duminică, 22 octombrie 2023

REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE AL ȘCOLII GIMNAZIALE NR. 27 - 3

Capitolul VII. ELEVII

Secțiunea 1. Dobândirea calităţii de elev

Art. 105. În Școala Gimnazială nr.27 beneficiarii primari ai educaţiei sunt elevii.

Art. 106. (1) Dobândirea calităţii de beneficiar primar al educaţiei se face prin înscrierea într-o unitate de învăţământ.

(2) Înscrierea se aprobă de către consiliul de administraţie, cu respectarea legislaţiei în vigoare, a prezentului regulament, a regulamentelor specifice aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii, ca urmare a solicitării scrise a părinţilor sau reprezentanţilor legali.

Art. 107. (1) Înscrierea în învăţământul primar se face conform metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.

(2)   În situaţia în care, pe durata clasei pregătitoare ori a clasei I, elevul acumulează absenţe ca urmare a unor probleme medicale sau se observă manifestări de oboseală sau de neadaptare şcolară, părinţii sau reprezentanţii legali pot depune la unitatea de învăţământ o solicitare de retragere a elevului în vederea reînscrierii în anul şcolar următor, în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras; la cererea motivată a părintelui, reînscrierea se poate face şi în anul şcolar în care s-a solicitat retragerea, în clasa anterioară nivelului din care s-a retras elevul.

(3)    În situaţia solicitării de retragere, menţionate la alin. (2), unităţile de învăţământ vor consilia părinţii sau reprezentanţii legali privind nevoia de a lua decizii în interesul educaţional al elevului şi îi vor informa că solicitarea nu poate fi soluţionată decât în situaţia în care evaluarea nivelului dezvoltării atestă necesitatea reînscrierii în clasa anterioară sau în clasa corespunzătoare nivelului din care s-a retras.

Art. 108. Elevii promovaţi vor fi înscrişi de drept în anul următor.

 

Secţiunea 2. Exercitare calităţii de elev

Art. 109. (1) Calitatea de elev se exercită prin frecventarea cursurilor şi prin participarea la toate activităţile şcolare şi extraşcolare ale şcolii;

(2) Evidenţa prezenţei elevilor se face la fiecare oră de curs de către fiecare învăţător/profesor care consemnează obligatoriu, fiecare absenţă în catalogul clasei.

Art. 110. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt considerate motívate;


(2)          Motivarea absențelor se face de către învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.

(3)        În cazul elevilor minori, părinții sau reprezentanții legali au obligația de a prezenta personal învățătorului/institutorului/ profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absențele copilului său.

(4)      Actele medicale pe baza cărora se face motivarea absențelor sunt, după caz: adeverință eliberată de medicul cabinetului școlar, de medicul de familie sau medicul de specialitate, adeverință/certificat medical/foaie de externare/ scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat. Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului școlar sau a medicului de familie care are în evidență fișele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.

(5)     În limita a 40 de ore de curs pe an școlar, fără a depăși 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absențele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învățătorului/institutorului/profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unității de învățământ.

(6)       Învățătorul/Institutorul/Profesorul pentru învățământul primar/Profesorul diriginte păstrează la sediul unității de învățământ, pe tot parcursul anului școlar, actele pe baza cărora se face motivarea absențelor, prezentate în termen de 7 zile de la reluarea activității elevului.

(7)    Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (6) atrage declararea absențelor ca nemotivate.

(8)     În cazul elevilor reprezentanți, absențele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.

(9)    Toate adeverinţele medicale trebuie să aibă viza medicului de la cabinetul şcolar care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.

(10)      La cererea scrisă a directorilor unităților de învățământ cu program sportiv suplimentar, a profesorilor antrenori din unitățile de învățământ cu program sportiv integrat, a directorilor cluburilor sportive școlare/asociațiilor sportive școlare sau a conducerilor structurilor naționale sportive, directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor elevilor care participă la cantonamente și la competiții de nivel local, județean, regional, național și internațional.

(11)      Directorul unității de învățământ aprobă motivarea absențelor elevilor care participă la olimpiadele și concursurile școlare și profesionale organizate la nivel local, județean/interjudețean, regional, național și internațional, la cererea scrisă a profesorilor îndrumători/însoțitori.

(12)      Directorul/dirigintele motivează absenţele elevilor care participă la diverse competiţii sau concursuri şcolare prevăzute în Calendarul ME.

 

Secţiunea 3. Drepturile elevilor

Art. 111. (1) Școala susține obligativitatea unei comunicări empatice, non-violente, aceea a adoptării unui comportament/limbaj lipsit de etichete/umilitor; nicio activitate organizată de/în şcoală, nu poate leza demnitatea sau personalitatea elevilor.

(2)   În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă psihopedagogică şi medicală gratuită.

(3)   Elevii au dreptul participe la activităţile extraşcolare organizate de către şcoală.

(4)   Elevii pot participa la concursurile școlare organizate de către şcoală.

(5)   Elevii pot utiliza gratuit, sub îndrumarea profesorilor, baza materială şi didactică din şcoală.

(6)    Elevii pot fi evidenţiaţi, au dreptul să primească premii şi recompense pentru rezultatele deosebite la activităţile şcolare şi extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară;

(7)   Elevii pot redacta şi difuza publicaţii şcolare proprii; în cazul în care acestea afectează siguranţa naţională, ordinea publică, sănătatea, moralitatea, drepturile şi libertăţile cetăţeneşti, prestigiul şcolii, directorul şcolii suspendă editarea şi difuzarea acestor publicaţii.


(8)   În şcoală se constituie Consiliul reprezentativ al elevilor, format din liderii elevilor de la fiecare clasă şi care funcţionează după un regulament propriu avizat de conducerea școlii.

(9)   Elevilor le este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri şi în asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul şcolii.

(10)   Dreptul la reuniune se exercită în afara orarului zilnic, iar activităţile pot fi susţinute în şcoală la cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea directorului.

(11)    În cazul în care conţinutul activităţilor care se desfăşoară în şcoală contravine principiilor statutare ale şcolii, directorul poate suspenda sau interzice desfăşurarea acestor activităţi.

(12)   Elevii au dreptul la o evaluare obiectivă şi corectă și dreptul de a contesta rezultatele evaluării lucrărilor scrise conform Art 9 din OM.4742/10.08.2016-Statutul elevului.

(13)   Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate de unitatea de învăţământ, precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi cluburile elevilor, bazele sportive, de agrement, taberele şi unităţile conexe inspectoratelor şcolare, în cluburile şi asociaţiile sportive, cu respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare a acestora.

(14)     Elevii au toate drepturile stipulate în OM.4742/10.08.2016 - Statutul elevului cu modificările și completările ulterioare.

(15)    Elevilor li se permite accesul gratuit pe terenul de sport al școlii în zilele libere și în timpul vacanțelor doar dacă sunt însoțiți și supravegheați de părinți. Părintele va suporta eventualele daune. Intervalul orar în care poate fi utilizat terenul de sport va fi afișat la avizierul școlii.

.

Secţiunea 4. Consiliul reprezentativ al elevilor

Art. 112. (1) Consiliul reprezentativ al elevilor este structură consultativă şi reprezintă interesele elevilor din învăţământul preuniversitar, la nivelul unităţii de învăţământ.

(2)   Prin Consiliul reprezentativ al elevilor, elevii îşi exprimă opinia în legătură cu problemele care îi afectează în mod direct.

(3)   Fiecare clasă îşi va alege reprezentantul în Consiliul elevilor, o dată pe an, la începutul anului școlar. Votul este secret, iar elevii vor fi singurii responsabili de alegerea reprezentantului lor. Profesorii nu au drept de vot şi nici nu le este permisă influenţarea deciziei elevilor.

(4)    Consiliul reprezentatival elevilor funcţionează în baza unui regulament propriu, adaptat la specificul şi nevoile şcolii, elaborat pe baza unui regulament-cadru stabilit de Consiliul Naţional al Elevilor.

(5)   Consiliul profesoral al unităţii de învăţământ desemnează un cadru didactic care va asigura o comunicare eficientă între corpul profesoral şi Consiliul elevilor. Acesta nu se va implica în luarea deciziilor Consiliului reprezentativ al elevilor.

(5) Conducerea unităţii de învăţământ sprijină activitatea Consiliului reprezentativ al elevilor, prin punerea la dispoziţie a logisticii necesare desfăşurării activităţii acestuia şi a unui spaţiu pentru întrunirea biroului executiv şi a adunării generale a respectivului consiliu reprezentativ al elevilor. Fondurile aferente desfăşurării activităţilor specifice se asigură din finanţarea suplimentară, fără a afecta derularea activităţilor educaţionale. Art. 113. (1) Consiliul reprezentativ al elevilor are următoarele atribuţii:

a)    reprezintă interesele elevilor şi transmite Consiliului de administraţie, directorului/directorului adjunct şi Consiliului profesoral punctul de vedere al elevilor referitor la problemele de interes pentru aceştia;

b)  apără drepturile elevilor la nivelul unităţii de învăţământ şi sesizează încălcarea lor;

c)    se autosesizează cu privire la problemele cu care se confruntă elevii, informând conducerea unităţii de învăţământ despre acestea şi propunând soluţii;

d)  sprijină comunicarea între elevi şi cadrele didactice;

e)   dezbate propunerile elevilor din şcoală şi elaborează proiecte;


f)  poate iniţia activităţi extraşcolare, evenimente culturale, concursuri, excursii etc.;

g)     poate organiza acţiuni de strângere de fonduri pentru copiii cu nevoi speciale/ provenind din medii dezavantajate, pe probleme de mediu şi altele asemenea;

h)      poate sprijini proiectele şi programele educative în care este implicată unitatea de învăţământ preuniversitar;

i)   propune modalităţi pentru a motiva elevii se implice în activităţi extraşcolare;

j)   dezbate proiectul Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ;

k)   organizează alegeri pentru funcţiile de preşedinte, vicepreşedinte, secretar, la termen sau în cazul în care posturile sunt vacante;

l)     deleagă reprezentanţi, prin decizia preşedintelui Consiliului reprezentativ al elevilor, în Comisia de prevenire şi combatere a violenţei, Grupul de acțiune antibullying şi orice altă comisie din care reprezentanţii elevilor fac parte, conform legii;

m)   Consiliul reprezentativ al elevilor va completa o secţiune din raportul activităţilor educative extraşcolare

la nivelul unităţii de învăţământ, în care va preciza opinia elevilor faţă de activităţile educative extraşcolare realizate.

(2) Consiliul elevilor numeşte dintre membrii săi 2 sau mai mulţi „ambasadori antibullying” şi poate organiza echipe antibullying la nivelul claselor de elevi cu rol de informare privind:

a)   creşterea gradului de conştientizare în rândul elevilor;

b)   identificarea situaţiilor de bullying;

c)   importanţa medierii conflictelor lipsite de pericol, care pot agrava relaţiile între elevi şi care pot conduce la acte grave de violenţă;

d)    încurajarea elevilor, în special a martorilor, de a adopta strategii de susţinere a victimelor actelor de bullying;

e)    responsabilizarea elevilor de a raporta actele de violenţă psihologică către orice cadru didactic ori către grupul de acţiune antibullying;

f)  promovarea activităţilor grupului de acţiune antibullying din şcoală;

g)    implicarea consiliului şcolar al elevilor și colaborarea cu cadrele didactice în proiectarea şi derularea de activităţi de prevenire şi reducere a manifestărilor de tip bullying;

 

Secţiunea 5. Îndatoririle elevilor

Art. 114. (1) Elevii din Şcoala Gimnazială nr. 27 au datoria de a frecventa cursurile, de a se pregăti corespunzător pentru fiecare disciplină de studiu, de a respecta recomandările primite pe parcursul orelor de la cadrele didactice de specialitate şi de a-şi însuşi cunoştintele prevăzute de programele şcolare.

(2)   Elevii au obligaţia de a avea la ore caiete, cărţi şi orice alt material de lucru solicitat de profesor şi necesar desfăşurării în bune condiţii a actului de predare învăţare; lipsa nejustificată repetată a acestor materiale necesare orelor de curs se aduce la cunoştinţa părinţilor.

(3)   Elevii au obligaţia de a intra la timp la ore şi de a nu părăsi clasa fără permisiunea profesorului.

Art. 115. (1) Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, vizat pe anul în curs, să-l prezinte profesorului/ învăţătorului pentru consemnarea notelor, precum şi părinţilor pentru informare privind situaţia şcolară.

(2) Elevii au obligaţia de a prezenta părinţilor testele de evaluare susţinute în cadrul orelor de curs pentru informarea acestora şi de a le returna şcolii cu semnătura părinţilor.

Art. 116. Elevii trebuie cunoască şi respecte:

a)   legile statului;

b)  prezentul regulament;


c)   regulile de circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;

d)  normele de tehnica securităţii muncii, de prevenire şi stingere a incendiilor;

e)   normele de protecţie civilă;

f)  normele de protecţie a mediului;

g)   legile interne elaborate şi aprobate în cadrul Consiliului reprezentativ al Elevilor.

h)   măsurile igienico-sanitare în contexul epidemiei cu noul coronavirus pentru protecția individuală, protecția colectivă, combaterea prin orice mijloc a transmiterii comunitare a virusului conform planului de măsuri al școlii înregistrat sub nr. 1229/08.09.2020.

Art. 117. (1) Elevii trebuie să aibă un comportament civilizat atât în şcoală, cât şi în afara ei şi o ţinută şcolară decentă în timpul cursurilor.

(2)   Elevii sunt obligaţi poarte zilnic ţinuta obligatorie.

(3)   Referitor la vestimentaţia elevilor, ţinuta şcolară obligatorie este compusă, în funcţie de anotimp, din:

a)   vara:

-   cămaşă/tricou alb(ă), cu mânecă scurtă;

-   băieţi: pantalon/ jeans (gri, albastru, negru - lung).

-   fete: fustă midi/pantalon într-o singură culoare din ţesătură tip stofă sau jeans (albastru, negru)

b)   iarna:

-   cămaşă/tricou alb(ă), cu mânecă lungă;

-   băieţi: pantalon/jeans (gri, albastru, negru-lung)

-   fete: fustă midi/ pantalon într-o singură culoare din ţesătură tip stofă sau jeans (gri, albastru,negru)

-   peste cămaşă/tricou se poate purta un pulover/hanorac de culoare bleumarin sau alb.

(4)   Încălţămintea elevilor trebuie să fie sobră, fără toc mai mare de 2 cm, să nu aibă design strălucitor. Este exclusă încălţămintea tip papuc sau tip sport cu role.

(5)   Este interzis elevilor să poarte obiecte de podoabă (cercei la băieţi, mai mulţi cercei sau cercei voluminoşi la fete, gablonţuri), piercing-uri.

(6)   Sunt interzise tatuajele vizibile.

(7)   Este interzisă oja pe unghii şi fardul cosmetic.

(8)    Este interzisă purtarea de colanţi (consideraţi ca pantaloni). Se vor purta pantaloni/jeans fără modele franjurate.

(9)   Este interzisă purtarea pantalonilor cu talie joasă (care expun la vedere lenjeria).

(10)     Este interzis elevilor utilizeze telefoanele mobile în timpul orelor de curs, al examenelor şi al concursurilor, inclusiv în timpul activităţilor educaţionale care se desfăşoară în afara unităţilor de învăţământ; prin excepţie de la această prevedere, este permisă utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, numai cu acordul cadrului didactic, în situaţia folosirii lor în procesul educativ sau în situaţii de urgenţă (cf OM 4742/10.08.2016, art 15, pct G).

(11)   La festivitățile organizate de școală se va respecta ținuta școlii.

Art. 118. Elevii au obligația de a purta semnul distinctiv al școlii insigna.

 

Obligaţiile elevilor.

Art. 119. Se interzice elevilor:

a)   să deterioreze bunurile din patrimoniul şcolii (să trântească sau să forţeze uşile claselor şi ale toaletelor, să distrugă tencuiala şi zugrăveala pereţilor, să se urce pe scaune, să se urce pe bănci, să le mâzgălească sau să le producă daune, deterioreze perdelele etc.), să distrugă materialele didactice;

b)  intervină în reţeaua electrică indiferent de tipul manevrei;

c)   să alerge, să sară în clasă, pe coridor sau pe scările şcolii, să se aplece peste geamuri atunci când acestea sunt deschise, urce pe pervazuri;


d)  părăsească clasa fără permisiunea învăţătorului/profesorului;

e)   părăsească incinta instituției de învățămînt în timpul programului şcolar, decât în situaţiile menţionate;

f)   să aducă şi să difuzeze în şcoală materiale care, prin conţinutul lor lezează moral sau contravin principiilor statutare ale şcolii – cărţi, reviste, filme sau alte materiale neadecvate vârstei, materiale care cultivă violenţa şi intoleranţa;

h)  blocheze căile de acces în spaţiile de învăţământ;

i)   să aducă în incinta şcolii orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniţie, petarde, obiecte tăioase, ascuţite sau materiale inflamabile, jucării cu potenţial de rănire;

j)   adreseze cuvinte jignitoare elevilor, profesorilor, părinţilor sau angajaţilor școlii;

k)   să utilizeze un limbaj injurios în incinta instituţiei de învăţământ sau în alte locaţii unde se organizează activităţi educative;

l)   aibă un comportament provocator şi indecent;

m)   să insulte și/sau să hărțuiască colegii, cadrele didactice sau alte persoane în incinta sau în afara perimetrului școlar; Școala Gimnazială nr.27 impune obligativitatea unei comunicări empatice, non-violente, aceea a adoptării unui comportament/limbaj lipsit de etichete/umilitor;

n)   orice elev care are suspiciuni privind o situaţie de violenţă psihologică - bullying asupra unui coleg are obligaţia de a sesiza un cadru didactic de referinţă din unitatea de învăţământ: educator/învăţător/diriginte/profesor/consilier şcolar/director/altă persoană din şcoală;

n)  aibă o atitudine de amenințare pentru siguranța celorlalți elevi și/sau personalului școlii:

n1) violenţă psihologică - bullying este acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau a unui grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale. Sunt excluse termenului de violenţă psihologică - bullying relaţiile violente dintre adulţi şi copii şi relaţiile violente între adulţi în cadrul unităţii de învăţământ;

n2) violenţă fizică - se realizează prin atingeri/contacte fizice dureroase, exercitate de un elev asupra unui alt copil sau grup de copii, intimidare fizică îndreptată asupra victimei, distrugerea unor bunuri personale care aparţin victimei. Formele posibile de manifestare: împins, trasul de păr, răsucirea braţelor, contuzii, arsuri, bătăi, lovituri cu pumnul, cu palma sau cu piciorul, aruncarea în victimă cu diverse obiecte, izbirea de pereţi, utilizarea unor obiecte ca arme etc.;

n3) violenţă psihologică cibernetică sau cyberbullyingul - constă în acţiuni care se realizează prin intermediul reţelelor de internet, calculator, tabletă, telefon mobil şi poate cuprinde elemente de hărţuire online, alături de un conţinut ilegal şi/sau ofensator care se referă la orice comportament mediat de tehnologie, identificat în spaţiul de social-media, website-uri, mesagerie; această formă de violenţă nu se limitează la comportamente repetate de tip: mailuri, postări, mesaje, imagini, filme cu un conţinut abuziv/jignitor/ofensator, aceasta însemnând, de asemenea, şi excluderea deliberată/marginalizarea unui copil în spaţiul online, spargerea unei parole de cont personal de e-mail, derulate pe grupuri şi reţele de socializare online sau prin alte forme de comunicare electronică online;

n4) abuzul emoţional - constă în expunerea repetată a unui copil la situaţii al căror impact emoţional depăşeşte capacitatea sa de integrare psihologică; în această situaţie, abuzul emoţional vine din partea unei persoane care se află în relaţie de încredere, de răspundere sau de putere cu copilul. Ca modalitate concretă, o situaţie de abuz emoţional poate îmbrăca formă de umilire verbală şi/sau nonverbală, intimidare, ameninţare,


terorizare, restrângerea libertăţii de acţiune, denigrarea, acuzaţiile nedrepte, discriminarea, ridiculizarea şi alte atitudini ostile sau de respingere faţă de copil. Dacă abuzul emoţional este repetitiv şi susţinut, acesta poate conduce la afectarea diverselor paliere ale psihicului copilului, precum structura de personalitate, afectele, cogniţiile, adaptarea, percepţia, devenind abuz psihologic, care are consecinţe mai grave şi pe termen lung asupra dezvoltării copilului;

n5) violenţă sexuală, ca formă posibilă a violenţei psihologice - bullying - constă în comentarii degradante cu conotaţii sexuale, injurii, propuneri indecente făcute victimei, atingeri nepotrivite;

n6) comportamentul agresiv - tip de comportament al unui elev, orientat în sens ofensator, umilitor sau distructiv, care provoacă daune morale, psihologice şi/sau materiale unui alt copil sau grup de copii;

o)   împingă sau lovească vreun elev al şcolii sau orice altă persoană aflată în instituţie;

p)   utilizeze bunuri ale colegilor fără permisiunea acestora;

q)   organizeze acţiuni ce împiedică desfăşurarea activităţii şcolii sau producă panică în rândul elevilor şi cadrelor didactice;

r)   utilizeze telefoane celulare în timpul orelor;

s)   deranjeze bunul mers al procesului de învăţare prin comportamente neadecvate;

t)    practice jocuri de noroc, deţină şi consume droguri, băuturi alcoolice energizante şi ţigări în perimetrul şcolii; în şcoală fumatul este interzis!

u)    distrugă documente şcolare precum cataloage, carnete de elev, foi matricole, condica clasei, etc. Se interzice accesul elevilor la cataloage.

v)     introducă în instituţie sprayuri colorante, lacrimogene, paralizante, materiale pirotehnice (petarde, pocnitori, artificii) ş.a. care ar pune în pericol sănătatea celorlalţi;

w)  este interzis elevilor aducă persoane străine în clasă sau în şcoală;

x)    să comunice altor persoane datele de conectare la platforma destinată învățământului prin intermediul tehnologiei și al internetului;

y)  să înregistreze activitatea desfășurată în mediul online, în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal, conform prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, precum și ale art. 4 alin. (4) din prezenta metodologie;

z)   să utilizeze aplicația/platforma educațională informatică în alte scopuri decât cele educaționale, prevăzute de actele normative în vigoare;

 

Secțiunea 6. Evaluarea rezultatelor învăţării. Încheierea situaţiei şcolare

Art. 120. Evaluarea are drept scop identificarea nivelului la care se află la un anumit moment învăţarea, orientarea şi optimizarea acesteia.

Art. 121. (1) Conform legii, evaluările în sistemul de învăţământ preuniversitar se realizează la nivel de disciplină.

(2)     În sistemul de învăţământ preuniversitar evaluarea se centrează pe competenţe, oferă feedback  real elevilor, părinţilor şi cadrelor didactice şi stă la baza planurilor individuale de învăţare.

(3)   Rezultatul evaluării, exprimat prin calificativ, notă, punctaj etc. nu poate fi folosit ca mijloc de coerciţie, acesta reflectând strict rezultatele învăţării, conform prevederilor legale.

Art. 122. (1) Evaluarea rezultatelor la învăţătură se realizează permanent, pe parcursul anului şcolar.

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare, evaluarea dezvoltării fizice, socio-emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare ale copilului, realizată pe parcursul întregului an şcolar, se finalizează prin completarea unui raport, de către cadrul didactic responsabil, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei.


Art. 123. (1) Instrumentele de evaluare se stabilesc în funcţie de vârstă şi de particularităţile psihopedagogice ale elevilor şi de specificul fiecărei discipline. Acestea sunt:

a)    evaluări orale;

b)   teste, lucrări scrise;

c)    experimente şi activităţi practice;

d)   referate;

e)    proiecte;

f)   probe practice;

g)     alte instrumente stabilite de comisia pentru curriculum şi aprobate de director sau elaborate de către Ministerul Educaţiei/inspectoratele şcolare,

h)   Examene a căror organizare și desfăsurare este stabilită de ROFUIP sau prin ordine ale ME.

(2) În învăţământul primar, la clasele I-IV, în cel gimnazial, elevii vor avea la fiecare disciplină/modul, cu excepţia celor preponderent practice, cel puţin două evaluări prin lucrare scrisă/test pe an şcolar.

Art. 124. Testele de evaluare şi subiectele de examen de orice tip se elaborează pe baza cerinţelor didactico- metodologice stabilite de programele şcolare, parte a curriculumului naţional.

Art. 125. (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz, prin:

a)    aprecieri descriptive privind dezvoltarea copilului - la clasa pregătitoare;

b)   calificative la clasele I-IV;

c)    note de la 1 la 10 în învăţământul gimnazial.

(2)    Rezultatele evaluării se consemnează în catalog, cu cerneală albastră, sub forma: „Calificativul/data“, respectiv „Nota/data“cu obligativitatea înregistrării şi arhivării acestuia la sfârşitul anului şcolar prin compartimentul secretariat.

(3)   Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru clasa pregătitoare în raportul anual de evaluare.

(4)   Pentru frauda constatată la evaluările scrise, inclusiv la probele scrise din cadrul examenelor/concursurilor organizate la nivelul unităţii de învăţământ, conform prezentului regulament, se acordă nota 1 sau, după caz, calificativul insuficient.

(5)   Elevii vor beneficia pe parcursul unui an şcolar de cel puţin un plan individualizat de învăţare, elaborat în urma evaluărilor susţinute şi după interpretarea rezultatelor de către cadrul didactic, care va fi folosit pentru consolidarea cunoştinţelor, pentru întreprinderea unor acţiuni de învăţare remedială şi pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare.

Art. 126. (1) Calificativele/notele acordate se comunică în mod obligatoriu elevilor şi se trec în catalog şi în carnetul de elev de către cadrul didactic care le acordă.

(2)    Numărul de calificative/note acordate anual fiecărui elev, la fiecare disciplină de studiu, este stabilit de cadrul didactic, în funcţie de numărul unităţilor de învăţare şi de numărul săptămânal de ore prevăzut în planul-cadru. La fiecare disciplină numărul de calificative/note acordate anual este cu cel puţin trei mai mare decât numărul de ore alocat săptămânal disciplinei în planul-cadru de învăţământ.

(3)   Elevii aflaţi în situaţie de corigenţă vor avea cu cel puţin un calificativ/o notă în plus faţă de numărul de calificative/note prevăzut la alin. (2), ultimul calificativ/ultima notă fiind acordat/ă, de regulă, în ultimele trei săptămâni ale anului şcolar.

Art. 127. (1) La sfârşitul anului şcolar cadrele didactice au obligaţia încheie situaţia şcolară a elevilor.

(2)   La sfârşitul anului şcolar învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte consultă consiliul clasei pentru acordarea mediei la purtare, prin care sunt evaluate frecvenţa şi comportamentul elevului, respectarea de către acesta a reglementărilor adoptate de unitatea de învăţământ.

(3)   La sfârşitul anului şcolar învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte consultă consiliul clasei pentru elaborarea aprecierii asupra situaţiei şcolare a fiecărui elev.


Art. 128. (1) La fiecare disciplină de studiu se încheie anual o singură medie, calculată prin rotunjirea mediei aritmetice a notelor la cel mai apropiat număr întreg. La o diferenţă de 50 de sutimi, rotunjirea se face în favoarea elevului.

(2)    Mediile se consemnează în catalog cu cerneală roşie.

(3)      Media anuală generală se calculează ca medie aritmetică, cu două zecimale, prin rotunjire, a mediilor anuale de la toate disciplinele/modulele şi de la purtare.

Art. 129. (1) La clasele I-IV se stabilesc calificative anuale la fiecare disciplină de studiu.

(2) Pentru aceste clase, calificativul pe disciplină se stabileşte astfel: se aleg două calificative cu frecvenţa cea mai mare, acordate în timpul anului şcolar, după care, în perioadele de recapitulare şi de consolidare a materiei, în urma aplicării unor probe de evaluare sumativă, cadrul didactic poate opta pentru unul dintre cele două calificative, în baza următoarelor criterii:

a)    progresul sau regresul elevului;

b)   raportul efort-performanţă realizată;

c)    creşterea sau descreşterea motivaţiei elevului;

d)   realizarea unor sarcini din programul suplimentar de pregătire sau de recuperare, stabilite de cadrul didactic şi care au fost aduse la cunoştinţa părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal.

Art. 130. (1) În învăţământul primar, calificativele anuale la fiecare disciplină se consemnează în catalog de către învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/ profesorul de specialitate. Calificativele la purtare se consemnează în catalog de către învăţători/institutori/profesorii pentru învăţământul primar.

(2) În învăţământul gimnazial, mediile anuale pe disciplină/modul se consemnează în catalog de către cadrul didactic care a predat disciplina/modulul. Mediile la purtare se consemnează în catalog de profesorii diriginţi ai claselor.

Art. 131. (1) Elevii scutiţi de efort fizic au obligaţia de a fi prezenţi la orele de educaţie fizică şi sport. Acestor elevi nu li se acordă calificative/note şi nu li se încheie media la această disciplină în anul în care sunt scutiţi medical.

(2)      Pentru elevii scutiţi medical, profesorul de educaţie fizică şi sport consemnează în catalog, la rubrica respectivă, „scutit medical în anul şcolar“, specificând totodată documentul medical, numărul şi data eliberării acestuia. Documentul medical va fi ataşat la dosarul personal al elevului, aflat la secretariat.

(3)     Elevii scutiţi medical nu sunt obligaţi să vină în echipament sportiv la orele de educaţie fizică şi sport, dar trebuie aibă încălţăminte adecvată pentru sălile de sport. Absenţele la aceste ore se consemnează în catalog.

(4)     Pentru integrarea în colectiv a elevilor scutiţi medical, în timpul orei de educaţie fizică şi sport, cadrul didactic le poate atribui sarcini organizatorice care vor avea în vedere recomandările medicale, de exemplu: arbitraj, cronometrare, măsurare, înregistrarea unor elemente tehnice, ţinerea scorului etc.

Art. 132. Şcolarizarea elevilor sportivi nominalizaţi de federaţiile naţionale sportive pentru centrele naţionale olimpice/de excelenţă se realizează în unităţi de învăţământ situate în apropierea acestor structuri sportive şi respectă dinamica selecţiei loturilor. Situaţia şcolară, înregistrată în perioadele în care elevii se pregătesc în aceste centre, se transmite unităţilor de învăţământ de care aceştia aparţin. În cazul în care şcolarizarea se realizează în unităţi de învăţământ care nu pot asigura pregătirea elevilor la unele discipline de învăţământ, situaţia şcolară a acestor elevi se poate încheia, la disciplinele respective, la unităţile de învăţământ de care elevii aparţin, după întoarcerea acestora, conform prezentului regulament.

Art. 133. Participarea la ora de religie se realizează în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Art. 134. Sunt declaraţi promovaţi elevii care, la sfârşitul anului şcolar, obţin la fiecare disciplină de studiu cel puţin media anuală 5/calificativul „Suficient“, iar la purtare, media anuală 6/calificativul „Suficient“.

Art. 135. Sunt declaraţi amânaţi elevii cărora nu li se poate definitiva situaţia şcolară la una sau la mai multe discipline de studiu din următoarele motive:


a)    au absentat, motivat şi nemotivat, la cel puţin 50% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an şcolar la disciplinele respective şi nu au numărul minim de calificative/note prevăzut de prezentul regulament;

b)    au fost scutiţi de frecvenţă de către directorul unităţii de învăţământ în urma unor solicitări oficiale, pentru perioada participării la festivaluri şi concursuri profesionale, cultural-artistice şi sportive, interne şi internaţionale, cantonamente şi pregătire specializată;

c)    au beneficiat de bursă de studiu în străinătate, recunoscută de Ministerul Educaţiei;

d)   au urmat studiile, pentru o perioadă determinată de timp, în alte ţări;

e)      nu au un număr suficient de calificative/note necesar pentru încheierea mediei/mediilor sau nu au calificativele/ mediile anuale la disciplinele/modulele respective consemnate în catalog de către cadrul didactic din alte motive decât cele de mai sus, neimputabile personalului didactic de predare.

Art. 136. Încheierea situaţiei şcolare a elevilor amânaţi se face înaintea sesiunii de corigenţe, într-o perioadă stabilită de consiliul de administraţie. Elevii amânaţi care nu promovează la una sau două discipline de studiu în sesiunea de examene de încheiere a situaţiei şcolare a elevilor amânaţi se pot prezenta la sesiunea de examene de corigenţe. Elevii declaraţi amânaţi din clasa pregătitoare, respectiv din clasa I care nu se prezintă în sesiunile de examinare sunt reînscrişi în clasa pentru care nu s-a încheiat situaţia şcolară.

Art. 137. (1) Sunt declaraţi corigenţi elevii care obţin calificativul „Insuficient“/medii anuale sub 5 la cel mult două discipline de studiu, precum şi elevii amânaţi care nu promovează examenul de încheiere a situaţiei şcolare la cel mult două discipline de studiu.

(2) Pentru elevii corigenţi se organizează anual o singură sesiune de examene de corigenţă, într-o perioadă stabilită de Ministerul Educaţiei.

Art. 138. (1) Sunt declaraţi repetenţi:

a)     elevii care au obţinut calificativul „Insuficient“/medii anuale sub 5 la mai mult de două discipline de învăţământ/module care se finalizează la sfârşitul anului şcolar. Prevederile se aplică şi elevilor care nu au promovat examenele de corigenţă în sesiunea specială, organizată în conformitate cu art. 117 alin. (4);

b)   elevii care au obţinut la purtare calificativul anual „Insuficient“/media anuală mai mică de 6;

c)    elevii corigenţi care nu se prezintă la sesiunea de examen de corigenţă sau, după caz, la sesiunea specială sau care nu promovează examenul la toate disciplinele la care se află în situaţie de corigenţă;

d)   elevii amânaţi care nu se prezintă la sesiunea de încheiere a situaţiei şcolare la cel puţin o disciplină;

(2) La sfârşitul clasei pregătitoare şi al clasei I elevii nu pot fi lăsaţi repetenţi. Elevii care, pe parcursul anului şcolar, au manifestat dificultăţi de învăţare, menţionate în raportul de evaluare a dezvoltării fizice, socio- emoţionale, cognitive, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor şi atitudinilor faţă de învăţare, rămân în colectivele în care au învăţat şi intră, pe parcursul anului şcolar următor, într-un program de remediere/recuperare şcolară, realizat de un învăţător/institutor/profesor pentru învăţământul primar împreună cu un specialist de la Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională.

Art. 139. Elevii declaraţi repetenţi se înscriu, la cerere, în anul şcolar următor în clasa pe care o repetă, la aceeaşi unitate de învăţământ, inclusiv cu depăşirea numărului maxim de elevi la clasă prevăzut de lege sau se pot transfera la o altă unitate de învăţământ.

Art. 140. (1) După încheierea sesiunii de corigenţă, elevii care nu au promovat la o singură disciplină de învăţământ au dreptul să solicite reexaminarea. Aceasta se aprobă de către director, în cazuri justificate, o singură dată pe an şcolar.

(2)    Cererea de reexaminare se depune la secretariatul unităţii de învăţământ, în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor examenului de corigenţă.

(3)   Reexaminarea se desfăşoară în termen de două zile de la data depunerii cererii, dar nu mai târziu de data începerii cursurilor noului an şcolar.


(4)   Comisia de reexaminare se numeşte prin decizie a directorului şi este formată din alte cadre didactice decât cele care au făcut examinarea anterioară.

Art. 141. (1) Pentru elevii declaraţi corigenţi sau amânaţi, examinarea se face din toată materia studiată în anul şcolar, conform programei şcolare.

(2) În cazul elevilor transferaţi în timpul anului şcolar, aceştia preiau disciplinele opţionale ale clasei în care se transferă.

Art. 142. (1) Elevii care, indiferent de cetăţenie sau statut, au urmat cursurile într-o unitate de învăţământ din altă ţară sau la organizaţii furnizoare de educaţie care organizează şi desfăşoară pe teritoriul României activităţi corespunzătoare unor sisteme educaţionale din alte ţări pot dobândi calitatea de elev în România numai după recunoaşterea sau echivalarea de către Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, respectiv de către minister a studiilor urmate în străinătate şi, după caz, după susţinerea examenelor de diferenţă stabilite în cadrul procedurii de echivalare.

(2) Elevii menţionaţi la alin. (1) vor fi înscrişi ca audienţi până la finalizarea procedurii de echivalare, indiferent de momentul în care părinţii sau reprezentanţii legali ai acestora solicită şcolarizarea.

Art. 143. (1) Elevilor dintr-o unitate de învăţământ de stat din România, care urmează să continue studiile în alte ţări pentru o perioadă determinată de timp, li se rezervă locul în unitatea de învăţământ de unde pleacă, la solicitarea scrisă a părintelui, tutorelui sau reprezentantului legal.

(2) În cazul în care o persoană, indiferent de cetăţenie sau statut, solicită înscrierea în sistemul de învăţământ românesc după începerea cursurilor noului an şcolar, se aplică procedura referitoare la recunoaştere şi echivalare şi, după caz, cea prevăzută la articolele precedente, dacă nu i se poate echivala anul şcolar parcurs în străinătate.

Art. 144. (1) Consiliile profesorale din unităţile de învăţământ de stat validează situaţia şcolară a elevilor, pe clase, în şedinţa de încheiere a cursurilor, iar secretarul consiliului consemnează în procesul-verbal numărul elevilor promovaţi, numărul şi numele elevilor corigenţi, repetenţi, amânaţi, precum şi numele elevilor cu note la purtare mai mici de 7, /calificative mai puţin de „Bine“.

(2)      Situaţia şcolară a elevilor corigenţi, amânaţi sau repetenţi se comunică în scris părinţilor sau reprezentanţilor legali sau, după caz, elevilor majori de către învăţător/institutor/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte, în cel mult 10 zile de la încheierea cursurilor.

(3)         Pentru elevii amânaţi sau corigenţi, învăţătorul/institutorul/ profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte comunică în scris părinţilor, tutorelui sau reprezentantului legal programul de desfăşurare a examenelor de corigenţă şi perioada de încheiere a situaţiei şcolare.

(4)   Nu pot fi făcute publice, fără acordul părintelui/ reprezentantului legal sau al elevului/absolventului major, documentele elevului, cu excepţia situaţiei prevăzute de Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Secţiunea 7. Recompensarea elevilor

Art. 145. (1) Elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară pot primi următoarele recompense:

a)   comunicare verbală sau scrisă adresată părinților sau tuturelui legal, cu mențiunea faptelor deosebite pentru care elevul este evidențiat;

b)  burse de merit, studiu sau alte recompense materiale acordate de stat, de agenți economici sau de sponsori;

c)   premii, diplome, medalii, cupe ;

d)  recomandare pentru trimiterea, cu prioritate, în excursii sau în tabere de profil din țară și din străinătate;

e)   evidenţierea în faţa colegilor clasei/școlii,

f)  evidenţierea în cadrul paginii web a şcolii/rețele de socializare;


g)    elevii care obţin rezultate remarcabile în activitatea şcolară şi extraşcolară vor fi recompensaţi conform R.O.F.U.I.P.și Statutului Elevului,

h)   Se acordă titlul de şef de promoţie absolventului clasei a VIII-a cu cea mai mare medie a tuturor anilor, cu condiţia să aibă media 10 (zece) la purtare în toţi cei 4 ani de gimnaziu.

i)   premiul de onoare al școlii.

(2)   Performanța elevilor la olimpiadele pe discipline, la olimpiadele de creație tehnico-științifică și artistică și la olimpiadele sportive se recompensează financiar, prin ordin al ministrului educației naționale.

(3)    La sfârșitul anului școlar, elevii pot fi premiați pentru activitatea desfășurată, iar acordarea premiilor se face la nivelul unității de învățământ, la propunerea profesorului pentru învățământul primar, a dirigintelui, a consiliului clasei, a directorului școlii sau a Consiliului reprezentativ al elevilor,

4)   Elevii din învățământul primar primesc la sfârșitul anului școlar diplome. Acestea se pot acorda pentru:

a)   rezultate deosebite la învățătură, pe arii curriculare sau discipline de studiu, în funcție de opțiunea școlii; numărului diplomelor pe care un elev le poate primi nu este limitat. Elevii care primesc acest tip de diplomă vor fi selectați numai dintre aceia care au primit calificativul „Foarte bine” la disciplina/aria curriculară respectivă;

(5) Elevii din învățământul gimnazial pot obține premii dacă:

a)   au obținut primele trei medii generale pe clasă; pentru următoarele trei medii se pot acorda mențiuni;

b)  s-au distins la una sau mai multe discipline de studiu;

c)   au obținut performanțe la concursuri, festivaluri, expoziții și alte activități extrașcolare desfășurate la nivel local, județean/al municipiului București, național sau internațional;

 

Secţiunea 8. Sancţiunile aplicabile elevilor

Art. 146. În cadrul Şcolii Gimnaziale nr.27 sancționarea elevilor nu este un scop în sine. Sancționarea se va aplica pentru remedierea unor comportamente defectuoase, acordându-i-se șansa celui sancționat de a-şi remedia comportamentul; astfel, dacă elevul căruia i s-a aplicat o sancţiune dă dovadă de un comportament ireproșabil pe o perioada de cel puțin 8 săptămâni de şcoală, până la încheierea anului şcolar, prevederea privind scăderea notei la purtare, asociată sancţiunii se poate anula sau diminua la cererea elevului/părintelui/tutorelui, având acordul celui care a aplicat sancţiunea și aprobarea Consiliului Profesoral/Consiliului de Administrație.

Art. 147. (1) Autoritatea de a aplica o sancţiune elevului revine exclusiv conducerii şcolii, profesorilor, consiliului profesoral al şcolii şi consiliului de administrație al şcolii.

(2)     Personalul auxiliar şi nedidactic nu este autorizat să aplice o sancţiune, dar au dreptul să pună în discuţie comportamentul unui elev.

(3)    Elevului care împiedica desfăşurarea în bune condiţii a orei i se aplică măsurile art. 56 și/sau art 119.

(4)        Profesorul care a aplicat o măsură disciplinară va întocmi în aceeaşi zi o informare pentru diriginte/director. Dirigintele va informa părintele. La fiecare două abateri se scade un punct la purtare elevului în cauză.

Art. 148. (1) Elevii Şcolii Gimnaziale nr. 27 care săvârşesc fapte prin care încalcă dispoziţiile legale în vigoare, inclusiv ROF, vor fi sancţionaţi în funcţie de gravitatea faptelor. Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt următoarele:

a)     observaţia individuală (constă în atenționarea elevului, însoțită de consilierea acestuia, urmărindu-se remedierea comportamentului; sancţiunea se aplică de diriginte/prof învățământ primar/director și nu atrage şi alte măsuri disciplinare);

b)     mustrare scrisă (constă în atenționarea elevului, în scris, cu menționarea faptelor care au determinat sancțiunea.) Sancțiunea este propusă consiliului clasei de profesorul la ora căruia s-au petrecut faptele, spre validare. Sancțiunea se consemnează în registrul de procese-verbale al consiliului clasei și într-un raport care


va fi prezentat consiliului profesoral, la finalul anului școlar. Documentul conținând mustrarea scrisă e înmânat elevului și părintelui/tutorelui legal. Sancțiunea se înregistrează în catalogul clasei, precizându-se numărul documentului. Sancțiunea poate fi însoțită de scăderea notei/calificativului la purtare.

c)     retragerea temporară a bursei de merit, a bursei sociale (se aplică de către director, la propunerea consiliului clasei, aprobată prin hotărârea consiliului profesoral.) Sancțiunea este însoțită de scăderea notei la purtare, aprobată prin consiliul profesoral al școlii

d)    mutarea disciplinară la o clasa paralelă (se aplică prin înmânarea în scris a sancţiunii de către diriginte/ director părintelui, sub semnătură; sancţiunea se consemnează în registrul de evidenţă a elevilor, în catalogul clasei şi în registrul matricol.) Sancțiunea, însoțită de scăderea notei la purtare, se validează în consiliul profesoral, la propunerea consiliului clasei. Aceasta sancțiune nu se aplică în învățământul primar.

(2)   Elevii nu pot fi supuși unor sancțiuni colective.

(3)    Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.

Art. 149. (1) Măsurile aplicabile în cazul unui comportament inadecvat, imoral sau necolegial al unor copii faţă de alţi copii: în cazul confirmării actelor de bullying şi în funcţie de severitatea lor, măsurile pe care grupul de acţiune antibullying le poate propune conducerii unităţii de învăţământ, cu evitarea, pe cât posibil, a mutării disciplinare la o altă clasă şi a măsurii de exmatriculare, sunt:

a)   conştientizarea aspectelor negative ale comportamentului raportat şi adoptarea unei atitudini corecte faţă de victimă;

b)   medierea conflictului şi împăcarea;

c)   evaluarea psihologică pentru elevii implicaţi în actele de bullying/cyberbullying;

d)  consilierea psihologică de specialitate, dacă este cazul;

e)   implicarea victimelor, agresorilor şi martorilor în activităţi educative specifice, cu participarea acestora în roluri menite să stimuleze comunicarea pozitivă, atitudinile şi comportamentele prosociale şi empatice între aceştia şi în relaţia lor cu ceilalţi colegi;

f)  aplicarea unor practici restaurative şi soluţii de remediere în cazul pierderii ori distrugerii de obiecte sau de împăcare;

g)      implicarea necondiţionată a părinţilor în soluţionarea situaţiei de bullying şi prevenirea repetării comportamentelor agresive (întâlniri între părinţi moderate de directorul unităţii şcolare, unul dintre membrii grupului de acţiune antibullying ori de consilierul şcolar, monitorizarea comportamentelor copiilor lor, transmiterea de feedback etc.);

h)  aplicarea măsurilor prevăzute de statutul elevilor şi de regulamentul de ordine interioară;

i)   sesizarea organelor de poliţie, a serviciilor de asistenţă socială ori SMURD.

(2)   În funcție de gravitatea actelor de bullying se vor aplica și alte măsuri.

(3)   Sancţiunile ce pot fi aplicate elevilor sunt:

a)  observaţie individuală;

b)   mustrare scrisă;

c)   retragerea temporară sau definitivă a bursei de merit, a bursei sociale;

d)  mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeaşi unitate de învăţământ;

(4)    Toate sancţiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât şi părinţilor, tutorilor sau susţinătorilor legali. Sancţiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.

(5)   Violenţa fizică sub orice formă se sancţionează conform dispoziţiilor legale în vigoare.

(6)   Sancţiunile prevăzute la alin. (3) lit. d) nu se pot aplica în învăţământul primar.

Art. 150. (1) Regulile şcolii au la bază considerente legate de siguranţa individului, de respectul acestuia pentru semeni şi proprietate; ele sunt stabilite împreună cu elevii, explicate şi discutate cu aceştia, în scopul înţelegerii, acceptării şi adoptării acestora.


(2)   Orice sancţiune acordată elevului este proporţională cu greşeala comisă. Elevul va fi întotdeauna informat cu privire la sancţiunea primită. Sancţiunile sunt orientate către aspecte pozitive ale convieţuirii.

(3)    Nu este admisă în şcoală nicio formă de pedeapsă corporală. Violenţa fizică, hărţuirea, furtul, minciuna sau limbajul vulgar nu sunt acceptate, indiferent cine le produce: elev, părinte sau personal al şcolii.

(4)   În situaţia în care un elev este implicat într-un incident sau s-a observat în timp o deteriorare generală a comportamentului, şcoala va informa şi invita imediat familia la o discuţie de analiză. Se vor stabili de comun acord cu părinţii şi în conformitate cu regulamentul şcolii, măsuri pentru ameliorarea situaţiei.

Art. 151. (1) Sancţiunile însoțite de mustrare scrisă și scăderea notei la purtare se consemnează în registrul de procese-verbale ale Consiliului Profesoral, în dosarul Consiliului clasei şi în catalogul clasei (cu precizarea documentului care a stat la baza scăderii calificativului/notei la purtare).

(2)     Sancţiunile vor fi aplicate de către diriginte/învăţător sau director, după analizarea evenimentelor și stabilirea modalității de sancționare a elevului/elevilor în cauză.

(3)    În cazul distrugerii bazei materiale a şcolii, părinţii elevilor vinovaţi vor suporta costurile bunului deteriorat, iar în cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială devine colectivă (revine întregii clase); elevii care pierd cartea/cărţi împrumutate de la biblioteca şcolii, vor cumpăra cartea sau vor plăti valoarea cărţii ei și îşi pierd dreptul de a împrumuta cărţi până la recuperarea celor pierdute.

Art. 152. (1) Contestațiile împotriva sancțiunilor se adresează în scris Consiliului de administrație al unității de învățământ în termen de 5 zile de la aplicarea sancțiunii.

(2) Contestația se soluționează în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia la secretariatul unității de învățământ. Hotărârea Consiliului de administrație este definitivă.

Art. 153. Acordarea notelor la purtare:

(1)    Dirigintele va aplica prevederile acestui regulament și va înştiinţa printr-o adresă părinții/ tutorele legal.

(2)     Tuturor elevilor din învățământul primar, la fiecare 20 absenţe nejustificate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină, va fi scăzut calificativul la purtare gradual de la Foarte bine la Bine, Suficient, Insuficient.

(3)      Tuturor elevilor din învățământul gimnazial, la fiecare 20 absenţe nejustificate pe an școlar din totalul orelor de studiu sau la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe an școlar la o disciplină, va fi scăzută nota la purtare cu câte un punct.

 

Secţiunea 9. Transferul elevilor:

Art. 154. Copiii şi elevii au dreptul să se transfere de la o clasă la alta, de la o unitate de învăţământ la alta, de la o formă de învăţământ la alta, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţii de învăţământ la care se face transferul.

Art. 155. Consiliul de administraţie va analiza cererile de transfer și va soluționa conform prevederilor legale.

 

CAPITOLUL VIII. EDUCAȚIE INCLUZIVĂ

Sectiunea 1. Integrarea elevilor cu dizabilități și/sau cerințe speciale

Art. 156. În Școala Gimnazială nr.27 sunt sprijiniți în vederea integrării, conform legislației în vigoare, și elevi cu dizabilități și/sau cerințe speciale.

Art. 157. Școala Gimnazială nr.27 dezvoltă relații de colaborare interinstituțională, conform legislației în vigoare, pentru asigurarea evaluării și intervenției integrate în vederea abilitării și reabilitării copilului cu dizabilități și/sau CES.

Art. 158. Orice profesionist/cadru didactic care interacționează cu un copil care prezintă suspiciuni privind prezența unei posibile dizabilități și/sau a CES are obligația de a informa în scris familia acestuia asupra situației suspectate și de a semnala situația acestuia DGASPC de domiciliu în vederea declanșării procedurii de evaluare inițială astfel încât acesta beneficieze de diagnostic precoce și intervenție timpurie.


(2) Informarea în scris se face cu avizul directorului școlii.

Art. 159. (1) La solicitarea scrisă a părinților/reprezentanților legali, în vederea întocmirii dosarului pentru încadrarea în grad de handicap sau pentru orientarea școlară și profesională, se realizează evaluarea educațională a copilului.

(2)          Evaluarea se realizează de către cadrele didactice care lucrează direct cu copilul învățătorul/institutorul/profesorul pentru învățământul primar, pentru copilul înscris în învățământul primar; dirigintele, pentru copilul înscris în învățământul gimnazial.

(3)   Rezultatele evaluării educaționale se consemnează în Fișa psihopedagogică.

(4)    Fișa psihopedagogică este semnată de cadrul didactic care a întocmit-o, aprobată de directorul școlii și înregistrată în registrul unic de intrări-ieșiri.

(5)     Fișa psihopedagogică se înmânează/ este transmisă părintelui/reprezentantului legal în original, cu semnătură de primire/cu confirmare de primire, în maxim 5 zile lucrătoare de la data înregistrării solicitării scrise depuse la secretariatul școlii.

(6)      La solicitarea scrisă a psihologului care realizează evaluarea psihologică, școala eliberează Fișa psihopedagogică în aceleași condiții.

(7)   O copie a Fișei psihopedagogice se păstrează la dosarul copilului din școală.

Art. 160. (1) Pentru elevii cu dizabilități și/sau cerințe speciale integrați se aplică măsuri de sprijin ce vizează atât prevenirea și combaterea barierelor de atitudine, cât și a barierelor de mediu.

(2)     Măsurile de sprijin sunt prevăzute în planul de abilitare - reabilitare, respectiv planul de servicii individualizat.

(3)      Măsurile de sprijin pentru promovarea educației incluzive se formulează de către managerul de caz/responsabilul de caz servicii psihoeducaționale cu consultarea autorității locale de care aparține școala, SPAS, unității de învățământ, ISMB și a organizațiilor nonguvernamentale.

(4)   Măsurile de sprijin pentru prevenirea și combaterea barierelor de atitudine includ cel puțin:

a)   informarea părinților ai căror copii frecventează școala cu privire la educația incluzivă și incluziunea socială a copiilor cu dizabilități și/sau CES;

b)   informarea elevilor din școală cu privire la educația incluzivă și incluziunea socială a copiilor cu dizabilități și/sau CES, într-un limbaj adaptat vârstei și, de preferință, utilizând educația de la egal la egal;

c)   informarea cadrelor didactice cu privire la educația incluzivă și incluziunea socială a copiilor cu dizabilități și/sau CES;

d)  prezența facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil în unitatea de învățământ.

(5)     Alte măsuri de sprijin pentru prevenirea și combaterea barierelor de atitudine sunt informările și campaniile de conștientizare cu privire la acceptarea diversității, incluziunea socială a copiilor cu dizabilități și/sau CES desfășurate la nivelul comunității.

(6)    Măsurile de sprijin pentru prevenirea și combaterea barierelor de mediu, prin adaptarea rezonabilă a unității de învățământ în care învață copilul includ cel puțin:

a)   serviciile de sprijin educațional prevăzute de Ordinul MECTS nr. 5574/2011 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea serviciilor de sprijin educațional pentru copiii, elevii și tinerii cu cerințe educaționale speciale integrați în învățământul de masă, cu modificările ulterioare;

b)  accesibilizarea mediului fizic, informațional și de comunicare din unitatea de învățământ adaptată la tipurile de dizabilitate, de exemplu mutarea claselor la parter, accesibilizarea balustradei sau folosirea tehnologiilor de acces, precum și a tehnologiilor și dispozitivelor asistive.

Art. 161. (1) Măsurile de sprijin pentru prevenirea și combaterea barierelor de atitudine includ și prezența facilitatorului, numit în literatura de specialitate shadow, alături de copil în unitatea de învățământ.


(2)    Facilitatorul poate fi unul dintre părinți, asistentul personal pentru copiii cu grad de handicap grav, o persoană numită de părinți față de care copilul are dezvoltă o relație de atașament sau un specialist recomandat de părinți/reprezentant legal.

(3)   Numirea, de către părinți/ reprezentant legal, a unui facilitator se face în urma includerii acestuia în planul de abilitare - reabilitare, respectiv planul de servicii psihoeducaționale. Includerea facilitatorului în plan se face fie la solicitarea părinților/reprezentantului legal, fie la recomandarea unui profesionist, cu acordul părinților/reprezentantului legal.

(4)   Pentru copiii cu grad de handicap grav cu asistent personal, părinții/reprezentantul legal asigură obligatoriu facilitator.

(5)   În situații speciale, la recomandarea unui specialist, școala poate solicita familiei prezența unui facilitator ca măsură de sprijin. Atribuțiile facilitatorului sunt stipulate la art 161, alineatul 11 al prezentului regulament.

(6)   Un facilitator poate avea grijă de mai mulți copii cu dizabilități și/sau CES în aceeași clasă.

(7)        Părinții/ reprezentantul legal poate numi facilitatori provenind din cadrul unor organizații neguvernamentale, universități, alte instituții, cu care unitatea de învățământ încheie acorduri în acest sens.

(8)    Pentru copiii cu dizabilități și/sau CES care necesită tratament pe parcursul programului școlar, dacă părinții/reprezentantul legal nu poate asigura facilitator, se includ prevederi pentru asigurarea tratamentului în contractul cu unitatea de învățământ.

(9)    Părintele/reprezentantul legal depune o solicitare scrisă la adresa unității de învățământ pentru aprobarea prezenței facilitatorului în școală.

(10)   Părintele/reprezentantul legal și facilitatorul semnează un acord cu unitatea de învățământ care stipulează modul de organizare a activității facilitatorului.

(11)   Atribuțiile facilitatorului sunt cel puțin următoarele:

a)   Supravegherea și îngrijirea copilului în timpul orelor de curs, în pauze și în cursul activităților extrașcolare;

b)  Facilitarea relației copilului cu colegii, în timpul orelor de curs și în pauze;

c)   Facilitarea relației copilului cu cadrul didactic, în timpul orelor de curs;

d)  Sprijin la efectuarea exercițiilor predate, în timpul orelor de curs;

e)   Colaborarea cu cadrul didactic de la clasă, cu profesorul itinerant și de sprijin și cu alte cadre didactice și profesioniști din școală;

f)  Facilitarea relației cu colegii și profesorii în cursul activităților extrașcolare;

g)   Colaborarea cu părinții/reprezentanții legali.

Art. 162. (1) Responsabilul de caz servicii psihoeducaționale este:

a)   Profesorul itinerant și de sprijin pentru elevul cu CES integrat în școală;

b)   Cadrul didactic cu funcția de diriginte pentru elevul cu CES, înscris în școală, școlarizat la domiciliu sau în spital;

(2)   Numirea responsabilului de caz servicii psihoeducaționale se face de către directorul unității de învățământ unde este încadrat în termen de 5 zile de la primirea certificatului de orientare școlară și profesională.

(3)    În cazul în care responsabilul de caz servicii psihoeducaționale este un cadru didactic titular, numirea acestuia se face pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului de orientare școlară și profesională; în situația în care este un cadru didactic suplinitor, numirea acestuia se face până la sfârșitul anului școlar.

(4)    Decizia este nominală și se poate emite pentru mai mulți copii, cu condiția ca certificatele de OSP ale acestora expire în același timp.

(5)   Decizia se comunică personal cadrului didactic responsabil de caz în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la emiterea acesteia.

(6)   Decizia va fi însoțită de fișa de atribuții.

Art. 163. Atribuțiile responsabilului de caz servicii psihoeducaționale în etapa de planificare:


a)   elaborează proiectul planului de servicii individualizat, în cel mai scurt timp de la încheierea evaluării și de comun acord cu SEOSP, părinții/reprezentantul legal și copilul, în raport cu vârsta, gradul său de maturitate și tipul dizabilității realizând următoarele activități:

a1) identifică serviciile și intervențiile necesare, precum și termenele de realizare în acord cu rezultatele evaluărilor;

a2) identifică capacitatea și resursele de care dispune unitatea de învățământ, familia și comunitatea pentru a pune în practică planul;

a3) se asigură serviciile și intervențiile recomandate răspund nevoilor reale și priorităților copilului și ale familiei sale;

a4) se asigură familia și copilul au acces efectiv la serviciile și intervențiile recomandate;

a5) identifică persoanele responsabile în furnizarea serviciilor și intervențiilor, trecând în plan numele complet și datele de contact ale acestora; în cazul în care nu se identifică persoana responsabilă, se trece reprezentantul legal al furnizorului de servicii, urmând ca persoana responsabilă fie comunicată ulterior, la prima reevaluare a planului;

a6) definitivează proiectul planului de servicii individualizat cu consultarea SEOSP, de preferință în cadrul unei întâlniri de lucru;

b)  stabilește prioritățile și ordinea acordării serviciilor din plan;

c)    transmite proiectul planului avizat de directorul școlii direct la COSP, în cazul primei orientări sau la SEOSP pentru a fi inclus în dosarul care se înaintează COSP în cazul reorientării;

d)  comunică proiectul planului avizat directorului școlii;

e)  transmite persoanelor responsabile din plan procedurile necesare pentru monitorizarea planului.

Art. 164. Pentru copiii pentru care s-a aprobat un plan de servicii individualizat se încheie un contract între instituția reprezentată de profesionistul responsabil cu monitorizarea și părinții/reprezentantul legal al copilului. Fac excepție copiii din sistemul de protecție specială.

 

Secțiunea 2. Școlarizarea la domiciliu

Art. 165. Școala Gimnazială nr.27 asigură și școlarizarea la domiciliu a elevilor nedeplasabili care beneficiază de certificat de orientare școlară și profesională eliberat de CMBRAE, în conformitate cu legislația în vigoare. Art. 166. În vederea completării dosarului pentru Comisia de Orientare Școlară și Profesională părintele/reprezentantul legal solicită Fișa psihopedagogică în condițiile descrise la art. 159 al prezentului regulament.

Art. 167. În termen de 10 zile lucrătoare de la primirea certificatului de orientare școlară și profesională, școala transmite, spre aprobare, Inspectoratului Școlar al Municipiului București, cu o adresă de înaintare, planul educațional individualizat (PEI), numărul de norme necesar și propunerile privind cadrul didactic/cadrele didactice care asigură instruirea elevului la domiciliu.

Art. 168. PEI și adaptarea curricular, dacă este cazul, sunt elaborate de către cadrul didactic/cadrele didactice de specialitate care vor asigura școlarizarea la domiciliu și avizate de directorul școlii.

Art 169. Elevii școlarizați la domiciliu studiază toate disciplinele din planurile cadru corespunzătoare nivelului de studii.

Art. 170. Imediat după primirea aprobării de la ISMB, școala înscrie copilul în catalog și în registrul matricol, după caz, cu mențiunea „Școlarizat la domiciliu”, conform certificatului de orientare școlară și profesională nr         /         .

Art. 171. Pe baza aprobării ISMB și cu acordul Consiliului de administrație al școlii, directorul va emite decizia pentru numirea cadrului didactic/cadrelor didactice ce va/vor asigura școlarizarea la domiciliu pe perioada specificată de ISMB, conform certificatului de orientare școlară și profesională.


Art. 172. Numărul maxim de ore/săptămână este de 4 ore pentru învățământul primar și 6 ore pentru învățământul gimnazial. Numărul de ore/săptămână aferent fiecărei discipline de învățământ se stabilesc în Consiliul clasei și se aprobă de Consiliul de Administrație.

Art. 173. În funcție de situația medicală a elevului, la recomandarea CMBRAE, se pot norma și 2 ore/săptămână pentru terapii specifice (psiholog, logoped), cu menționarea expresă a acestora în Certificatul de orientare școlară și profesională.

Art. 174. Toate orele sunt normate și retribuite în regim de plata cu ora.

Art. 175. Durata orei de curs pentru învățământul primar este de 45 minute, iar pentru învățământul gimnazial este de 50 minute.

Art. 176. Cadrele didactice au obligația de a transmite conținuturile didactice, conținuturile disciplinelor care le predau, în vederea formării de competențe, pe baza unei proiectări a activității, la domiciliul elevului, printr- o modalitate stabilită de comun acord între cadru didactic, părinte și elev.

Art. 177. Cadrele didactice care asigură școlarizarea la domiciliu vor efectua evaluări predictive, formative și summative, în conformitate cu planificările anuale incluse în planul educațional individualizat.

Art. 178. Școala monitorizează aplicarea planului educațional individualizat.

Art. 179. Condica de prezență va fi semnată conform unei diagrame de prezență cu semnătura părintelui.

Art. 180. (1) Anual, în termen de 10 zile de la aprobarea școlarizării la domiciliu, între ISMB, CMBRAE și Școala Gimnazială nr.27 se vor încheia protocoale de colaborare pentru elevii școlarizați la domiciliu.

(2)   Responsabilitatea elaborării protocolului revine Școlii Gimnaziale nr.27.

(3)   În vederea încheierii acestuia, protocolul poate fi transmis de Școala Gimnazială nr.27 la ISMB și la data depunerii solicitării pentru aprobarea PEI și a cadrelor didactice care vor asigura școlarizarea la domiciliu, cu condiția semnării lui anterior de către celelalte părți.

Art. 181. (1) În termen de 5 zile lucrătoare de la primirea certificatului de orientare școlară și profesională, directorul școlii desemnează prin decizie internă, responsabilul de caz servicii psihoeducaționale.

(2) Responsabilul de caz servicii psihoeducaționale este cadrul didactic care îndeplinește funcția de diriginte la clasa la care este înscris copilul.

Art. 182. Pentru fiecare copil orientat școlar și profesional pentru școlarizare la domiciliu, responsabilul de caz servicii psihoeducaționale desemnat, împreună cu echipa multidisciplinară, elaborează PSI.

Art. 183. Echipa multidisciplinară care va implementa și monitoriza PSI este format din totalitatea cadrelor didactice care asigură instruirea la domiciliu a copilului.

Art. 184. Pentru evaluarea, avizare/aprobarea, implementarea și monitorizarea PSI vor fi parcurse toate etapele managementului de caz stipulate în legislația în vigoare. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu