Cap. VII A doua
etapă de înscriere în clasa pregătitoare
Art. 24. - (1) Părinții copiilor care
nu au fost cuprinși într-o unitate de învățământ în prima etapă
de înscriere sau care nu au participat la aceasta etapă completează o nouă
cerere-tip de înscriere în cea de-a doua etapă, pentru locurile disponibile
(2)
Cererile-tip de
înscriere pot fi completate doar pentru unitățile de învățământ la care există
locuri disponibile, afișate conform prevederilor art. 23. Unitățile de învățământ
care nu mai au locuri disponibile nu pot primi cereri-tip de înscriere în
învățământul
primar în etapa a doua, iar opțiunile online pentru aceste unități de învățământ
vor fi respinse de aplicația informatică.
(3)
În cererea-tip
de înscriere pentru etapa a doua, părinții vor completa, în ordinea
descrescătoare a preferințelor, maximum trei opțiuni pentru unități de învățământ
la care mai există locuri disponibile.
Art. 25. -
(1) Părinții copiilor
menționați la art.
24 depun cererea-tip
de
înscriere în învățământul
primar online sau la secretariatul școlii aflate pe prima poziție din cele 3 opțiuni
exprimate pentru etapa a doua.
(2)
Completarea
cererii-tip de înscriere se face, în perioada prevăzută de calendarul
înscrierii pentru etapa a doua, prin introducerea în aplicația informatică a
datelor furnizate de părinte.
(3)
Validarea
cererii-tip de înscriere se face la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție
din cele 3 opțiuni exprimate pentru etapa a doua, în prezența părintelui și a
cel puțin unui membru din comisia de înscriere, după procedura menționată în
prezenta metodologie.
Art. 26. - (1) După încheierea perioadei de
completare și validare a cererilor-tip de înscriere depuse pentru a doua etapă
de înscriere, unitățile de învățământ analizează și soluționează cererile părinților,
aplicând o procedură specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza
criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor
disponibile.
(2)
Procedura
specifică menționată la alin. (1) este comunicată prin afișare la unitățile de
învățământ și pe site-ul inspectoratului, conform calendarului înscrierii.
(3)
Comisia județeană/a
municipiului București are obligația de a informa MEN cu privire la procedura
menționată la alin. (1).
Art. 27. - La încheierea operațiilor
menționate la art. 26, conform calendarului înscrierii, se afișează
lista candidaților înmatriculați la fiecare unitate de învățământ.
Art. 28. - (1) În situația în care mai
există copii care nu au fost încă înscriși la nicio
unitate de învățământ, inspectoratul școlar centralizează și soluționează
cererile părinților acestor copii.
(2)
Comisia județeană/a
municipiului București asigură cuprinderea în clasa pregătitoare a copiilor
care nu au fost încă înscriși la nicio unitate de învățământ, în conformitate
cu prevederile prezentei metodologii, în funcție de opțiunile părinților, de
numărul de locuri disponibile și de criteriile de departajare anunțate conform
prezentei metodologii.
(3)
Pentru
rezolvarea situațiilor menționate la alin. (1), comisia județeană/a
municipiului București utilizează locurile disponibile, stabilite conform art.
22.
(4)
Ocuparea
locurilor disponibile se face în ordinea stabilită prin aplicarea criteriilor
de departajare generale și specifice prevăzute în prezenta metodologie.
(5)
În situații
excepționale, comisia județeană/a municipiului București poate decide
repartizarea copiilor în clase, cu depășirea numărului maxim de elevi prevăzut
de lege, în conformitate cu prevederile art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011,
cu modificările și completările ulterioare.
(6)
Comisia județeană/a
municipiului București asigură informarea publicului interesat referitor la
procedurile ce trebuie aplicate și la calendarul depunerii și soluționării
cererilor de înscriere ale părinților menționați la alin. (1).
Art. 29. – Comisiile/Comisia județene/a
municipiului București rezolvă, în a doua etapă de înscriere,
orice altă situație referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în
vedere, cu prioritate, interesul educațional al copilului.
Cap. VIII
Asigurarea dreptului la educație al tuturor copiilor care trebuie să își facă
debutul școlar în anul 2014-2015
Art. 30. - (1) După încheierea celei de-a doua
etape, comisiile/comisia județene/a municipiului București analizează
rezultatele cuprinderii copiilor în clasa pregătitoare, le compară cu
rezultatele recensământului și se asigură că toți copiii recenzați sunt
înmatriculați la o unitate de învățământ.
(2)
Dacă analiza menționată
la alin. (1) demonstrează că există copii recenzați neînscriși în nicio unitate
de învățământ, ISJ/ISMB și unitățile de învățământ, împreună cu autoritățile
administrației publice locale, fac demersurile legale pentru asigurarea
dreptului la educație al copiilor care trebuie să își facă debutul școlar în
anul școlar 2014-2015.
Art. 31. - (1) Copiii care trebuie să își facă
debutul școlar în anul 2014-2015, dar care nu au fost
înmatriculați sau nu au participat la etapele anterioare de înscriere vor fi
distribuiți de comisia județeană/a municipiului București, cu respectarea
interesului educațional al copilului, a prevederilor prezentei metodologii și ținând
cont de solicitările părinților.
(2)
Distribuirea
acestora se face la școala de circumscripție sau la altă unitate de învățământ
pentru care optează părintele, pe locurile disponibile.
(3)
În cazul în care
pentru o unitate de învățământ există mai multe cereri decât locuri libere,
departajarea se face în funcție de criteriile menționate la art. 10, conform
prevederilor prezentei metodologii.
(4)
CJRAE/CMBRAE vor
continua să asigure, la solicitarea părinților, serviciile de evaluare a
dezvoltării psihosomatice a copiilor, inclusiv după încheierea perioadei de
evaluare prevăzute în calendarul înscrierii.
Art. 32. - Înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare, în unitățile cu predare în limba unei
minorități naționale, se face în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii și cu calendarul aprobat.
Art. 33. - (1) La stabilirea planurilor de școlarizare,
ISJ și ISMB vor lua toate măsurile pentru a asigura dreptul la educație
în limba maternă al tuturor copiilor, alocând unităților de învățământ/secțiilor
cu predare în limba respectivă un număr de clase suficient pentru a permite
cuprinderea tuturor copiilor care doresc să studieze în limba maternă
respectivă.
(2)
Prevederile
alin. (1) se aplică pentru asigurarea dreptului copiilor aparținând minorităților
naționale de a studia în limba maternă, respectiv dreptul de a studia limba
maternă, conform legii.
(3)
Prevederile
alin. (1) se aplică, în egală măsură, pentru asigurarea dreptului copiilor de a
studia în limba română, în zonele în care majoritatea unităților de învățământ
sunt cu predare în altă limbă.
Art. 34. - (1) În localitățile în
care majoritatea unităților de învățământ sunt cu predare în
limba română și există unități de învățământ/secții cu predare în limba unei
minorități naționale, comisiile județene și a municipiului București vor lua
toate măsurile pentru a asigura accesul oricărui copil din localitate la
studiul în limba maternă, prin stabilirea de circumscripții școlare specifice
pentru copiii care au ca limbă maternă limba respectivă.
(2)
Dacă în localitățile
menționate la alin. (1) există un număr mic de unități de
învățământ cu
predare în limba unei minorități, atunci inspectoratele școlare respective pot
decide să nu aloce circumscripții școlare pentru aceste unități de
învățământ. În
acest caz, părinții copiilor care au ca limbă maternă limba minorității
respective pot solicita înscrierea la oricare dintre unitățile de învățământ cu
predare în limba respectivă.
(3)
Pentru unitățile
de învățământ cu predare în limba unei minorități naționale din localitățile
menționate la alin. (2), înscrierea copiilor aparținând minorității naționale
respective se face în prima etapă de înscriere, aplicând criteriile generale și
criteriile specifice de departajare elaborate de fiecare unitate de învățământ,
conform prevederilor art. 10.
(4)
Prevederile alin.
(1), (2) și
(3) se aplică
în mod similar
pentru unitățile de
învățământ cu
predare în limba română din localitățile în care majoritatea unităților de învățământ
sunt cu predare într-o limbă a minorităților naționale.
Art. 35. - (1) În localitățile în
care funcționează unități de învățământ teologic/ confesional
care școlarizează nivelul de învățământ primar, inspectoratele școlare decid
dacă acestor unități li se alocă sau nu circumscripție școlară.
(2)
În cazul în care
unităților de învățământ menționate la alin. (1) li se alocă circumscripție școlară,
procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la cap. V, VI și
VII.
(3)
În cazul în care
unităților de învățământ menționate la alin. (1) nu li se alocă circumscripție școlară,
procedura de înscriere în clasa pregătitoare este cea prevăzută la cap. X
pentru unitățile de învățământ particular.
Cap. IX
Înscrierea în învățământul special
Art. 36. - (1) Copiii cu cerințe educaționale
speciale pot fi înscriși în școlile de masă, în
conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2)
În situațiile în
care orientarea școlară impune înscrierea în învățământul special, părinții se
adresează școlii de circumscripție sau CJRAE/CMBRAE, de la care vor primi
informațiile necesare pentru înscrierea în învățământul special.
Art. 37. - (1) Înscrierea copiilor cu
cerințe educaționale speciale în învățământul special se face
direct la școala specială, cu documentele prevăzute de prezenta metodologie, la
care se adaugă documentul care atestă orientarea către școala specială.
(2)
Comisiile de
înscriere din unitățile de învățământ special completează cererile-tip de
înscriere direct în aplicația informatică.
(3)
După completare,
cererea-tip de înscriere este tipărită, verificată și semnată de părinte.
(4)
Toți copiii care
au orientarea școlară pentru învățământul special vor fi înmatriculați conform
solicitării.
Cap. X
Înscrierea în învățământul particular
Art. 38. - (1) ISJ și ISMB solicită unităților
de învățământ particular autorizate sau acreditate date
referitoare la oferta de locuri pentru clasa pregătitoare.
(2)
Pentru a asigura
cuprinderea tuturor copiilor care își fac debutul școlar în anul școlar
2014-2015 într-o unitate de învățământ, la solicitarea unităților de învățământ
particular autorizate sau acreditate, ISJ și ISMB includ oferta unităților de
învățământ particular în aplicația informatică utilizată pentru înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare și o comunică școlilor din învățământul de stat.
(3)
Fiecare unitate
de învățământ are obligația de a oferi, la solicitarea părinților, inclusiv
informații referitoare la unitățile de învățământ particular autorizate sau
acreditate care au în ofertă clase pregătitoare.
(4)
Școlile din învățământul
de stat vor oferi părinților informații doar despre acele unități de învățământ
particular care au transmis informațiile necesare către ISJ/ISMB.
Art. 39. - (1) Înscrierea copiilor în
unitățile de învățământ particular care au solicitat includerea ofertei
lor de școlarizare în aplicația informatică utilizată pentru înscrierea
copiilor în clasa pregătitoare se face prin completarea și validarea
cererii-tip de înscriere și respectarea procedurilor prevăzute în prezenta
metodologie.
(2)
Înscrierea
copiilor în unitățile de învățământ particular prevăzute la alin. (1) se face
în prima etapă de înscriere.
(3)
În cazul în
care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învățământ
particular solicitată de părinte, acesta poate fi înscris la școala de
circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de întoarcere la școala de
circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art. 40. - (1) În cazul în care
părintele dorește înscrierea la o unitate de
învățământ
particular care nu a dorit includerea ofertei sale de școlarizare în aplicația
informatică, înscrierea se face de către părinte direct la unitatea de învățământ,
conform procedurilor stabilite de aceasta.
(2)
La încheierea
tuturor etapelor de înscriere, unitățile de învățământ particular menționate la
alin. (1) transmit ISJ/ISMB informațiile referitoare la elevii înmatriculați
în clasa pregătitoare, respectiv în
clasa I.
Cap. XI Înscrierea
în unitățile de învățământ care au în ofertă clase organizate conform
reglementărilor specifice alternativelor educaționale
Art. 41. - (1) Înscrierea copiilor în
clasa pregătitoare la unitățile de învățământ care au în
ofertă clase organizate conform reglementărilor specifice alternativelor educaționale,
denumite în continuare unități de învățământ alternativ, se face de
către părinte, în conformitate cu propriile opțiuni, cu numărul de locuri
alocat claselor organizate conform principiilor specifice alternativei educaționale
și cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2)
Unitățile de
învățământ alternativ de stat vor fi incluse în aplicația informatică pentru
înscrierea în clasa pregătitoare.
(3)
Unitățile de
învățământ alternativ particular autorizate sau acreditate care doresc să fie
incluse în aplicația informatică pentru înscrierea în clasa pregătitoare vor
transmite inspectoratelor școlare toate informațiile necesare pentru a
participa la procedurile prevăzute de prezenta metodologie.
(4)
Unitățile de
învățământ alternativ de stat, precum și cele particulare autorizate sau
acreditate care doresc să fie incluse în aplicația informatică pentru
înscrierea în clasa pregătitoare vor stabili criteriile specifice de
departajare, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(5)
Fiecare unitate
de învățământ are obligația de a oferi, la solicitarea părinților, informații
referitoare la unitățile de învățământ alternativ autorizate sau acreditate din
județ/municipiul București care au în ofertă clase pregătitoare și care
îndeplinesc condițiile precizate la alin. (2) și (3).
Art. 42. - (1) În cazul unităților de
învățământ alternativ de stat care au constituită circumscripție școlară,
se vor parcurge etapele de înscriere prevăzute de prezenta metodologie.
(2)
În cazul unităților
de învățământ alternativ de stat care nu au constituită circumscripție școlară,
părinții se vor adresa pentru înscriere direct unității de
învățământ
dorite. Înscrierea copiilor în clasa pregătitoare la aceste unități de învățământ
se face în prima etapă de înscriere.
(3)
În cazul în
care, din diferite motive, copilul nu este înmatriculat la unitatea de învățământ
alternativ solicitată de părinte, acesta poate fi înscris la școala de
circumscripție, dacă părintele a bifat opțiunea de întoarcere la școala de
circumscripție prevăzută la art. 14 alin. (5) sau, în caz contrar, participă la
a doua etapă de înscriere.
Art.43. - Înscrierea la unitățile de
învățământ alternativ particulare se face în conformitate cu
prevederile prezentei metodologii, referitoare la înscrierea în învățământul
particular.
Art.44. - La încheierea tuturor
etapelor de înscriere, inspectoratele școlare vor colecta de la
unitățile de învățământ alternativ a căror ofertă nu a fost inclusă în aplicația
informatică situația înscrierilor în clasa pregătitoare, pentru fiecare
alternativă educațională.
Cap. XII
Înscrierea în clasa I a copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de
31 august 2014 inclusiv
Art. 45. - (1) Copiii care împlinesc vârsta
de 7 ani până la data de 31 august 2014 inclusiv, care nu au fost înscriși
în învățământul primar în anul școlar 2013-2014 și ai căror părinți solicită
înscrierea direct în clasa I, vor fi înmatriculați în clasele I deja existente,
pe locurile disponibile.
(2)
În sensul
prezentei metodologii, locurile disponibile la clasa I, pentru înscrierea
copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani până la data de 31 august 2014 inclusiv
și nu au fost înscriși în învățământul primar în anul școlar 2013-2014, ai
căror părinți solicită înscrierea direct în clasa I, se stabilesc după cum
urmează:
a) dacă numărul
de elevi existenți în clasa pregătitoare în anul școlar 2013-2014 este mai mare
sau egal cu 25, atunci nu există locuri disponibile în clasă;
b) dacă numărul
de elevi existenți în clasa pregătitoare în anul școlar 2013-2014 este mai mic
decât 25, atunci numărul de locuri disponibile se calculează ca diferența între
25 și numărul de elevi existenți în clasă în anul școlar 2013-2014.
(3)
În cazul în care
există solicitări de înscriere în clasa I a copiilor care nu au fost înscriși
în învățământul primar în anul școlar 2013-2014 și care împlinesc 7 ani în
perioada 1 septembrie - 31 decembrie 2014, inspectoratele școlare/unitățile de
învățământ vor consilia părinții privind nevoia de a lua decizii în interesul
educațional al
elevului și îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluționată decât în
situația în care evaluarea dezvoltării psihosomatice atestă pregătirea copilului
pentru parcurgerea cu succes a clasei I. In cazul în care rezultatul evaluării
arată că dezvoltarea psihosomatică nu poate asigura parcurgerea cu succes a
clasei I, copiii vor fi înscriși în clasa pregătitoare. Rezultatul evaluării nu
poate fi contestat.
(4)
Evaluarea
dezvoltării psihosomatice menționate la alin. (3) se organizează și se desfășoară
în conformitate cu prevederile art. 7.
(5)
Înscrierea în
clasa I a copiilor care îndeplinesc condițiile menționate la alin. (1) și
(3)
se face în
perioada prevăzută în calendarul înscrierii pentru această categorie de copii.
(6)
Depunerea
solicitărilor de înscriere în clasa I a copiilor menționați la alin. (1) și (3)
se face direct la unitatea de învățământ, neexistând posibilitatea completării online.
Art. 46. - (1) Copiii care îndeplinesc
condițiile menționate la art. 45, ai căror părinți solicită înscrierea
în clasa I la școala de circumscripție, vor fi înscriși la unitatea de învățământ
solicitată, în urma unei solicitări scrise depuse de părinte la unitatea de
învățământ în perioada prevăzută în calendarul înscrierii pentru această
categorie de copii.
(2)
Înscrierea în
clasa I a copiilor care îndeplinesc condițiile menționate la art. 45, ai căror
părinți solicită înscrierea în altă școală decât școala de circumscripție, se
face conform unei proceduri specifice elaborate de inspectoratul școlar, pe
baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare menționate la
art.10, în limita locurilor disponibile, în perioada prevăzută în calendarul
înscrierii pentru această categorie de copii.
Art. 47. - (1) În situații excepționale,
în funcție de numărul solicitărilor pentru înscrierea direct în
clasa I a copiilor care îndeplinesc condițiile menționate la art. 45, consiliul
de administrație al inspectoratului școlar poate aproba depășirea efectivului
maxim de 25 de elevi la clasă, pentru a asigura cuprinderea în clasa I a
tuturor copiilor.
(2)
În situații
excepționale, inspectoratele școlare pot solicita MEN înființarea unor noi
clase I, în cazul în care numărul solicitărilor depuse de părinții copiilor
care îndeplinesc condițiile menționate la alin. (1) justifică acest lucru sau
în cazul în care unitatea de învățământ nu a avut clasă pregătitoare în anul școlar
2013-2014. Înființarea acestor clase se va face doar dacă în acele unități de
învățământ există săli de clasă disponibile, în care procesul de învățământ
poate fi organizat în mod corespunzător.
(3)
În situația în
care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa I a
tuturor copiilor din circumscripția școlară menționați la art. 45,
inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare
astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în
clasa I.
Art. 48. - Informațiile cu privire la
locurile disponibile la clasa I, pentru înscrierea copiilor care
îndeplinesc condițiile menționate la art. 45, ai căror părinți
solicită
înscrierea direct în clasa I, sunt puse la dispoziția părinților de către unitățile
de învățământ prin afișare la sediul unității de învățământ și pe site-ul
acesteia, în cazul în care unitatea are site propriu. Informațiile sunt puse la
dispoziția părinților și prin publicarea pe site-ul inspectoratului școlar.
Cap. XIII
Coordonarea procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar
Art. 49. - (1) Coordonarea, la nivel național,
a procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar este
asigurată de Comisia națională.
(2) Comisia națională
se compune din:
a)
președinte –
secretar de stat din MEN;
b)
vicepreședinți –
personal cu funcții de conducere din MEN;
c)
1-3 secretari –
inspectori de specialitate din MEN;
d)
4-5 membri -
directori și inspectori de specialitate din MEN.
(3) Componența nominală a comisiei naționale
se stabilește prin ordin al ministrului educației naționale.
Art. 50. - Atribuțiile Comisiei naționale sunt următoarele:
a)
stabilește
modelul cererii-tip de înscriere și îl transmite comisiilor județene/a
municipiului București;
b)
asigură aplicația
informatică pentru înscrierea copiilor în învățământul primar;
c)
instruiește președinții
comisiilor județene/a municipiului București;
d)
elaborează și
transmite ISJ/ISMB instrucțiuni referitoare la înscrierea copiilor în
învățământul
primar;
e) asigură
transmiterea informațiilor referitoare la înscrierea copiilor în învățământul
primar, pentru anul școlar 2014-2015, către mijloacele de comunicare în masă,
pentru a asigura transparența și informarea părinților și a publicului
interesat;
f)
controlează și
îndrumă acțiunile legate de înscrierea copiilor în învățământul primar în județele
țării, urmărind respectarea prevederilor prezentei metodologii;
g)
procesează
cererile – tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și realizează
repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți au
solicitat acest lucru în cererea – tip. Transmite inspectoratelor școlare și
unităților de învățământ lista candidaților admiși și a numărului de locuri
disponibile, după repartizarea acestor candidați;
h)
poate numi
delegați ai Comisiei naționale, care să controleze și să îndrume activitatea
comisiilor județene/a municipiului București și a comisiilor de înscriere din
unitățile de învățământ;
i)
analizează desfășurarea
procesului de înscriere a copiilor în învățământul primar la nivel național, pe
baza rapoartelor elaborate de comisiile județene/a municipiului București de
înscriere, și prezintă concluziile acestei analize conducerii MEN;
j)
propune
ministrului educației naționale modificări ale metodologiei de înscriere a
copiilor în învățământul primar.
Art. 51. -
(1) Coordonarea la
nivel județean/al municipiului
București a
procesului de înscriere a copiilor în
învățământul primar este asigurată de comisia județeană/a municipiului București.
(2)
Comisiile/Comisia
județene/a municipiului București organizează comisii de înscriere în unitățile
de învățământ.
Art. 52. - (1) Comisia județeană/a
municipiului București este numită prin decizie a inspectorului școlar
general și este compusă din:
a) președinte -
inspectorul școlar general sau un inspector școlar general adjunct; b)
secretari - 1 – 3 inspectori școlari;
c) membri - 1 -
5 inspectori școlari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretari.
(2)
În situații bine
justificate, numărul de secretari și de membri ai Comisiei județene
și ai Comisiei
municipiului București poate fi suplimentat, prin decizie a inspectorului școlar
general. Decizia se comunică Comisiei naționale.
(3)
Inspectorii școlari
pentru învățământ primar și pentru învățământul preșcolar, informaticianul
inspectoratului și, după caz, inspectorul de limba și literatura
maternă/inspectorul pentru minorități fac parte din comisia menționată la alin.
(1).
(4)
Comisiile județene
și comisia municipiului București au următoarele atribuții:
a)
organizează,
monitorizează și răspund de modul de desfășurare a acțiunilor de înscriere a
copiilor în învățământul primar, în județul respectiv/municipiul București, în
conformitate cu prevederile legale și ale prezentei metodologii;
b)
răspund de
transmiterea prezentei metodologii și a tuturor reglementărilor privitoare la
înscrierea copiilor în clasa pregătitoare și în clasa I în unitățile de învățământ
care școlarizează nivelul de învățământ preșcolar și primar;
c)
răspund de
asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a părinților și a
publicului larg cu privire la acțiunile de înscriere a copiilor în învățământul
primar;
d)
elaborează,
împreună cu directorii unităților de învățământ, un plan de măsuri pentru
pregătirea și organizarea înscrierii copiilor în învățământul primar; acest
plan cuprinde, în mod obligatoriu, planificarea perioadei acțiunilor de
consiliere și de orientare a părinților copiilor înscriși la grădiniță în grupa
mare;
e)
stabilesc planul
de școlarizare, în funcție de rezultatele recensământului copiilor care au
împlinit vârsta pentru debutul școlar și de capacitatea de cuprindere a școlilor,
precum și în funcție de numărul cererilor de înscriere depuse conform prevederilor
prezentei metodologii, și anunță unităților de învățământ numărul de locuri
alocate pentru clasa pregătitoare;
f)
introduc în
aplicația informatică numărul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de
învățământ, conform planului de școlarizare aprobat, respectiv conform datelor
furnizate de unitățile de învățământ particular;
g)
asigură crearea
unei baze de date la nivelul fiecărei unități de învățământ și la nivel județean,
care cuprinde datele personale ale copiilor ce urmează să fie cuprinși în clasa
pregătitoare, așa cum sunt acestea trecute în cererea-tip de înscriere și
coordonează completarea bazei de date;
h)
numesc, prin
decizie a inspectorului școlar general, în fiecare unitate de învățământ care
va avea clase pregătitoare o comisie de înscriere formată din directori,
profesori, operatori PC, secretari, care să asigure buna desfășurare a operațiunilor
legate de crearea bazei de date pentru repartizarea copiilor în clasa
pregătitoare;
i)
instruiesc
persoanele care fac parte din comisiile de înscriere din unitățile de învățământ;
j)
analizează, în
vederea acordării avizului de legalitate, criteriile specifice de departajare,
propuse de consiliile de administrație din unitățile de învățământ;
k)
transmit către
fiecare unitate de învățământ modelul electronic al cererii-tip de înscriere și
îndrumă operațiile de completare a acestora, de verificare a cererilor-tip
listate din calculator și de corectare a eventualelor erori;
l)
elaborează
procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în a
doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare, pe care o comunică unităților de
învățământ și o afișează pe site-ul inspectoratului; informează comisia națională
din cadrul MEN cu privire la această procedură;
m)
centralizează și
soluționează cererile părinților copiilor care nu au fost înscriși la vreo
unitate de învățământ, după finalizarea celei de-a doua etape de înscriere;
n)
elaborează
procedura specifică de repartizare a copiilor care nu au fost înscriși în
învățământul primar în anul școlar
2013-2014 și îndeplinesc condițiile de înscriere
în clasa I, ai
căror părinți optează pentru altă unitate de învățământ decât școala de
circumscripție, pe locurile disponibile, pe care o comunică unităților de învățământ
și o afișează pe site-ul inspectoratului; informează comisia națională din
cadrul MEN cu privire la această procedură;
o)
asigură, conform
prevederilor prezentei metodologii, instituirea și funcționarea unui telverde,
la care părinții și alte persoane interesate pot obține, gratuit, informații
referitoare la cuprinderea copiilor în învățământul primar;
p)
numesc
reprezentanți ai comisiei județene/a municipiului București care să țină
permanent legătura cu presa, pentru a oferi informații corecte și actualizate
despre înscrierea copiilor în învățământul primar, inclusiv posibilitatea de
informare la telverde și numărul acestuia;
q)
la sfârșitul
fiecărei etape de înscriere coordonează afișarea, în fiecare unitate de învățământ
și pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor înmatriculați și a locurilor rămase
disponibile;
r)
pot numi delegați
ai comisiei județene/a municipiului București care să controleze și să îndrume
activitatea comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ;
s)
controlează
respectarea prevederilor prezentei metodologii în toate unitățile de învățământ
din județ/Municipiul București și sancționează, în conformitate cu prevederile
legale, încălcarea legislației în vigoare de către membrii comisiilor de
înscriere;
ș) se asigură că
toți copiii care trebuie să își facă debutul școlar în anul școlar 2014 - 2015
sunt înscriși într-o unitate de învățământ în învățământul primar și fac
demersurile legale pentru a asigura participarea la educație a acestora;
t) elaborează și
transmit MEN raportul cu privire la modul de desfășurare a procesului de
înscriere a copiilor în învățământul primar, în termen de 10 zile de la
încheierea ultimei etape de înscriere, și propun eventuale modificări ale
prezentei metodologii.
(5) La ședințele
comisiei județene/a municipiului București participă persoana responsabilă cu
telverde, informând comisia referitor la toate aspectele semnalate pe această
cale.
Art. 53. - (1) Comisia de înscriere din unitatea de învățământ
este alcătuită din:
a)
președinte -
directorul sau directorul adjunct al unității de învățământ;
b)
secretar –
secretarul șef sau secretarul unității de învățământ;
c) membri – 1-7 cadre didactice,
informaticieni, secretari etc.
(2) Comisia de
înscriere din unitatea de învățământ are următoarele atribuții:
a)
asigură
informarea părinților referitor la prevederile legale, la procedurile și
calendarul înscrierii;
b)
asigură crearea
bazei de date privitoare la candidații pentru înscrierea în clasa pregătitoare;
în acest scop alocă un număr suficient de calculatoare pentru a asigura fluența
procesului de înscriere la clasa pregătitoare, precum și resursa umană necesară
și competentă pentru operarea pe calculator;
c)
verifică
documentele depuse la înscriere, în prezența părinților, completează în aplicația
informatică și/sau validează cererile-tip de înscriere, cuprinzând datele
personale și, după caz, informația necesară pentru asigurarea departajării
candidaților proveniți din alte circumscripții;
d)
răspunde de
transcrierea corectă a datelor în cererile-tip de înscriere și verifică,
împreună cu părinții, corectitudinea informațiilor introduse în aplicația
informatică; efectuează corectarea greșelilor sesizate;
e)
stabilește și
anunță din timp criteriile de departajare specifice unității de învățământ,
care se aplică în situația în care există mai multe cereri de la părinți din
afara circumscripției școlare decât locuri rămase libere după înscrierea
copiilor din circumscripția școlară;
f)
transmite, spre
analiză și în vederea acordării avizului de legalitate, comisiei județene/a
municipiului București criteriile specifice de departajare care se aplică în
cazul în care există mai multe solicitări de înscriere a copiilor din afara
circumscripției școlare decât locuri libere;
g)
procesează, pe
baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse de
părinți, cererile de înscriere ale părinților care au domiciliul în afara
circumscripției școlare și solicită înscrierea la respectiva unitate de învățământ
pe locurile rămase libere; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea
criteriilor generale și specifice de departajare, și propune consiliului de
administrație al unității de învățământ lista candidaților admiși, spre
validare;
h)
asigură marcarea
în aplicația informatică a cererilor – tip de înscriere depuse de părinții
copiilor care provin din altă circumscripție școlară, admiși în unitatea de
învățământ;
i)
asigură prezența
permanentă, pe perioada înscrierii, a unor membri ai comisiei de înscriere din
unitatea de învățământ, care să ofere informații și consiliere persoanelor care
se prezintă pentru completarea ori validarea cererilor-tip de înscriere sau
pentru a solicita informații referitoare la cuprinderea copiilor în învățământul
primar;
j)
afișează, în
termenul stabilit de prezenta metodologie, listele copiilor înmatriculați la
clasa pregătitoare;
k)
asigură
înscrierea copiilor care îndeplinesc condițiile de la art. 45, ai căror părinți
solicită înscrierea direct în clasa I, în conformitate cu prevederile prezentei
metodologii și ale procedurii specifice elaborate de comisia județeană/a
municipiului București, și completează în aplicația informatică datele
acestora;
l)
elaborează și
transmite ISJ/ISMB raportul cu privire la modul de desfășurare a procesului de
înscriere a copiilor în învățământul primar, în termen de 5 zile de la
încheierea ultimei etape de înscriere, și propune eventuale modificări ale
prezentei metodologii.
Cap. XIV Dispoziții
finale
Art. 54. - Prezentarea de înscrisuri
false la înscrierea în clasa pregătitoare sau în clasa I
se pedepsește conform legii și atrage pierderea locului obținut prin fraudă.
Art. 55. - Persoanele vinovate de transcrierea
eronată a datelor personale ale copiilor sau de nerespectarea
prevederilor prezentei metodologii vor fi sancționate disciplinar,
administrativ, civil sau penal, după caz.
Art. 56. - (1) Se interzice unităților de învățământ
de stat să instituie taxe sau să solicite părinților alte foloase
pentru a realiza înscrierea copiilor în clasa pregătitoare, respectiv în clasa
I.
(2)
Se interzice
colectarea sau favorizarea acțiunii de colectare a unor fonduri materiale sau
bănești de la părinții care solicită înscrierea în învățământul primar.
(3)
Personalul din
învățământ care, în procesul de înscriere a copiilor în clasa pregătitoare,
respectiv în clasa I, săvârșește fapte de natură penală sau care manifestă
Art. 57. - (1) Unitățile de învățământ
cu program integrat de artă și sportiv care, potrivit reglementărilor în
vigoare, pot organiza programul integrat începând cu învățământul primar pot școlariza
elevi în învățământul de artă și sportiv începând cu clasa I.
(2) Înscrierea
copiilor în clasa I cu program integrat de artă și sportiv se face în
conformitate cu prevederile legii și ale metodologiilor în vigoare.
Art. 58. – (1) Comisiile județene și
Comisia municipiului București monitorizează și controlează
activitatea comisiilor de înscriere din unitățile de învățământ, verificând
respectarea legalității, a transparenței și a prevederilor prezentei
metodologii, inclusiv documentele elaborate de comisiile de înscriere din unitățile
de învățământ sau documentele depuse pentru înscrierea copiilor în clasa
pregătitoare sau în clasa I, și iau măsurile care se impun pentru respectarea
legalității și asigurarea drepturilor egale pentru toți copiii.
(2) Comisiile
județene și Comisia municipiului București pot soluționa cererile de înscriere
în învățământul primar sau cererile de amânare a înscrierii în învățământul
primar a copiilor care nu se încadrează în tranșele de vârstă prevăzute de
prezenta metodologie, după ce părinții vor fi consiliați privind nevoia de a
lua decizii în interesul educațional al copilului și după ce îi vor informa că
solicitarea nu poate fi soluționată decât în situația în care evaluarea
dezvoltării psihosomatice, efectuată de CJRAE/CMBRAE, atestă pregătirea
copilului pentru parcurgerea cu succes a clasei/nivelului de învățământ pentru
care se solicită înscrierea.
Art. 59. Comisiile județene/comisia municipiului București, precum
și comisiile de înscriere din unitățile de învățământ pot solicita
autorităților în drept verificarea respectării prevederilor Ordonanței de urgență
nr. 97/2005, privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate
ale cetățenilor români, republicată cu modificările și completările ulterioare.
Art. 60. - Comisia națională verifică, direct sau prin
delegații săi, respectarea prezentei metodologii și ia măsurile care se
impun pentru respectarea acesteia.
Art. 61. - Comisia națională poate
solicita ministrului educației naționale, în situații
justificate, modificări ale calendarului înscrierii.
_______________________________________________________________________________________ 25
Înscrierea copiilor în învățământul primar pentru anul şcolar
2014 - 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu