pregatitoare are in vedere dezvoltarea
fizica, socio-emotionala, cognitiva, a limbajului si comunicarii, precum si a
capacitatilor si atitudinilor de invatare.
Clasa pregatitoare va avea un dublu rol: pe
de o parte , de consolidare a cunostintelor deja dobandite si, pe de alta parte
, de socializare si adaptare la schimbare.Continuitatea dintre invatamantul prescolar
si primar se realizeaza prin obiective commune, prin continuturi si metode
similare.
Continuturile clasei pregatitoare ar putea fi
formate din activitati specifice grupei pregatitoare din gradinita si primele
elemente din domeniul disciplinelor de invatamant ale clasei intai (exemplu:
trecerea perioadei prealfabetare, de la limba si literatura romana; numeratia
pana la 10, de la matematica; dezvoltarea curiozitatii elevilor prin angajarea
lor in actiuni concrete de explorare simpla, de la cunoasterea mediului) care
sa pregateasca elevii pentru invatamantul primar.
Recomandarile metodologice privind aplicarea
curriculum-ului pentru clasa pegatitoare vizeaza urmatoarele aspecte:
-dezvoltarea
integrala a elevului de varsta scolara mica necesita un mod integrat de
abordare a activitatilor de predare-invatare-evaluare.Jocul didactic, modul
firesc de a invata al elevului, reprezinta un exemplu concludent de activitate integrata,
interdisciplinara;
-un alt mod
de a integra experientele de invatare ale elevilor il constituie activitatile
tematice.Proiectarea unor astfel de activitati constituie un sprijin pentru
elev in intelegerea integrata a lumii inconjuratoare.
-invatarea
bazata pe proiect reprezinta un mod de proiectare a unei activitati tematice si
constituie o modalitate prin care elevul participa la o mare diversitate de
experiente de invatare si care sprijina integrarea achizitiilor de diferite
tipuri dobandite de copil.
-invatarea
prin cooperare (utilizarea grupurilor mici de 3-5 elevi si a invatarii in
pereche) reprezinta un mod natural prin care elevii clasei pregatitoare invata
unii de la altii si prezinta un mare avantaj din punctual de vedere al
dezvoltarii socioemotionale a elevului.
Material realizat de înv. Ana Maria Cepreaga
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu