duminică, 22 octombrie 2023

REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE AL ȘCOLII GIMNAZIALE NR. 27

CAPITOLUL II. PRINCIPII DE ORGANIZARE ȘI FINALITĂȚI ALE ÎNVĂȚĂMÂNTULUI

Art. 5. Principiile care stau la baza prezentului regulament sunt următoarele:

(1)     Principiul legalității - în baza căruia sunt respectate Constituția, legile și toate actele normative de către toate persoanele care își desfășoară activitatea în cadrul şcolii 27;

(2)     Principiul calității - în baza căruia activitățile de învățământ se raportează la standarde de referință și la bune practici naționale și internaționale;

(3)        Principiul eficienței - în baza căruia se urmărește obținerea de rezultate educaționale maxime, pringestionarea resurselor existente;

(4)    Principiul garantării identității culturale a tuturor cetățenilor,

(5)    Principiul asumării, promovării și păstrării identității naționale și a valorilor culturale ale poporului român;

(6)    Principiul centrării educației pe beneficiarii acesteia;

(7)    Principiul participării și responsabilității părinților;

(8)        Principiul promovării educației pentru sănătate, inclusiv prin educația fizică și prin practicarea activitățilorsportive;

(9)    Principiul respectării dreptului la opinie al elevului ca beneficiar direct al sistemului deînvățământ.

(10)     Principiul respectarea demnităţii persoanei, a principiilor morale şi etice.

(11)      Non-violența este un alt principiu important al școlii. Chiar dacă suntem diferiți, provenim din medii și culturi diferite, ne respectăm unii pe alții și dacă opiniile noastre diferă, găsim modalitați de comunicare, mediere și rezolvare, astfel încît să nu se ajungă la violență. Obiectivul pentru fiecare an școlar este să fim Școală cu toleranță zero la violență!

Art. 6. Viziunea școlii promovează un învățământ orientat pe valori, creativitate, capacități cognitive, capacități volitive și capacități acționale, cunoștințe, competențe.

(1)     Cultura organizațională este structurată în jurul unor valori: muncă, grijă, calitate, curaj, responsabilitate, eficiență, transparență, sprijinirea gândirii critice, respectarea demnității tuturor membrilor comunității școlare, deschiderea instituțională pentru schimbări constructive.

(2)     Școala Gimnazială nr.27 se așteaptă că toți membrii comunității sale să se trateze reciproc într-un mod civilizat și cu respect pentru diferențe. Instituția urmărește să ofere tuturor elevilor un mediu de învățare sigur, bazat pe valorile: respect, toleranță, grijă și curaj. Acest deziderat face parte integrantă din eforturile noastre de a oferi leadership, de a promova învățarea, de a oferi elevilor abilitățile, cunoștințele și strategiile necesare


dezvoltării personale și de a preveni și elimina toate formele de agresiune și alte comportamente dăunătoare și perturbatoare care pot împiedica procesul de învățare.

Art. 7. Educația și formarea profesională a copiilor, a tinerilor și a adulților au ca finalitate principală formarea competențelor, înțelese ca ansamblu multifuncțional și transferabil de cunoștințe,deprinderi/abilități și aptitudini, necesare pentru:

a)   împlinirea și dezvoltarea personală, prin realizarea propriilor obiective în viață, conform intereselor și aspirațiilor fiecăruia și dorinței de a învăța pe tot parcursul vieții;

b)   integrarea socială și participarea cetățenească activă în societate;

c)  ocuparea unui loc de muncă și participarea la funcționarea și dezvoltarea unei economii durabile;

d)   formarea unei concepții de viață, bazate pe valorile umaniste și științifice, pe cultura națională și universală și pe stimularea dialogului intercultural;

e)    educarea în spiritul demnității, toleranței și respectării drepturilor și libertăților fundamentale ale omului;

f)    cultivarea sensibilității față de problematica umană, față de valorile moral-civice și a respectului pentrunatură și mediul înconjurător natural, social și cultural.

 

CAPITOLUL III. ORGANIZAREA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT

Secțiunea 1. Organizarea programului școlar

Art. 8. (1) Anul școlar începe la 1 septembrie și se încheie la 31 august din anul calendaristic următor.

(2)      Structura anului școlar, respectiv perioadele de desfășurare a cursurilor, a vacanțelor și a sesiunilor de evaluări, examene și concursuri naționale se stabilesc prin ordin al ministrului educației.

(3)     În situații obiective, cum ar fi epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, cursurile școlare față în față pot fi suspendate pe o perioadă determinată, potrivit reglementărilor aplicabile.

(4)    Suspendarea cursurilor cu prezență fizică se poate face, după caz:

a)   la nivelul unor formațiuni de studiu — clase din cadrul unității de învățământ, precum și la nivelul unității de învățământ — la cererea directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității, cu informarea inspectorului școlar general/al municipiului București, respectiv cu aprobarea inspectorului școlar general și informarea Ministerului Educației;

b)     la nivelul grupurilor de unități de învățământ din același județ/municipiul București la cererea inspectorului școlar general, cu aprobarea ministerului;

c)     la nivel regional sau național, prin ordin al ministrului educației, ca urmare a hotărârii comitetului județean/al municipiului București pentru situații de urgență, respectiv Comitetului Național pentru Situații de Urgență (CJSU/CNSU), după caz.

(5)      Suspendarea cursurilor cu prezență fizică la nivel individual se realizează cu respectarea legislației și acordul consiliului de administrație.

(6)      Suspendarea cursurilor este urmată de măsuri privind parcurgerea integrală a programei școlare prin modalități alternative stabilite de consiliul de administrație al unității de învățământ.

(7)     În situații excepționale, ministrul educației poate emite instrucțiuni și cu alte măsuri specifice în vederea continuării procesului educațional.

(8)       Reluarea activităților didactice care presupun prezența fizică a elevilor în unitățile de învățământ preuniversitar se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

(9)       În situații excepționale, inclusiv pe perioada declarării stării de urgență/alertă, Ministerul Educației elaborează și aprobă, prin ordin al ministrului, metodologia-cadru de organizare și desfășurare a activităților prin intermediul tehnologiei și al internetului.

Art. 9. (1) Programul de funcţionare al instituţiei noastre de învăţământ este între orele 8,00 - 19.00; cursurile se desfăşoară în două schimburi de luni pânã vineri, după cum urmează:


·         pentru clasele de primar cursurile încep la ora 8.00 şi se termină la ora 11.45 sau 12.45 după orar.

·         pentru clasele gimnaziale cursurile se desfăşoară între 12-19, conform propriului orar.

(2)    Elevii se prezintã cu cel puţin 10 minute înainte de începerea programului; intrarea elevilor se face pe poarta elevilor, pe baza carnetului de elev.

(3)     Personalul didactic auxiliar, administrativ, personalul de îngrijire şi de pazã, lucrează conform unui program întocmit de comun acord cu şefii de compartimente şi avizat de conducerea şcolii.

-    Secretariat-Arhivă îşi desfăşoară „programul cu publicul şi cu elevii” zilnic, între orele 11.20-13.30, cu excepţia zilei de vineri;

-   Personalul de îngrijire lucrează între orele 6.30-14.30 (schimbul 1) şi 13.30-21.30 (schimbul 2);

-   Biblioteca funcţionează între orele 8.00-16.00;

-   Cabinetul medical: luni, miercuri, joi 7.00-16.00; marṭi 10.00-19.00, vineri 8.00-16.00.

-   Cabinetul dentar: luni, marți, miercuri: 7.00-14.45; joi 11.30 19.15 şi vineri: rotaṭie

În funcţie de nevoile şcolii, programul personalului de întreţinere şi de îngrijire poate fi modificat; se va stabili un program adecvat, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(4)     Ieşirea elevilor din şcoală este permisă numai după încheierea orelor de curs.

Art.10. Stuctura anului școlar

(1)   Anul școlar 2023—2024 începe la data de 1 septembrie 2023, se încheie la data de 31 august 2024 și are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului școlar 2023—2024 încep pe 11 septembrie 2023 și se încheie pe 21 iunie 2024.

(2)    Prin excepție de la prevederile alin. (1), se stabilesc următoarele: pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 14 iunie 2024;

Art. 11. Anul școlar 2023—2024 se structurează astfel:

cursuri - de luni, 11 septembrie 2023, până vineri, 27 octombrie 2023;

vacanță - de sâmbătă, 28 octombrie 2023, până duminică, 5 noiembrie 2023;

cursuri - de luni, 6 noiembrie 2023, până vineri, 22 decembrie 2023;

vacanță - de sâmbătă, 23 decembrie 2023, până duminică, 7 ianuarie 2024;

cursuri -de luni, 8 ianuarie 2024, până vineri, 16 februarie 2024;

vacanță - de sâmbătă, 17 februarie 2024, până duminică, 25 februarie 2024;

cursuri - de luni, 26 februarie 2024, până vineri, 26 aprilie 2024;

vacanță - de sâmbătă, 27 aprilie 2024, până marți, 7 mai 2024;

cursuri - de miercuri, 8 mai 2024, până vineri, 21 iunie 2024;

vacanță - de sâmbătă, 22 iunie 2024, până duminică, 8 septembrie 2024.

Art. 12. În ziua de 5 octombrie Ziua internațională a educației și în zilele nelucrătoare/de sărbătoare legală prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă aplicabil nu se organizează cursuri.

Art. 13. (1) Programul național „Școala altfel” se desfășoară în perioada 22-26 aprilie 2024 iar Programul

„Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 6-10 noiembrie 2023; cele două săptămâni vor avea program specific.

(2)   Tipurile de activități care se organizează în săptămânile menționate la alin. (1), modalitățile de organizare și responsabilitățile se stabilesc în cadrul Consiliului Profesoral, cu aprobarea Consiliului de Administrație al Şcolii Gimnaziale nr.27 şi se aduc la cunoștință părinților.

(3)    În perioada stabilita de ME se organizează etapele naționale ale olimpiadelor școlare pe discipline de învățământ și, după caz, ale concursurilor școlare.

(4)    Elevii au obligația de a participa la activitățile propuse de către școală, absențele fiind înregistrate în catalog.


Secțiunea 2. Stuctura și formațiunile de studiu

Art. 14. (1) Cursurile se organizează în Școala 27 pe următoarele niveluri:

a)   învățământul primar, care cuprinde clasa pregătitoare și clasele I-IV;

b)   învățământul gimnazial, care cuprinde clasele V-VIII;

(2) În anul școlar 2022-2023 Școala 27 funcționează cu 27 clase de învățămînt primar și 22 de gimnaziu.

Art. 15. (1) Formaţiunile de studiu cuprind clase şi se constituie, la propunerea directorului, prin hotărâre a consiliului de administraţie, conform prevederilor legale.

(2) În situaţii excepţionale, pe baza unei justificări corespunzătoare din partea consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ, unităţile de învăţământ pot organiza formaţiuni de studiu, peste efectivul maxim, în limita prevăzută de excepţia legală, cu aprobarea consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar. În vederea luării deciziei, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ are posibilitatea de a consulta şi consiliul clasei.

 

Secțiunea 3. Siguranţa şcolară şi climatul şcolar optim.

Drepturi, reguli, măsuri și sancțiuni pentru siguranţă și un climat școlar optim

Art. 16. Şcoala Gimnazială nr. 27, ca unitate de învățământ, funcţionează şi aplică în mod activ prevederile regulamentului de organizare și funcționare şi are dreptul să aplice sancţiuni în conformitate cu prevederile acestuia.

Art. 17. Reguli şcolare generale pentru siguranță și climat optim: (vezi detalierea lor la cap. ELEVII)

(1)    Atât personalul şcolii, cât şi elevii şi părinţii acestora, vor contribui la asigurarea unui climat şcolar de ordine, de confort şi siguranţă, la crearea unui climat sigur şi pozitiv în unitatea de învăţământ, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru învăţare şi asigurarea stării de bine a elevului în unitatea de învăţământ;

(2)    Activităţile de prevenire a violenţei psihologice - bullying se realizează în funcţie de specificul fiecărei unităţii prin:

(a)     implementarea, la nivelul unităţii a unui plan şcolar de prevenire şi combatere a violenţei, a unor programe/proiecte/campanii cu scopul de creştere a coeziunii grupului de copii şi a comunităţii copii-adulţi, conştientizarea consecinţelor violenţei psihologice - bullying, eliminarea cauzelor/riscurilor/vulnerabilităţilor care ar putea determina producerea de astfel de comportamente;

(b)   desfăşurarea unor activităţi de informare şi conştientizare, în colaborare cu alte instituţii sau specialişti cu competenţe în domeniu;

(c)    promovarea unui climat educaţional care încurajează atitudinile pozitive, nonviolente şi suportive între membrii comunităţii de elevi şi adulţi, învăţarea şi exersarea empatiei, a interacţiunilor între aceştia, de tip câştig reciproc, implicarea participării elevilor de toate vârstele la toate deciziile care îi privesc şi promovarea acţiunilor de la egal la egal între preşcolari/elevi;

(d)  promovarea relaţiilor democratice între copii şi adulţi, prin toleranţă, respect, incluziune şi solidaritate;

(e)   implementarea de măsuri administrativ-organizatorice, care să contribuie la crearea unui mediu securizant din punct de vedere fizic şi emoţional pentru copii, în unitatea de învăţământ, precum montarea de camere de luat vederi, profesori de serviciu, asigurarea pazei spaţiilor educaţionale, dispunerea mobilierului în clasă în scopul facilitării colaborării între copii, promovarea lucrului în echipă, constituirea formaţiunilor de studiu, conform prevederilor legale;

(f)  formarea cadrelor didactice în sensul dezvoltării personale şi al utilizării metodelor de disciplină pozitivă.

(3)     Comportamentul elevilor va fi întotdeauna corect, politicos, atât în relaţiile cu ceilalţi elevi și cu personalul şcolii, dar şi cu restul cetăţenilor, pentru a contribui la bunul renume al Şcolii Gimnaziale nr. 27 în comunitate;


(4)    Deţinerea, păstrarea şi/sau utilizarea instrumentelor prin care o altă persoana poate fi vătămată, alcool, droguri şi/sau brichete este interzisă în şcoală;

(5)   Insultarea şi/sau hărţuirea persoanelor este interzisă în şcoală;

(6)   Fumatul este interzis în incinta şcolii;

(7)   În interiorul şcolii este interzisă utilizarea mijloacelor sonore (de exemplu, Walkman etc), iar înregistrarea prin orice procedee a activității didactice poate fi făcută numai cu acordul celui care o conduce. Multiplicarea, sub orice formă, a înregistrării activității didactice de către elevi sau de către alte persoane este permisă numai cu acordul cadrului didactic respectiv;

(8)      Elevii trebuie respecte ţinuta vestimentară impusă de şcoală, în urma consultării partenerilor educaționali;

(9)   Elevii poartă răspunderea pentru bunurile lor pe parcursul întregii zile şcolare.

Art. 18. Măsuri pentru siguranță și climat școlar optim:

(1)   Învăţătorii supraveghează elevii până la venirea prof. de religie, ed. fizică şi engleză;

(2)   Dacă siguranţa personalului sau/şi a elevilor devine o problemă, conducerea școlii va transmite această informaţie poliţiei, părinţilor/tutorilor, inspectoratului;

(3)   În cazul posesiei de arme, droguri, alcool, artificii interzise, şcoala va acţiona conform legilor în vigoare, va informa poliția și, în funcţie de circumstanţe, va întocmi un raport adresat poliţiei;

(4)   Diriginții informează părinţii/tutorii elevilor în cazul în care aceştia au încălcat regulamentul şcolar;

(5)   Comisia pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii asigură gestionarea cazurilor în care există încălcări ale regulamentului;

(6)      Personalul din învăţământ are obligaţia sesizeze, la nevoie, instituţiile publice de asistență socială/educațională specializată, direcţia generală de asistență socială şi protecția copilului în legătură cu aspecte care afectează demnitatea, integritatea fizică şi psihică a elevului/copilului;

(7)   Personalului din învăţământ îi este interzis să desfăşoare acţiuni de natură să afecteze imaginea publică a elevului, viața intimă, privată şi familială a acestuia;

(8)   Personalului din învăţământ îi este interzis să aplice pedepse corporale, precum şi să agreseze verbal, fizic sau emoțional elevii și/sau colegii;

(9)   Școala Gimnazială nr.27 susține obligativitatea unei comunicări empatice, non-violente, aceea a adoptării unui comportament/limbaj lipsit de etichete/ umilitor;

(10)    Orice situaţie de violenţă psihologică - bullying sau suspiciune de violenţă psihologică - bullying face obiectul unei sesizări din partea oricărei persoane care se află în anturajul elevului, respectiv părintele, un membru al familiei, un alt copil sau un adult sau de către victima însăşi, către un cadru didactic de referinţă din unitatea de învăţământ: educator/învăţător/diriginte/profesor/consilier şcolar/director sau personal auxiliar.

(11)    Responsabilul Comisiei de prevenire şi combatere a violenței va întocmi periodic rapoarte către poliţie referitoare la faptele sancţionabile şi va oferi şi datele personale ale persoanelor implicate. De asemenea, se va raporta la cine şi ce fel de obiecte și/sau bunuri au fost identificate, precum şi modul în care şcoala a intrat în posesia acestor bunuri.

Art. 19. Măsuri disciplinare:

(1)     Elevului care nu dă curs regulilor aplicabile în şcoală i se pot aplica măsuri disciplinare. Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine exclusiv conducerii şcolii, profesorilor/învățătorilor, consiliului profesoral al şcolii şi consiliului de administraţie al şcolii cu informarea părinţii/tutorii elevilor.

(2)     Personalul administrativ/auxiliar/nedidactic nu este autorizat să aplice o sancţiune, dar are dreptul să pună în discuţie comportamentul unui elev;


(3)     Dacă un elev este de părere a fost sancţionat în mod nedrept, el poate înainta aceasta obiecţie pentru luarea unei decizii dirigintelui, conducerii şcolii;

(4)    Măsuri disciplinare care pot fi aplicate:

-   curățarea mizeriei făcute;

-   observație individuală (în afara clasei)/avertisment/mustrare;

-   transferul elevului într-o clasă paralelă

(5)     În ceea ce priveşte stabilirea unei măsuri disciplinare, trebuie să existe o relaţie de proporţionalitate între cauza care a dus la stabilirea măsurii şi severitatea măsurii. Evaluarea acesteia rămâne la latitudinea conducerii şcolii și se va face pe baza declarațiilor date de cei implicați și a rapoartelor întocmite de Consiliul clasei/Comisiile care analizează faptele.

(6)     Elevul care împiedică desfăşurarea în bune condiţii a orei, ori o întrerupe, este consemnat în Caietul de disciplină al clasei. Faptele vor fi aduse la cunoștință dirigintelui și Comisiei de disciplină. Părinții vor fi invitați la școală pentru a lua la cunoștință despre abaterile elevului.

Art. 20. Înregistrarea incidentelor care afectează siguranța și climatul școlar

(1)   Vor fi înregistrate toate incidentele care se produc în şcoală ori în vecinătatea acesteia. Sunt definite drept incidente toate comportamentele care pot avea urmări juridice penale, aşa cum se prevede prin codul penal.

(2)   Pentru fiecare incident se vor menţiona măsurile corespunzătoare, precum şi sancţiunile. Aceste măsuri şi sancţiuni sunt emise prin procedurile elaborate la nivelul unității de învățământ. Comisia de prevenire și combatere a violenței va monitoriza, prin întocmirea de rapoarte și informări, aceste incidente care vor fi prezentate periodic C.A.

(3)   În cazul unor incidente se va realiza şi o raportare, iar informaţii despre elev şi incident vor fi transmise şi schimbate între poliţie, jandarmerie şi, eventual, şcolile implicate.

(4)    Părinții elevilor care sunt implicați în incidente vor fi informați despre cele întâmplate, în cadrul unei ședințe a Comisiei de prevenire și combatere a violenței. În cadrul ședinței se vor stabili și modalitățile de intervenție și de monitorizare a cazului.

Art. 21. Prevederi legate de ţinuta vestimentară pentru siguranță și climat școlar optim

(1)   Şcoala prevede un cod vestimentar obligatoriu pe motive de uzanţă şi siguranţă.

(2)   Fiecare elev se va îmbrăca în funcţie de prevederile ROF.

(3)   Sunt interzise textele discriminatorii imprimate pe haine, iar vestimentaţia ofensatoare nu este permisă în interiorul şcolii.

(4)   Elevii vor purta însemnul școlii insigna.

Art. 22. Activităţi şcolare într-un climat de siguranță școlară

(1)       Toate activităţile şcolare și extrașcolare (concursuri sportive, sărbători şcolare etc.) aflate în responsabilitatea şcolii se desfășoară în conformitate cu regulile şcolii;

(2)    Toate activităţile şcolare organizate de şcoală ori care sunt în responsabilitatea şcolii vor fi aduse la cunoștința părinţilor/tutorilor (direct și/sau prin blogul şcolii).

(3)    Invitarea persoanelor din afara şcolii la aceste activităţi, va fi permisă pentru fiecare dintre activităţile şcolare de către conducerea şcolii.

(4)   În timpul activităţilor şcolare sunt valabile regulile standard de comportament impuse de regulament.

(5)   Armele şi deţinerea de droguri, precum şi consumul acestora, sunt interzise în permanenţă. Consumul şi deţinerea de alcool este interzisă.

Art. 23. Accesul vizitatorilor și siguranța școlară

(1)   Şcoala permite accesul numai personalului şi elevilor şcolii.

(2)     Toate persoanele care nu sunt înregistrate ca făcând parte din personalul școlii au acces conform procedurii emise de școală;


(3)   Pentru părinţii elevilor şcolii este, de asemenea, valabilă procedura.

(4)   Conducerea şcolii poate interzice accesul în şcoală celor care nu și-au anunţat prezența.

(5)     Dacă siguranţa şcolii este periclitată, ceea ce urmează fie apreciat de conducerea şcolii, atunci conducerea şcolii poate interzice accesul în interiorul şcolii pentru persoanele respective.

Art. 24. Lipsa de la ore, absenţele şi întârziatul la ore.

Pentru a preveni lipsa nepermisă de la ore, precum şi părăsirea şcolii înainte de încheierea cursurilor, şcoala indică modul în care se acţionează pentru a deţine controlul asupra absenţelor, pentru a reduce numărul acestora şi/sau pentru a le preveni, astfel încât se mențină un climat de siguranță școlară optim.

Art. 25. Libertatea de exprimare a opiniei și necesitatea de a asigura un climat școlar optim.

(1)    Libertatea de exprimare a opiniei prevăzută de Constituţie este respectată de toţi cetăţenii. Aceasta nu înseamnă ca oricine îşi poate exprima opinia în orice circumstanţe şi folosind un limbaj vulgar şi ofensator fără a ţine cont de regulile de politeţe.

(2)    Persoana care se simte ofensată de o altă persoană prin cuvintele, comportamentul ori cele scrise de aceasta altei persoane, poate înainta o sesizare dirigintelui și/sau conducerii școlii.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu