ANEXA nr. 2 la
ordinul MEN nr. 3111/14.02.2014 privind aprobarea Calendarului și a
Metodologiei de înscriere a copiilor în învățământul primar pentru anul școlar
2014-2015
Cap. I
Dispoziții generale
Art. 1. - În conformitate cu prevederile Legii educației
naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare,
învățământul primar cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV.
Art. 2. - (1) Conform
legii, învățământul primar este învățământ obligatoriu.
(2) Numărul de locuri care se alocă, prin cifra de
școlarizare, pentru clasa pregătitoare, în învățământul de stat, este mai mare
sau egal cu numărul copiilor care au împlinit vârsta pentru a începe
învățământul primar, asigurând astfel fiecărui copil un loc.
(3) Inspectoratele școlare vor soluționa orice situație
legată de înscrierea la clasa pregătitoare în interesul educațional al elevului
și în limitele legii.
Art. 3. - (1) Înscrierea copiilor înînvățământul
primar pentru anul școlar 2014-2015 se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
(2) În sensul prezentei metodologii, prin părinți se înțelege
inclusiv tutori legal instituiți sau reprezentanți legali.
(3) În sensul prezentei metodologii, prin domiciliu se
înțelege inclusiv reședință.
Art. 4. - (1) Fiecare locuință este arondată unei
unități de învățământ aflată în proximitatea sa, numită în
continuare școala de circumscripție. Totalitatea străzilor arondate
unității de învățământ formează circumscripția școlară a unității de învățământ
respective.
(2) În vederea înscrierii în clasa pregătitoare a tuturor
copiilor care au vârsta corespunzătoare, inspectoratele școlare județene (ISJ)
și Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB) iau în
considerare propunerile conducerilor unităților de învățământ referitoare la
numărul de clase pregătitoare rezultate în urma recensământului copiilor
realizat, pentru fiecare circumscripție școlară, în colaborare cu autoritățile
administrației publice locale.
(3) Numărul de clase pregătitoare cuprins în planul de
școlarizare alocat de ISJ/ISMB fiecărei unități de învățământ ține cont de
capacitatea de cuprindere a acesteia, determinată de numărul sălilor de clasă
în care poate fi organizat, în mod corespunzător, procesul de învățământ la
clasa pregătitoare, dar și la celelalte clase ale școlii, și de obligativitatea
cuprinderii în școală a tuturor copiilor din circumscripția școlară.La alocarea
numărului de clase pregătitoare se ține cont de numărul copiilor care au
împlinit vârsta pentru a începe învățământul primar, de arondarea străzilor la
unitățile de învățământ sau de cea mai bună oportunitate
educaționalăidentificată.
(4) În situația în care capacitatea unei unități de
învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din
circumscripția școlară stabilită în anul
scolar anterior, precum și în alte situații justificate,
ISJ și ISMB pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare astfel încât să
asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare.
(5) Circumscripțiileșcolare, planul de școlarizare, respectiv
numărul de clase pregătitoare alocate, sunt afișate la fiecare unitate de
învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul
inspectoratului școlar, conform Calendarului
înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar
2014-2015, prevăzut în anexa nr. 1 la ordin (calendarul înscrierii), pentru
informarea părinților și a publicului interesat. (6) Pentru informarea părinților și a publicului interesat și pentru a permite părinților luarea unor decizii în cunoștință de cauză privitoare la opțiunea pentru o unitate de învățământ sau alta, fiecare unitate de învățământ va pune la dispoziție și informații referitoare la locul de desfășurare a activității corespunzătoare clasei pregătitoare (în spațiul școlii sau al unei grădinițe), la posibilitatea organizării programului „Școala după școală”, la organizarea și dotarea spațiului școlar etc.
Cap. II Condiții
de înscriere în învățământul primar
Art. 5. - (1) Părinții, ai căror copii împlinesc vârsta de
6 ani până la data de 31 august 2014 inclusiv, au obligația de a înscrie
copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare, în conformitate cu
prevederile legii și ale prezentei metodologii.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru anul
școlar 2014-2015, părinții, ai căror copii nu au fost înscriși în învățământul
primar în anul școlar 2013-2014 și împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31
august 2014 inclusiv, pot înscrie, la cerere, copiii în învățământul primar, în
clasa I, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. (3) Inspectoratele școlareși unitățile de învățământ au obligația de a asigura permanent informarea și consilierea părinților referitor la prevederile legii și ale prezentei metodologii în ceea ce privește înscrierea copiilor în învățământul primar. Persoanele care răspund la întrebările/solicitările părinților au obligația de a cunoaște aceste prevederi, precum și opțiunile pe care le au părinții privind alegerea nivelului de clasă sau a unității de învățământ în care își pot înscrie copiii și trebuie să poată oferi detalii referitoare la conținutul activităților educaționale care se desfășoară în clasa pregătitoare, la abordarea didactică, la organizarea programului școlar etc. Consilierea se face având în vedere, cu prioritate, interesul educațional al copilului.
Art. 6. - (1) Părinții ai căror copii împlinesc vârsta de
6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2014 inclusiv pot
să-și înscrie copiii în învățământul primar în clasa pregătitoare, dacă
dezvoltarea lor psihosomatică este corespunzătoare.
(2) Înscrierea copiilor menționați la alin. (1) în clasa
pregătitoare se face la solicitarea scrisă a părinților, dacă evaluarea
dezvoltării psihosomatice a acestora, făcută de specialiști, atestă pregătirea
copiilor pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. (3) Părinții copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2014 inclusiv, care nu optează pentru înscrierea copiilor lor în clasa pregătitoare în anul școlar 2014-2015, sau ai celor pentru care evaluarea menționatăla alin. (2) arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare își vor înscrie copiii la grădiniță, în grupa mare.
(4) În cazul în care există solicitări de înscriere în clasa pregătitoare a copiilor care împlinesc 6 ani după data de 31 decembrie 2014, inspectoratele școlare/unitățile de învățământ vor consilia părinții privind nevoia de a lua decizii în interesul educațional al elevului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în situația în care evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare. În cazul în care rezultatul evaluării arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a clasei pregătitoare, copiii vor fi înscriși în grupa mare din învățământul preșcolar. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.
Art. 7. - (1) Evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor,
menționată la art. 6 alin. (2), se efectuează sub coordonarea
Centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului
București de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE/CMBRAE), în
perioada prevăzută de calendarul înscrierii în clasa pregătitoare.
(2) În evaluarea dezvoltării psihosomatice a copiilor va fi
implicat personalul de specialitate al CJRAE/CMBRAE, personal de specialitate
din alte instituții/unități, precum și medici școlari sau medici de familie,
acolo unde este necesar.
(3) Comisia județeană/a municipiului București de înscriere a
copiilor în învățământul primar, denumităîn continuare comisia județeană/a
municipiului București, poate decide organizarea evaluării
dezvoltării psihosomatice a copiilor atât la sediul CJRAE/CMBRAE, cât și
în diferite zone ale județului/municipiului București, cu prioritate în
grădinițe, pentru a facilita accesul părinților și al copiilor la această
evaluare.
pe site-ul ISJ/ISMB. Activitatea de evaluare a dezvoltării psihosomatice va fi planificatăîn intervalul orar 10,00-18,00, astfel încât programul de desfășurare săsprijine accesul părinților la serviciile de evaluare.
(6) La încheierea evaluării dezvoltării psihosomatice a fiecărui copil, rezultatul evaluării este comunicat, în scris, părintelui care a solicitat evaluarea. Rezultatul evaluării nu poate fi contestat.
(7) Rezultatul evaluărilor dezvoltării psihosomatice a copiilor din județ/municipiul București este înscris într-un proces-verbal, semnat de specialiștii care au efectuat evaluarea. CJRAE/CMBRAE transmite procesul-verbal comisiei județene/a municipiului București, care asigură păstrarea sa la dosarul comisiei.
Art. 8. - În clasa pregătitoare dinînvățământul special
sunt înscriși copii cu cerințe educaționale speciale, care
împlinesc vârsta de 8 ani până la data începerii anului școlar. La solicitarea
scrisă a părinților, pot fi înscriși în clasa pregătitoare și copii cu cerințe
educaționale speciale cu vârste cuprinse între 6 și 8 ani la data începerii
anului școlar.
Cap. III
Alegerea unității de învățământ la care va fi înscris copilul
Art. 9. - (1) Toți copiii ai căror părinți solicită înscrierea în clasa
pregătitoare la școala de circumscripție vor fi înmatriculați la
unitatea de învățământ solicitată.
(2) Pe locurile libere, se înscriu și, ulterior, se
înmatriculează copiii care provin din alte circumscripții școlare, inclusiv din
alte localități, în conformitate cu solicitările părinților și cu prevederile
prezentei metodologii. (3) În sensul prezentei metodologii, numărul locurilor libere la clasa pregătitoare este stabilit ca diferență între numărul de locuri alocate pentru clasa pregătitoareși numărul de copii din circumscripție care trebuie înscriși la acel nivel de clasă. De exemplu, dacă în circumscripția școlară a unei unități de învățământ există 40 de copii care trebuie înscriși la clasa pregătitoare, iar școala a primit prin planul de școlarizare 50 de locuri la clasa pregătitoare, numărul de locuri libere este de 10 (50-40).
Art. 10. - (1) În situația în care într-o
unitate de învățământ numărul cererilor de înscriere primite de
la părinți al căror domiciliu se află în afara circumscripțieișcolare este mai mare
decât numărul de locuri libere definit conform art. 9, vor fi aplicate criterii
de departajare generale și specifice, stabilite în conformitate cu prevederile
prezentei metodologii.
(2) Criteriile generale de departajare care se
aplică în situația prevăzută la alin. (1) sunt următoarele:
a) existența unui certificat medical de
încadrare în grad de handicap a copilului;
b) existența
unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului
care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se
asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;
c) existența unui document care dovedește că este
orfan de un singur părinte;
d) existența unui frate/a unei surori
înmatriculat/înmatriculate în unitatea de învățământ respectivă.
(3) În cazul în care numărul cererilor de înscriere
primite de la părinți din afara circumscripțieișcolare este mai mare decât
numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea
descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de
către fiecare copil: se repartizează la început copiii care
îndeplinesc 3 dintre criteriile menționate la alin. (2),
apoi copiii care îndeplinesc douădintre criterii și, în final, copiii care
îndeplinesc doar unul dintre criteriile menționate la alin. (2). La stabilirea
numărului maxim de criterii generale de departajare pe care le poate îndeplini
un copil s-a ținut seama de faptul că un copil poate îndeplini cel mult 3
criterii generale, întrucât criteriul menționat la alin.(2), lit.b) nu poate fi
îndeplinit simultan cu criteriul menționat la alin.(2), lit.c). (4) În caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care îndeplinesc același număr de criterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este cea menționată la alin. (2).
(5) Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ și se aplică în situația prevăzută la alin. (1), după aplicarea criteriilor generale menționate la alin. (2). Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de învățământ va indica documentele doveditoare pe care părintele trebuie să le depună în momentul completării/validării cererii-tip de înscriere.
(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), referitoare la ordinea de aplicare a criteriilor generale, respectiv a criteriilor specifice de departajare, în cazul în care unitățile de învățământ cu predare în limba unei minorități naționale au stabilit printre criteriile specifice de departajare criteriul de cunoaștere a limbii de predare, acesta poate fi aplicat înaintea criteriilor generale de departajare.
în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare,
republicată, cu modificările și completările ulterioare, și trebuie să țină
cont de faptul că toți copiii au drepturi egale de acces la educație,
indiferent de condiția socială și materială, de sex, rasă, naționalitate,
confesiune.
(8) Criteriile specifice menționate la alin. (5) nu pot
include existența unor liste de preînscrieri, organizate în afara calendarului
înscrierii, sau orice alte proceduri care nu respectă spiritul și litera
prezentei metodologii.
Art. 11. - (1) Criteriile specifice de departajare menționate la
art. 10 alin. (5) sunt elaborate în urma consultării cadrelor didactice
și a partenerilor sociali – sindicate, consiliu reprezentativ al părinților.
(2) Criteriile specifice de departajare menționate la art.10
alin. (5) sunt aprobate de consiliul de administrație al unității de
învățământ, după acordarea avizului de legalitate de către consilierul juridic.
(3) Criteriile specifice de departajare aprobate se anunță public, la data menționată în calendarul înscrierii, prin afișare la sediul unității de învățământ.
(4) După aceastădată, modificarea criteriilor specifice de departajare ori adăugarea altor criterii sunt interzise.
Cap. IV
Informarea publicului privind procedura de înscriere
Art. 12. - (1) Comisiile/Comisia județene/a municipiului București
asigură instituirea și funcționarea unui telverde, la care părinții și
alte persoane interesate pot obține, gratuit, informații referitoare la
înscrierea copiilor în învățământul primar.
(2) Numărul telverde menționat la alin. (1) este 0 800 816
xyz, unde xyz este indicativul județului. De exemplu, pentru Arad indicativul
este 257, pentru Brăila indicativul este 239, pentru București indicativul este
021.
(3) Comisiile județeneși a municipiului București au
obligația să asigure afișarea tuturor informațiilor referitoare la înscrierea
în învățământul primar, inclusiv circumscripțiile școlareși planul de
școlarizare, la fiecare unitate de învățământ din județ, precum și pe site-ul
ISJ/ISMB. (4) Toate unitățile de învățământ în care se va desfășura activitatea clasei pregătitoare în anul școlar 2014-2015, vor organiza o „Zi a porților deschise”, în perioada prevăzută de calendarul înscrierii, zi în care părinții, copiii și alte persoane interesate pot vizita spațiile dedicate activităților claselor pregătitoare și pot purta discuții cu personalul unității de învățământ implicat în această activitate. Pentru a facilita comunicarea dintre părinți și personalul didactic și informarea familiilor privind oferta educațională, la această activitate vor participa directorul/directorul adjunct al unității de învățământ, cadre didactice care predau la clasa pregătitoare, reprezentanți ai părinților elevilor care frecventează clasa pregătitoare în anul școlar 2013 – 2014, precum și alte persoane desemnate de conducerea unității de învățământ.
(5) Inspectoratele școlare județene și inspectoratul școlar al municipiului București vor posta pe site-ul instituției, pe prima pagină, la rubrica „Înscrierea în învățământul primar 2014”, următoarele date:
a) informații cu privire la circumscripțiile școlare, pentru
fiecare unitate de
învățământ:
denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele arondate
unitații de învățământ, numărul de clase pregătitoare
alocate, adresa site-ului unității de învățământ (pentru unitățile care au
site), în format standard;
b) informații cu privire la telverde instituit la nivelul
inspectoratului școlar: numărul de telefon telverde, data de la care acesta va
fi funcțional, programul de funcționare etc.;
c) Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul
primar pentru anul școlar 2014-2015 și calendarul înscrierii.
(6) Comisiile/Comisia județene/a municipiului București
coordonează organizarea ședințelor de informare și consiliere a părinților
copiilor înscriși la grădiniță și care urmează să înceapă învățământul primar
în anul școlar 2014 -2015.
(7) Toate unitățile de învățământ au obligația de a oferi
informații referitoare la procedura de înscriere a copiilor în învățământul
primar. Părinții se pot adresa celei mai apropiate unități de învățământ, care
îi va îndruma în privința pașilor pe care trebuie să îi parcurgă, în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii. (8) Fiecare unitate de învățământ va încărca pe site-ul propriu, pe lângă denumirea și adresa unității de învățământ, străzile/adresele arondate unității de învățământ, numărul de clase pregătitoare alocate și alte informații care să permită părinților săcunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi: posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala, posibilitatea organizării programului „Școala după școală”, fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare. Pentru asigurarea protecției datelor personale, în fotografiile care vor fi postate pe site nu trebuie săapară persoane (copii sau cadre didactice).
(9) În situația în care unitățile de învățământ nu au site propriu, informațiile menționate la alin. (8) vor fi încărcate pe site-ul inspectoratului școlar.
(10) Comisiile județeneși comisia municipiului București iau toate măsurile pentru comunicarea, către mijloacele de comunicare în masă, a informațiilor legate de înscrierea în învățământul primar, inclusiv posibilitatea de informare la telverde și numărul acestuia.
Cap. V Procedura
de înscriere în clasa pregătitoare
Art. 13. - (1) Cererea-tip de înscriereîn clasa
pregătitoare se poate completa online sau la secretariatul unității de
învățământ la care părintele dorește înscrierea copilului.
(2) Completarea cererii-tip de înscriere se face în perioada
prevăzută de calendarul înscrierii, prin introducerea în aplicația informatică
a datelor furnizate de părinte.
(3) Validarea cererii-tip de înscriere este obligatorie și se
face la unitatea de învățământ la care părintele dorește înscrierea, în
prezența părintelui și a cel puțin unui membru din comisia de înscriere,
conform programării realizate de către
unitatea de învățământ, zilnic, în intervalul orar
8,00-20,00 (luni-vineri), respectiv 8,00-13,00 (sâmbăta).
(4) Validarea cererii-tip de înscriere constă în compararea
datelor introduse în aplicația informatică cu documentele depuse de către
părinte, tipărirea, verificarea și semnarea de către părinte a fișei tipărite.
(5) În perioada prevăzută de calendarul înscrierii,
conducerile unităților de învățământ vor asigura prezența unui număr suficient
de persoane din comisia de
înscriere și vor stabili programul de lucru al comisiei
în ture, atât în program de dimineață,cât și de după amiază, în intervalul orar
8,00-20,00 (luni-vineri), respectiv 8,00-13,00 (sâmbăta), pentru a sprijini
participarea părinților la procedurile de completare/validare a cererilor-tip
de înscriere.
(6) Conducerile unităților de învățământ și inspectoratele
școlare se vor asigura că programul de completare/validare a cererilor-tip de
înscriere în învățământul primar este adaptat solicitărilor părinților, permite
procesarea tuturor solicitărilor și asigură fluența procedurilor, evitând
aglomerația.
(7) În vederea asigurării fluenței procedurilor și a evitării
aglomerației, unitățile de învățământ vor asigura inclusiv posibilitatea de
programare telefonică a părinților pentru completarea și/sau validarea
cererilor-tip de înscriere. Numărul de telefon la care părinții pot apela este
afișat la avizierul unității de învățământ, pe site-ul acesteia, dacă există,
și pe site-ul inspectoratului școlar.
(8) Unitățile de învățământ vor informa părinții că ordinea
în care se programează telefonic pentru completarea și/sau validarea
cererilor-tip de înscriere sau în care se prezintă pentru completarea și/sau
validarea cererilor-tip de înscriere nu presupune crearea unei liste de
preînscriere și /sau acordarea unei priorități la înscriere. Informația va fi
afișată la secretariatul unității de învățământ, la avizierul acesteia și pe
site-ul școlii, dacă acesta există, și va fi comunicată direct părinților la
momentul programării telefonice sau al prezentării pentru completarea/validarea
cererii-tip de înscriere.
Art. 14. - (1) În situația în care cererea-tip de
înscriere se completează la sediul unității de învățământ la
care se dorește înmatricularea copilului, completarea datelor în aplicația
informatică se face în prezența părintelui, de către un membru al comisiei de
înscriere din școală. În acest caz, imediat după completarea cererii-tip de
înscriere, se realizează validarea acesteia. Comisiile de înscriere din fiecare
unitate de învățământ vor asigura imprimarea unui număr de cereri-tip de
înscriere, care să fie completate de mână de părinți, în situația în care
completarea cererilor-tip de înscriere nu se poate face direct în aplicația
informatică, din motive obiective, cum ar fi întreruperea alimentării cu
energie electrică, imposibilitatea temporară a conectării la internet etc. În
aceste cazuri, comisiile vor informa părinții care se prezintă pentru înscriere despre situația apărută și vor solicita
acestora să completeze manual cererea-tip de înscriere și să o semneze.
Părinții vor fi informați că, după remedierea situației speciale, vor fi
invitați din nou la unitatea de învățământ pentru a verifica datele introduse în aplicația informatică, pe baza
cererii scrise depuse anterior, prin semnarea exemplarului de cerere-tip
tipărit din calculator.
(2) Părintele depune, în momentul completării cererii – tip
de înscriere la unitatea de învățământ, sau, după caz, în momentul validării
acesteia, o fotocopie a actului de identitate propriu și o fotocopie a
certificatului de naștere al copilului. Copiile vor fi certificate conform cu
originalul de către secretariatul unității de învățământ, pe baza documentelor
originale.
(3) În cazul în care cererea-tip de înscriere este completată
pentru un copil care împlinește vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31
decembrie 2014 inclusiv, alături de documentele menționate la alin. (2)
părintele depune și o copie a documentului prin care CJRAE/CMBRAE comunică
rezultatul pozitiv al evaluării dezvoltării psihosomatice a copilului.
(4) În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de
învățământ decât școala de circumscripție, pe lângă documentele menționate la
alin. (2) și, după caz, la alin. (3), părinții depun și documente care dovedesc
îndeplinirea criteriilor de departajare, stabilite în conformitate cu art. 10.
(5) În cazul în care solicită înscrierea la altă unitate de
învățământ decât școala de circumscripție, părintele va menționa, prin bifarea
acestei opțiuni în cererea-tip de înscriere, dacă este de acord cu înscrierea copilului
la școala de circumscripție, în situația în care acesta nu va fi admis la
școala solicitată, din lipsă de locuri libere.
Art. 15. - (1) În momentul prezentării la unitatea de învățământ
pentru completarea cererii-tip de înscriere, părinții vor fi informați
că aplicația informatică nu permite înscrierea copilului la mai multe unități
de învățământ.
(2) În cazul în care aplicația informatică semnalează că
pentru copilul respectiv a mai fost depusăo cerere de înscriere la altă unitate
de învățământ, înscrisă în baza de date, întrucât a fost validată, dosarul de
înscriere nu va mai fi acceptat și rămâne valabilă opțiunea deja asumată pentru
altă unitate de învățământ.
(3) În momentul prezentării la unitatea de învățământ pentru
completarea sau validarea cererii-tip de înscriere, părinții sunt informați cu
privire la prevederile prezentei metodologii, la modalitatea de definire a
numărului de locuri libere și la criteriile de departajare generale și
specifice care vor fi utilizate în cazul în care numărul de opțiuni pentru
respectiva unitate de învățământ este mai mare decât numărul de locuri libere.
Unitățile de învățământ pun la dispoziția părinților aceste informații și prin
afișare.
(4) Pentru validarea cererii-tip de înscriere, un membru al
comisiei de înscriere din unitatea de învățământ tipărește fișa completată în
aplicația informatică, în prezența părintelui.
(5) După tipărire, cererea-tip de înscriere este verificată
și semnată de părinte.
(6) În cazul existenței unei erori în transcrierea datelor,
părinții o semnalează pe loc, iar membrul comisiei de înscriere din unitatea de
învățământ procedează la corectarea greșelii în baza de date computerizată și
retipărește cererea-tip de înscriere corectatădin calculator, în vederea
semnării de către părinte.
Art. 16. - (1) După încheierea perioadei de completare și
validare a cererilor-tip de înscriere, cuprinderea copiilor în clasa
pregătitoare se face în două etape succesive, după cum urmează:
a) prima etapă, în care repartizarea copiilor se face pe
baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de
părinți, folosind aplicația informatică și pe baza deciziilor consiliilor de
administrație ale unităților de învățământ, luate în urma aplicării criteriilor
de departajare pentru copiii din alte circumscripții școlare.
b) a doua etapă, în care este asigurată înscrierea, pe
locurile libere, a copiilor care nu au participat la prima etapă sau nu au fost
distribuiți, din diferite motive.
(2) În situații excepționale, înainte de desfășurarea primei
etape de înscriere, consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare pot
ajusta planul de școlarizare pentru a asigura accesul la educație al tuturor
copiilor care trebuie să își facă debutul școlar în anul 2014-2015.
(3) ISJ/ISMB informează Direcția generală management, resurse
umane și rețea școlară națională și Direcția generală educație și
învățare pe tot parcursul vieții din Ministerul Educației Naționale (MEN)
despre aceste situații și despre deciziile luate pentru soluționarea lor, până
la data de 14 martie 2014, ora 23,00.
Cap. VI Prima
etapă de înscriere în clasa pregătitoare
Art. 17. - (1) În prima etapă,procesarea cererilor-tip de
înscriere se desfășoară la Comisia naționalăde înscriere a copiilor
în învățământul primar, denumită în continuare Comisia națională, cu
ajutorul aplicației informatice și la nivelul unităților de învățământ, pe baza
informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de
părinți.
(2) Procesarea cererilor-tip de înscriere se face în
ordine, respectând următoarele priorități:
a) în prima fazăsunt admiși la școala de circumscripție
copiii ai căror părinți au solicitat acest lucru în cererea-tip de înscriere. Repartizarea
acestora conform solicitării din cererea-tip de înscriere se realizează cu
ajutorul aplicației informatice;
b) în a doua fazăse procesează cererile părinților care solicită
înscrierea la o altă unitate de învățământ decât școala de circumscripție, pe
locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora se
realizează la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin
aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare, iar listele finale
sunt validate de către consiliul de administrație al unității de învățământ;
c) în a treia fazăsunt admiși la școala de circumscripție
copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ
decât școala de circumscripție, dar nu au fost înmatriculați, din lipsă de locuri.
Repartizarea acestora se realizează cu ajutorul aplicației informatice, dacă în
cererea-tip de înscriere a fost bifatăopțiunea de înscriere la școala de
circumscripție, în cazul neadmiterii la școala solicitată.
Art. 18. - (1) În prima fază, cu ajutorul aplicației
informatice, toți copiii ai căror părinți au solicitat înscrierea la
școala de circumscripție vor fi înmatriculați conform opțiunii.
(2) După încheierea primei faze, Comisia națională comunică
comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ locurile rămase libere,
stabilite în conformitate cu prevederile art. 9 alin. (3).
Art. 19. - (1) În a doua fază deînscriere, în
conformitate cu calendarul înscrierii și cu programul afișat, la
fiecare unitate de învățământ la care au rămas locuri libere, comisia de
înscriere din unitatea de învățământ analizează cererile-tip de înscriere și
documentele depuse de părinții copiilor care au domiciliul în afara
circumscripției școlare.
(2) În cazul în care numărul solicitărilor este mai mic sau
egal decât numărul locurilor libere, comisia de înscriere validează înscrierea
copiilor respectivi în unitatea de învățământ, fără nicio restricție.
(3) În cazul în care numărul solicitărilor este mai mare
decât numărul locurilor libere, comisia de înscriere din unitatea de învățământ
aplică criteriile de departajare generale și apoi, dacă este necesar, pe cele
specifice, în vederea stabilirii candidaților care vor fi admiși.
Art. 20. - (1) Până la data precizatăîn calendarul înscrierii,
comisia de înscriere din fiecare unitate de învățământ la care au
rămas locuri libere după prima fază proceseazăcererile părinților copiilor
proveniți din alte circumscripții școlare și stabilește lista copiilor care vor
fi înmatriculați la unitatea de învățământ, în clasa pregătitoare. Decizia se
ia în funcție de numărul de locuri libere, de numărul de cereri și pe baza
criteriilor de departajare.
(2) În conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din
Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, la solicitarea
unităților de învățământ, inspectoratele școlare pot aproba, în situații
excepționale, depășirea efectivelor maxime stabilite de lege pentru clasele
pregătitoare la care numărul solicitărilor de înscriere ale părinților
proveniți din alte circumscripții școlare este mare.
(3) Aplicarea criteriilor și stabilirea listei copiilor
declarați admiși în unitatea de învățământ respectivă, respectiv a listei
cererilor respinse, din lipsă de locuri, se face în plenul comisiei și se
consemnează într-un proces-verbal, care rămâne la dosarul comisiei.
(4) Rezultatele analizei și decizia comisiei de înscriere din
unitatea de învățământ sunt transmise comisiei județene/a municipiului
București și Comisiei naționale, până la data prevăzută de calendar.
Art. 21. - (1) În a treia fază a primei etape de înscriere,
cu ajutorul aplicației informatice, se procesează cererile părinților
care inițial au solicitat înscrierea la altă
unitate de învățământ decât școala de circumscripție, dar
nu au fost admiși, din lipsă de locuri și au optat, în cererea-tip de
înscriere, pentru întoarcerea la școala de circumscripție.
(2) Având în vedere că locurile copiilor menționați la alin.
(1) au fost rezervate la școala de circumscripție până la această fază, toți
copiii din circumscripția școlară ai căror părinți au optat în cererea-tip de
înscriere pentru întoarcerea la școala de circumscripție, în cazul în care nu
au fost admiși la școala solicitată inițial, vor fi înmatriculați la școala de
circumscripție.
Art. 22. - (1) La încheierea primei etape de înscriere,
aplicația informatică stabilește numărul de locuri disponibile de la
fiecare unitate de învățământ.
(2) La încheierea primei etape de înscriere se consideră
locuri disponibile, pe lângă locurile rămase neocupate după a doua fază de
repartizare, și locurile copiilor din circumscripția școlară respectivă care au
fost înmatriculați la o altă școală,în faza a doua de înscriere, sau care nu
s-au înscris în nicio unitate de învățământ în această etapă. De exemplu, dacă
la unitatea de învățământ menționată la art. 9 alin. (3) au rămas neocupate
după a doua fază de repartizare din cadrul primei etape de înscriere 5 din cele 10 locuri libere, iar din cei 40 de
copii din circumscripția școlară care trebuia înscriși în clasa pregătitoare 36
au fost înscriși, 34 la unitatea respectivă și 2 la alte unități de învățământ,
atunci la această unitate de învățământ există în total 11 locuri disponibile
pentru a doua etapă de înscriere. Cele 11 locuri se compun din cele 5 locuri
rămase libere, 4 locuri neocupate de copiii din circumscripție încă
nedistribuiți și din cele 2 locuri lăsate neocupate de copiii din
circumscripție care sunt înscriși la alte unități de învățământ.
Art. 23. - (1) Lista candidaților înmatriculați după prima
etapă se afișează la fiecare unitate de învățământ și pe site-ul
ISJ/ISMB, conform calendarului înscrierii.
(2) Locurile disponibile de la toate unitățile de învățământ
din județ/municipiul București, stabilite în conformitate cu prevederile art.
22 alin. (2), vor fi afișate la fiecare unitate de învățământ care școlarizează
clasa pregătitoare și pe site-ul ISJ/ISMB, pentru informarea părinților.
(3) Comisiile/Comisia județene/a municipiului București
afișează situația completării locurilor la fiecare unitate de învățământ,
numărul de locuri disponibile în sensul art. 22 și numărul copiilor neînscriși
după prima etapă.
(4) Informațiile menționate la alin. (3) se afișează pe
site-ul ISJ/ISMB, precum și la fiecare unitate de învățământ.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu